logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Fiat Grande Panda I

Daverende rentree

Rijtest Fiat Grande Panda La Prima

Pluspunten
  • Riante binnenruimte
  • Grote batterij (voor zo'n kleine auto)
  • Aansprekend ontwerp
  • Scherpe prijsstelling
Minpunten
  • Beperkte aanvullende veiligheidsuitrusting
  • Elektromotor produceert hinderlijke piep
  • Accu presteert mogelijk minder bij kou

Na er jarenlang heer en meester te zijn geweest, werd het vanuit Fiat oorverdovend stil in het B-segment. Met de Grande Panda maakt het merk een daverende rentree. En wat de Italianen betreft, is de compacte gezinsauto nog maar het begin.

Conclusie

Met de Grande Panda keert Fiat terug in het B-segment en het heeft er alle schijn van, dat de Italianen ouderwets een plek op het erepodium kunnen opeisen. De compacte elektrische gezinsauto is praktisch en ruim en oogt aaibaarder dan zijn zustermodellen binnen het Stellantis concern.

Belangrijk, want de concurrentie buitenshuis speelt zich juist in de kijker met een aansprekend uiterlijk. Het is jammer dat de garantietermijn tegenvalt, de elektromotor piept en een aantal rijhulpsystemen niet verkrijgbaar is, maar de scherpe prijsstelling van de Grande Panda maakt veel goed. Voor het geld van de meest luxueuze uitvoering rijd je er in een Hyundai Inster of Renault 5 aanmerkelijk soberder bij.

Type auto en prijs

De Fiat Uno en (Grande) Punto maakten jarenlang de dienst uit in de Europese verkoopstatistieken. Medio 2000 werd het ineens angstvallig stil. Tegenwoordig zijn het modellen als de Renault Clio en Toyota Yaris die het B-segment aanvoeren. Maar Fiat is terug en hoe!

Voor de Grande Panda grijpen de Italianen terug op hun allereerste auto die naar de knuffelbeer werd vernoemd. Met zijn hoekige vormgeving en gestanste typenaam op de portieren doet de nieuwe Fiat ontegenzeggelijk denken aan de oer-Panda. Maar de iconische stadsauto past er bijna twee keer in.

Complete modelfamilie

De Grande Panda is nog maar het begin. Fiat broedt op een complete modelfamilie, met auto’s onder én boven de nieuweling. Naar verluidt zou voor het grootste model de roemruchte typenaam ‘Multipla’ weer van stal worden gehaald.

Fiat maakt net als Citroën en Opel deel uit van het Stellantis concern. Beide merken bouwen hun eigen modellen op het platform waarop nu ook de moderne Panda verrijst. Bij de Duitsers en Fransozen kun je al voor een zevenzitter terecht in de vorm van de Frontera en C3 Aircross.

Mild hybride of EV

De reguliere Citroën C3 is een rechtstreekse concurrent voor de Grande Panda. Beide compacte gezinsauto’s zijn verkrijgbaar met een mild hybride of volledig elektrische aandrijflijn en lijken van opzij bezien ook best op elkaar. De Citroën is goedkoper, maar de Fiat zit beter in zijn spullen. De voordeligste Grande Panda kost € 25.990, ongeacht de gekozen motorisering. Private lease tarieven starten bij € 411 per maand.

De elektrische Grande Panda laadt standaard met drie fasen en beschikt over zaken als een in delen neerklapbare achterbank, een lederen stuurwiel en draadloze Apple CarPlay. Bij Citroën ben je daarvoor aangewezen op een duurder uitrustingsniveau. Kijken we naar de brandstofversies, dan biedt Fiat standaard een mild hybride krachtbron met automaat. De voordeligste C3 heeft een handbak en rijdt louter op benzine.

Rivalen buiten de eigen groep zijn de Hyundai Inster en Renault 5. Die bieden een lagere vanafprijs, maar ook een kariger uitrusting. Hyundai heeft echter een sterke troef in handen met een garantietermijn van vijf jaar, zonder kilometerbeperking. Fiat komt niet verder dan twee jaar, waarbij de coulance op de benodigde batterijen wel weer marktconform is: acht jaar of 160.000 kilometer.

Hoe rijdt de Grande Panda?

Waar Hyundai en Renault diverse aandrijflijnen en batterijgroottes aanbieden voor hun compacte elektrische gezinsauto’s, kun je bij Fiat vooralsnog maar voor één motorisering terecht. Een elektromotor op de vooras, goed voor 113 pk, 122 Nm koppel en een trekgewicht van 550 kilogram.

Omdat Citroën en Opel gebruik maken van dezelfde krachtbron, is het belangrijk dat de Fiat over een ‘eigen’ weggedrag beschikt. Hoewel we de Grande Panda niet direct op onderscheidende rijeigenschappen kunnen betrappen, is het overduidelijk een fijne auto om mee onderweg te zijn. Zowel in de stad als daarbuiten.

Niet remmen voor een verkeersdrempel

Voor een elektrische auto is het niet de vlotste, maar je kunt prima met het verkeer meekomen. Vering en demping zijn vergevingsgezind: je hoeft niet persé af te remmen voor een verkeersdrempel. Sturen gaat soepel en precies. De zittingen van de voorstoelen zijn voor lange mensen aan de korte kant, maar toch zit je goed. Hoewel de Grande Panda is vormgegeven als een crossover, heb je niet het idee op de spreekwoordelijke bok te zitten.

Het is de eer van de Fiat technici te na om klakkeloos de techniek van hun zustermerken te gebruiken. Helaas is het de Italianen toch niet gelukt om de hinderlijke piep uit de elektromotor te krijgen, die ook de Citroën C3 -en in mindere mate de Opel Frontera- parten speelt. Het geluid treedt op de voorgrond bij snelheden tussen de 50- en 80 kilometer per uur.

De aanvullende veiligheidsuitrusting van de Grande Panda omvat onder meer actieve rijstrookassistentie, vermoeidheids- en verkeersbordherkenning. Rijhulpsystemen als dode hoek bescherming en adaptieve cruise control zijn op de Fiat niet leverbaar. Bij de concurrentie kun je voor dergelijke reddende engelen wél terecht, al zijn het daar wel opties tegen meerprijs. Daar staat tegenover, dat je de hulpsystemen waar je niet van gediend bent, in de Grande Panda met één druk op de knop uitschakelt. Dat doen niet alle concurrenten hem na!

De Grande Panda van binnen

Fiat heeft minstens zoveel zorg besteed aan het binnenste van de Grande Panda als aan zijn uiterlijk. De oer-Panda komt hier letterlijk terug, in de vorm van een 3D-exemplaar rechts onderaan het dashboard. De grootste inspiratie voor het interieur vormde de voormalige Fiat-fabriek in Turijn: Lingotto, met de kenmerkende testbaan bovenop het pand.

Tussen 1922 en 1982 werden daar in totaal 80 verschillende Fiat modellen gebouwd. Saillant detail: de oorspronkelijke Panda zat daar niet bij. Die werd verderop in Turijn in elkaar geschroefd, notabene in de fabriek die ervoor zorgde dat Lingotto zijn poorten moest sluiten.

Italiaans erfgoed

Het instrumentarium en de hoofdsteunen hebben dezelfde ovale vorm als Lingotto, dat na 103 jaar nog altijd fier overeind staat. Tegenwoordig kun je er winkelen, eten en slapen; het pand geldt officieel als Italiaans erfgoed.

Het interieur van de Grande Panda is zowel modern als klassiek: voor de -blauwe!- deurpanelen werden oude melkpakken gebruikt. De deurbekleding is van kunststof, maar voelt aangenaam aan je armen.

Forse tildrempel

Het binnenste van de Grande Panda is niet alleen mooi. De Fiat biedt daarnaast de nodige binnenruimte. Zo kunnen volwassenen van 1.90 meter achter zichzelf zitten en is de kofferbak de grootste in zijn klasse, met een inhoud van minimaal 361 en maximaal 1.315 liter.

De Grande Panda mist een verstelbare bagagebodem, waardoor je geen vlakke laadvloer kunt creëeren. Bovendien heeft de Fiat een forse tildrempel. Op de achterbank missen we eigen ventilatieroosters. Wie voor het hoogste uitrustingsniveau kiest krijgt wel twee USB-C stroompunten achterin.

De Grande Panda en het milieu

Zoals dat ook voor de aandrijflijn geldt, is de Grande Panda vooralsnog slechts met één batterijgrootte leverbaar. Er ligt 45 kWh aan accucellen onder de inzittenden, goed voor een theoretisch rijbereik van 320 kilometer. Wat daar in de praktijk van overblijft, is lastig te zeggen: net als bij de Citroën ë-C3 en elektrische Opel Frontera moet de Fiat het zonder verbruiksmeter stellen.

Stellantis kiest ervoor om LFP-accu’s te monteren. Dat zijn batterijen zonder kobalt, die beter bestand zijn tegen regelmatig laden. Keerzijde van de medaille is, dat de accu’s niet goed tegen kou kunnen. Dat roept de vraag op wat er in de winter überhaupt overblijft van de opgegeven actieradius.

Stofzuigersnoer

Een gimmick van de Grande Panda is de laadkabel die je als een stofzuigersnoer uit de neus van de auto naar buiten trekt. Die kabel is maar liefst 4,5 meter lang! Uittrekken gaat aanmerkelijk eenvoudiger dan inrollen: met name het uiteinde van de kabel terug op zijn plek krijgen, valt niet mee.

Standaard laadt de Grande Panda met drie fasen: die versie heeft geen stofzuigsnoer. Op de optielijst kun je zonder meerprijs voor die laadkabel in de neus kiezen. Maar in dat geval laadt de Fiat nog maar met één fase. De maximale laadsnelheid is 100 kiloWatt; in dit deel van de markt nog een unicum.

Zelf je laadstops selecteren

Om optimaal gebruik te maken van de meegebrachte stroom, wint de Grande Panda standaard extra remenergie terug. Wanneer je daar niet van houdt, moet je de keuzehendel van de transmissie in ‘C’ zetten; de Fiat rolt dan juist uit. Rijden met één pedaal is er niet bij, zoals de compacte gezinsauto ook een speciale spaarstand mist.

In de door ons gereden La Prima-uitvoering zit een navigatiesysteem bij de prijs inbegrepen. Voer je een bestemming in die buiten het bereik ligt van de in de batterij resterende stroom, dan kun je weliswaar laadpunten op de route opvragen, maar je zult ze zelf moeten selecteren. Die suggesties beginnen met een laadpaal die op het moment van invoeren in je directe omgeving verkeert: een gemiste kans.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.