logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Fiat Grande Panda I

Hang naar het verleden

De Fiat Grande Panda is er nu ook met een hybride aandrijflijn. De kleine gezinsauto roept herinneringen op aan de oer-Panda. Maar dat hoeft niet persé in zijn voordeel te werken.

Pluspunten
  • Ziet er geweldig uit
  • Flinke binnenruimte
Minpunten
  • Rumoerig
  • Interieurafwerking laat te wensen over
  • Stevige prijs

Conclusie

Met zijn toegenomen afmetingen is de Fiat Grande Panda niet meer de stadsauto van weleer, ook al probeert de fabrikant die herinnering nog zo hard bij je op te roepen. Klanten moeten een lieve duit voor de nieuwe Panda neertellen en krijgen daar weliswaar meer binnenruimte en snuisterijen voor terug, maar ook een boel windgeruis en een afwerkingsniveau dat te wensen overlaat. Zaken die je de Fiat nog zou kunnen vergeven wanneer de prijs daar naar is. Maar dat is bij de Grande Panda niet het geval.

Type auto en prijs

Niet alleen het uiterlijk van de huidige Fiat Panda is nieuw; dat geldt ook voor z’n typenaam. Voortaan gaat het populaire model door het leven als Grande Panda. En als klap op de vuurpijl is de publiekslieveling helemaal elektrisch.

Althans; zo maakte de Fiat in het voorjaar van 2025 zijn entrée. In het kielzog van de bejubelde kleine gezinsauto - de Grande Panda schopte het tot finalist van de Auto van het Jaar-verkiezing 2026 - verschijnt er nu ook een meer traditionele versie op de Nederlandse markt. Eentje met een elektro- én een verbrandingsmotor.

Duurder op benzine

De Grande Panda Hybrid is een zogenaamde mild hybride. Wat dat precies behelst, leggen we je uit bij het testonderdeel ‘Hoe rijdt de Grande Panda Hybrid’. Goed om nu al te weten is, dat je tegenwoordig meer betaalt voor een Fiat op benzine dan op stroom.

De prijzen van de Hybrid beginnen bij € 26.990. De eenvoudigste elektrische Grande Panda kost duizend euro minder. Kies je liever voor private lease, dan start het maandtarief van de hybride Fiat bij 419 euro.

In beide gevallen profiteer je van een standaard automaat, draadloze Apple CarPlay, cruise control en natuurlijk dat aansprekende uiterlijk. In het lijnenspel herleeft het ontwerp van de oer-Panda, die als miniatuur op het dashboard te vinden is.

Voor minder een hagelnieuwe Panda rijden? Dat kan, want Fiat blijft het uitgaande model voorlopig nog produceren. Ook dat is een zogenaamde mild hybride, met een prijskaartje van € 22.990. De voormalige Panda is echter wel een stuk kleiner.

Extra garantie

De Grande Panda doet zijn typenaam eer aan, want hij is 29 centimeter langer dan het model dat hij vervangt. Onderhuids deelt hij de nodige onderdelen met de Citroën C3. De Fiat heeft meer concurrenten op stroom dan op benzine; het aantal kleine gezinsauto’s met een verbrandingsmotor is in de loop der jaren flink uitgedund. Buiten het zustermodel van Citroën zou je kunnen denken aan de Renault Clio, die onlangs eveneens is vernieuwd.

Fiat en Citroën vallen onder het Stellentis concern. In Nederland hebben de importeurs recentelijk de garantievoorwaarden herzien, zodat je op de Grande Panda acht jaar of 160.000 kilometer voor coulance in aanmerking komt. Niet verkeerd voor een Europese autofabrikant! Voorwaarde is wel, dat je jouw Fiat al die tijd bij de merkdealer laat onderhouden.

Hoe rijdt de Grande Panda Hybrid

Het woordje ‘Hybrid’ vereist in het geval van de Grande Panda nadere toelichting. Het gaat namelijk niet om een volwaardige hybride aandrijflijn, maar om een benzineauto met een elektrische hulpmotor. Die springt weliswaar bij, maar kan de Fiat niet op eigen kracht voortbewegen. Een dergelijke krachtbron noemen we ‘mild hybride’.

In het geval van de Grande Panda is de elektrische hulpmotor gekoppeld aan een 1.2-liter driecilinder benzinemotor met turbo. Gecombineerd zijn beide krachtbronnen goed voor 110 pk, 205 Nm koppel en een trekgewicht van 600 kilogram. De Fiat heeft standaard een zestraps automaat met dubbele koppeling.

Da’s een prima transmissie, maar alleen wanneer de Grande Panda op snelheid is. Bij inparkeren of straatje keren ervoeren we de automaat in onze testauto als weerbarstig; de Fiat bleek bij herhaling niet in de gewenste versnelling te staan.

Vervaarlijk kraken

De stoelen van de Grande Panda zitten niet zo plezierig als ze er uit zien. De zitting is vlak en de geïntegreerde hoofdsteunen prikken bij lange bestuurders hinderlijk tussen de schouderbladen. Hoewel de mild hybride aandrijflijn mooi stil is, kan dat niet worden gezegd van de carrosserie: met zijn karakteristieke, hoekige koets vangt de Fiat een hoop wind op de snelweg.

De Panda blijft wel netjes het ingegeven spoor volgen. De demping laat echter te wensen over: de kleine gezinsauto klapt werkelijk over een verkeersdrempel heen, waarbij het onderstel van onze hagelnieuwe testauto al vervaarlijk kraakte.

Geen overbodige luxe

De aanvullende veiligheidsuitrusting van de Grande Panda is op orde, maar we missen hulpsystemen als adaptieve cruise control en dode hoek bescherming. Die zijn bij de concurrentie wel leverbaar, maar bij Fiat niet. Een achteruitrijcamera is voorbehouden aan het meest luxueuze uitrustingsniveau.

Geen overbodige luxe: bij slecht weer bestrijkt de pietepeuterige achterruitenwisser maar een minimaal deel van de achterruit. De grootste dode hoeken zitten bij de Panda echter aan de voorzijde. Als doekje voor het bloeden heeft de Fiat twee handige drukknoppen onderaan het dashboard, om de meest aanwezige rijhulpsystemen het zwijgen op te leggen.

De Grande Panda Hybrid van binnen

Met zijn onderaan de portieren gestanste typenaam en Fiat-logo’s die als ‘easter eggs’ in het ontwerp verborgen zitten, is de Grande Panda een lust voor het oog. Trek je het portier open, dan gaat het feestje nog even door met fraaie blauwe interieurbekleding en een dashboardkastje dat in de duurdere uitvoeringen is gemaakt van bamboe (!).

Bij nadere inspectie heeft de omlijsting van het dashboard - gemodelleerd naar de beroemde Lingotto fabriek in Turijn, waar saillant genoeg nooit een Panda van de band liep - gemeen scherpe randjes. En de middenconsole is bekleed met pianolak, dat snel vlekt en krast. Omdat de keuzehendel van de automaat verzonken ligt in die console, is zo’n beschadiging gauw gemaakt.

In deze rijtest kwam eerder al ter sprake dat de Grande Panda grote overeenkomsten vertoont met de huidige Citroën C3. Daardoor is de Fiat veel groter dan jij je bij de typenaam voorstelt. Vier volwassenen vinden eenvoudig een plekje aan boord, net als hun bagage. De kofferbak is minimaal 412- en maximaal 1.366 liter groot. Er kan tot 51 liter bagage extra aan boord dan in de elektrische versie.

De Grande Panda en het milieu

Zoals reeds aangegeven kun je bij Fiat terecht voor een Grande Panda op stroom of benzine. Vooralsnog is die laatste voorzien van elektrische rijondersteuning, maar er bestaan ook plannen voor een Panda die uitsluitend op brandstof draait.

Zelf geeft Fiat voor de hybride Grande Panda een verbruikscijfer op van 1 op 20. In de winter bleek dat niet haalbaar: wij kwamen – in een nauwelijks ingereden exemplaar – tot een nog altijd redelijke score van 1 op 17,2.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.