logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai I30 III

Grondige make-over

Hyundai - i30 Fastback 1.4 T-GDI automaat

Of de Hyundai i30 Fastback een mooie auto is, daar wagen wij ons niet aan. Maar we kunnen wel melden dat de Koreanen de gezinsauto waarop de vierdeurs coupé is gebaseerd, niet zomaar een blits jasje hebben aangetrokken.

Conclusie

De Hyundai i30 Fastback is niet zomaar een nieuwe carrosserievariant. De Koreanen hebben behalve het uiterlijk ook de onderstelafstemming onder handen genomen, wat resulteert in een hele andere auto. De Fastback is niet zonder fouten, maar het matige zicht, de beperkte hoofdruimte en een hoge aanschafprijs zijn nu eenmaal inherent aan het concept van een vierdeurs coupé. Wel zetten we onze vraagtekens bij de serieuze meerprijs voor een automaat: een dergelijke transmissie is zelfs bij de merken die voor deze Hyundai als voorbeeld hebben gediend, nog goedkoper!

Type auto en prijs

Vierdeurs coupés waren tot voor kort louter een Duitse aangelegenheid, maar Hyundai brengt sinds kort ook een dergelijke carrosserievariant op de markt. De Koreanen durven, want in tegenstelling tot Audi, BMW en Mercedes bieden zij een dergelijke uitvoering aan op basis van een betaalbare gezinsauto. De Fastback is weliswaar gebaseerd op de reguliere i30, maar de techneuten hebben het onderstel verlaagd en de wielophanging verstevigd. Bovendien beschikt de Fastback over een grotere kofferbak en een riantere standaarduitrusting. Dat mag ook wel, want het prijsverschil met de ‘gewone’ i30 bedraagt ruim 7 mille. De Nederlandse importeur verlangt € 27.795 voor de eenvoudigste Fastback. Opmerkelijk is de meerprijs voor een automaat: daarvoor ben je aangewezen op een sterkere motor, waardoor je maar liefst 5 mille moet bijbetalen. Alternatieven kent de Hyundai niet: van de Volkswagen Golf worden ook verschillende carrosserievarianten gemaakt, maar daar zit (nog) geen vierdeurs coupé tussen.

Hoe rijdt de Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI automaat

Achter het stuur blijkt dat Hyundai zich niet alleen voor de vormgeving door luxe automerken heeft laten inspireren: de Fastback toont zich een aangename reisauto, al hoor je op de snelweg wel behoorlijk wat bandengeruis. Verder zitten de stoelen uitstekend: de zittingen bieden ook voor lange inzittenden voldoende steun. Helaas neemt het optionele open dak een boel hoofdruimte weg: wie langer is dan 1.90 meter, zit ongemakkelijk. Wij gingen op pad met een 1.4-liter benzineversie, goed voor 140 pk en een maximum koppel van 242 Nm. Het trekgewicht van die motorisering bedraagt 1.400 kilogram. De besturing is nog altijd wat doods, al volgt de Hyundai nauwgezet je stuurcommando’s op. Werkelijk indruk maakt het aangescherpte onderstel, waardoor de Fastback nauwelijks uit koers te brengen valt. In de sportmodus – je kunt in de Hyundai voor verschillende rijstanden kiezen – reageert de viercilinder lekker vlot, zonder dat de automaat uit onze testauto vervelend veel toeren begon te draaien. De transmissie, met dubbele koppeling, heeft zeven verzetten en laat dat weten ook: de Fastback schakelt razend snel op, ongeacht de gekozen rijmodus. Dat verloopt niet ongemerkt, hoewel het gelukkig wel schokvrij gebeurt. Het zicht rondom is een stevig minpunt: vanwege de kleine raampjes en forse raamstijlen zie je bar weinig om je heen. De achterruit ligt vlak, dus ook in de binnenspiegel houdt het zicht niet over: alsof je bij de buren door de brievenbus gluurt. Standaard beschikt de speciale i30 over een noodremassistent, vermoeidheidsherkenning, actieve rijstrookassistentie en een groot licht assistent. De overige veiligheidsuitrusting moet van de optielijst komen, ongeacht de gekozen uitvoering. Die uitbreiding bestaat uit een waarschuwingssysteem bij kruisend verkeer, adaptieve cruise control (alleen voor Fastbacks met automaat), verkeersbordherkenning, dode hoek signalering en een noodremassistent, aangevuld met voetgangersherkenning. Al die rijhulpsystemen zitten bij elkaar in één pakket, tegen een meerprijs van € 995.

De Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI automaat van binnen

Hyundai heeft niet de moeite genomen om de Fastback van een afwijkend interieur te voorzien. Begrijpelijk, want het binnenste van een standaard i30 is misschien wat kleurloos, maar steekt kwalitatief wel goed in elkaar. De Koreanen gebruiken bijvoorbeeld zachte kunststoffen en het infotainmentsysteem ondersteunt vanaf het eenvoudigste uitrustingsniveau al diensten als Apple CarPlay. Het bijbehorende scherm is bovendien hoog op het dashboard geplaatst, zodat je jouw ogen niet van de weg hoeft te halen om de navigatie-aanwijzingen te zien. Het glazen schuif/kanteldak, standaard op de door ons gereden Premium-uitvoering, oogt luxe maar je levert er voorin wel de nodige hoofdruimte voor in. Ongeacht de gekozen uitvoering zorgt de aflopende daklijn voor problemen, want de instap achterin wordt er door bemoeilijkt en wie langer is dan 1.90 meter, kan niet fatsoenlijk op de achterbank plaatsnemen. Een ander pijnpunt is de bagageruimte. Die is met minimaal 450- en maximaal 1.351 liter weliswaar tientallen stuks groter dan de kofferbak van een reguliere i30, maar de Fastback heeft nog een ouderwetse tildrempel. Gelukkig beschikt de gezinsauto ook over een (bijna) vlakke laadvloer en een dubbele bagagebodem. Hoewel de Hyundai voorin ieder mogelijk stroompunt aanbiedt en ook de kofferbak een 12V-aansluiting heeft, blijven de passagiers achterin er opmerkelijk genoeg van verstoken.

De Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI automaat en het milieu

Behalve de door ons gereden viercilinder kun je bij Hyundai ook terecht voor een goedkopere driecilinder. Die is goed voor 120 pk. Diesels levert de importeur niet. De fabrikant geeft voor onze testauto – mét automaat - een gemiddeld verbruik op van 1 op 17,9. Wij realiseerden een praktijkscore van 1 op 13,9.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.