Auto Review Hyundai I30 III
Vallen en opstaan
Hyundai - i30 Wagon 1.4 T-GDi
Conclusie
Rationeel bezien is de Hyundai i30 Wagon een uitstekende gezinsauto. De Koreaan heeft een vriendelijk prijskaartje, biedt overmatig veel bagageruimte, kent een uitgebreide fabrieksgarantie en kan naar wens van de nieuwste rijhulpsystemen worden voorzien. Op de eenvoudige modellen is die aanvullende veiligheidsuitrusting echter niet leverbaar. De onnauwkeurige besturing en het overmatige bandengeruis krijg je er wel van meet af aan bij.Type auto en prijs
De i30 was de eerste Hyundai die in Europa werd ontwikkeld en gebouwd. De Koreanen dachten op die manier een sterkere concurrent voor de Volkswagen Golf in huis te hebben, maar tot nog toe speelt de compacte middenklasser een bijrol in dat segment. Sinds 2017 staat de derde generatie in de showroom, die opnieuw verkrijgbaar is als hatchback en als stationwagen. Van zijn voorganger bestond ook een driedeurs model, maar die carrosserievariant is komen te vervallen. Je rijdt al een i30 vanaf € 20.495, maar voor de Wagon moet minimaal € 21.995 worden betaald. Daarmee is het een van de voordeligste stationwagens die je in deze klasse kunt kopen; alleen de Fiat Tipo Station Wagon is goedkoper. Bovendien geeft Hyundai 5 jaar fabrieksgarantie op diens modellen; drie jaar meer dan je bij de meeste alternatieven krijgt.Hoe rijdt de Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDi
Voor het eerst brengt Hyundai van de i30 ook een ‘bommetje’ op de markt. Met deze N-uitvoering hebben de Koreanen een antwoord op de GTI-labels van de Europese concurrentie, maar daar hangt wel een stevig prijskaartje aan. Ook wanneer je ‘gewoon’ een 1.4-liter benzineversie koopt, profiteer je echter van alle tijd en moeite die in de sportuitvoering is gestoken. Je kunt goed voelen dat het onderstel is ontwikkeld voor een surplus aan vermogen: de bochtsnelheden waartoe de door ons gereden stationwagen in staat is, zijn namelijk opmerkelijk hoog. Het is alleen jammer dat de prestaties achterblijven. Ook al hebben we hier van doen met de krachtigste benzinemotor die je bij Hyundai kunt kopen (die eerder aangehaalde N-versie niet meegerekend), de viercilinder doet wat futloos aan. En dat terwijl het op papier helemaal geen verkeerde krachtbron lijkt: 140 pk, 242 Nm koppel en een trekgewicht van 1.400 kilogram. In de dagelijkse praktijk is het echter geen uitblinker. Wel lekker stil, al kan dat ook komen omdat het bandengeruis alle andere rijgeluiden overstemt. Wat meer isolatiemateriaal had hier niet misstaan. Een ander kritiekpunt valt minder eenvoudig op te lossen. Dat betreft de zware besturing, die rond de middenstand onnauwkeurig is. Het komt er op neer dat je op lange, rechte stukken geregeld kleine stuurcorrecties moet doorvoeren en dat is nooit leuk. Ook de cruise control zorgde voor ergernis: die bleek alleen met stappen van 4 kilometer te kunnen worden ingesteld. Zo rijd je al snel te hard… of juist te zacht! De i30 Wagon doet gelukkig ook een aantal zaken goed. De stoelen bijvoorbeeld zitten uitstekend en het - optionele - navigatiescherm is hoog op het dashboard geplaatst, zodat je jouw ogen niet van de weg hoeft te halen om het af te lezen. Voor een moderne auto biedt de Hyundai verder een redelijk zicht rondom. Alleen bij het fileparkeren moet je even opletten, want door de oplopende raamlijn zie je gemakkelijk een paaltje over het hoofd. Standaard krijgt iedere i30 vermoeidheidsherkenning en actieve rijstrookassistentie mee. Je kunt echter kiezen voor een optiepakket vol met aanvullende rijhulpsystemen, zoals dode hoek signalering, een waarschuwing voor kruisend verkeer, adaptieve cruise control en een noodremassistent. Met een meerprijs van € 995 is dat een scherp aanbod. Jammer dat het is voorbehouden aan de twee duurste uitrustingsniveau’s!De Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDi van binnen
Aan het interieur van de i30 Wagon kun je zien dat de Koreanen haarfijn weten wat Europeanen in een auto zoeken. Het is alleen niet eenvoudig om aan boord te komen; de deuropening doet smalletjes aan. Eenmaal binnen zitten de bedieningsknoppen precies waar je ze verwacht en er zijn materialen gebruikt die niet alleen fraai ogen, maar ook fijn aanvoelen. Bovendien beschik je voorin over een breed scala aan oplaadmogelijkheden voor je mobiele apparatuur. De achterpassagiers moeten het helaas zonder stellen, maar ze hebben op de achterbank wel alle ruimte. Een middentunnel is zo goed als afwezig, dus zo nodig kunnen hier drie volwassenen naast elkaar zitten. Ze moeten alleen geen grote voeten hebben: hoewel de been- en hoofdruimte goed voor elkaar zijn, kun je jouw voeten maar met moeite onder de voorstoelen kwijt. De achterzijde van de voorstoelen is bovendien bekleed met hard plastic; een kras is zo gemaakt en die kans is bij een gezinsauto nu eenmaal groot. Daarover gesproken: met een kofferbak van minimaal 602- en maximaal 1.650 liter maakt de Hyundai op dit onderdeel gehakt van de meeste concurrenten. De stationwagen beschikt daarnaast over een dubbele bagagebodem, die ze bij de autofabrikant vast voor je hebben ingedeeld met een paar handige vakken. Zo slingeren er nooit losse spullen door de i30. Klap je de rugleuningen van de achterbank neer, dan loopt de laadvloer licht op.De Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDi en het milieu
Bij Hyundai kun je terecht voor drie verschillende motoren. Eentje daarvan loopt op diesel. Het vermogen bedraagt minimaal 110- en maximaal 140 pk. Dat is de uitvoering waarmee wij hebben gereden. Die is in de folder goed voor een verbruikscijfer van 1 op 19,6. In de praktijk kwamen wij tot 1 op 17,4, wat voor een gezinsauto van deze afmetingen niet verkeerd is. Een start/stop-systeem wordt op iedere i30 Wagon mee geleverd. Het doet haast geruisloos zijn werk, wat niet altijd van zulke brandstofbesparende techniek kan worden gezegd.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
