logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen C4 Cactus I

Eigengereid zoals een Citroën hoort te zijn

De Citroën C4 Cactus is als occasion best gewild. Nieuw is de Cactus best goed verkocht en dus is er ook een aardig aanbod gebruikte exemplaren. Het sterke punt van het model, een volwaardige vierzitter voor een scherpe prijs, blijft ook als occasion overeind.

Pluspunten
  • Echte Citroën, lekker anders
  • Heel comfortabel voor klasse
  • Veel voor een relatief scherpe prijs
Minpunten
  • Kwalitatief goed, behoudens PureTech-techniek

Wat vindt de Wegenwacht?

De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. Uitgebreide informatie over de 1.2 Pure Tech motor vind je hier. Het omvat over wat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft. Los van die problematiek is deze generatie van de C4 Cactus best betrouwbaar. Andere, vaker voorkomende euvels zijn ons niet bekend.

Over de Citroën C4 Cactus

De aanduiding C4 suggereert dat de Cactus heel sterke overeenkomsten heeft met de C4, maar dat is beperkt. Die letter/cijfer-combinatie dient meer om het formaat van de auto aan te geven. De Cactus is beslist geen kleine auto, maar een heuse vierpersoons middenklasser. Dat de Cactus daarnaast in vormgeving en uitvoering flink afwijkt van alles wat er verder in het verkeer rondrijdt, is een heel ander aspect. Daarmee doet de Cactus de van oudsher gevestigde reputatie van Citroën, als bouwer van onderscheidende, licht controversiële auto’s eer aan.

Uitvoeringen en varianten

  • De Cactus is er in tal van uitvoeringen, maar technisch is het programma heel overzichtelijk.
  • Er is één benzinemotor in twee versies en één diesel, eveneens in twee varianten.
  • De benzinemotor is een 1,2 liter driecilinder, die we als ‘PureTech’ in tal van modellen tegenkomen. In de basisversie levert die 60 kW/82 pk, hij is er ook met 81 kW/110 pk.
  • De 1,6 liter diesel is een viercilinder. In eerste instantie was die er met 68 kW/92 pk als e-HDi, maar die is eind 2015 alweer uit productie gegaan. De BlueHDI 100, met 75 kW/101 pk is er al vanaf de introductie.
  • De basis-benzineversie is er ook met een semi-automatische transmissie, de sterkere versie van die motor niet.
  • De semi-automaat was standaard gekoppeld aan de e-HDi, de BlueHDi 100 is ook geleverd met een zestraps automaat.
  • De normale uitvoeringen van de Cactus heten Life, Feel, Business en Shine.
  • Vanaf voorjaar 2015 is er tijdelijk ook een Business Plus en vanaf de lente van 2016 is alleen de sterkste benzinemotor er ook als ‘Rip Curl’.
  • De One-Tone is een tijdelijke versie (2017/18).

De Citroën C4 Cactus als occasion

Met zijn scherpe aanschafprijs is de Cactus vooral populair gebleken op de particuliere markt. In het occasionaanbod is maar iets meer dan 10% een diesel, wat dit nog eens onderstreept. Bij de officiële Citroën-agenten is deze eerste generatie Cactus vrijwel niet meer te vinden. Het aanbod occasions bij de merkdealers is eventueel snel te vinden via www.spoticar.nl. Het gros van de occasions staat nu bij autobedrijven die niet merkgebonden zijn, of soms ook na inruil bij een dealer van een ander merk. Een sterk punt van de Cactus is z’n scherpe nieuwprijs. Juist omdat er best veel vraag is naar gebruikte exemplaren, blijft de afschrijving relatief bescheiden.

De proefrit

Het lekker eigenwijze uiterlijk van de Cactus wordt gedomineerd door de grote grijzige vlakken op de portieren. Die kunnen een beetje inveren, waardoor bijvoorbeeld een portier van een andere auto niet direct schade veroorzaakt… of andersom. ‘Fool proof’ zijn die stootkussens niet, met name de achterportieren beschadigen nog steeds als die tegen een muur aankomen. Het interieur is lekker ruim, groot genoeg voor vier volwassenen. De voorstoelen zijn vrij zacht, het duurt vaak even voordat een op lange ritten prettige zitpositie is gevonden. Behalve ruim, is de Cactus ook heel comfortabel. De afstemming van vering en schokdemping is veel minder hard dan in veel andere moderne auto’s. Opvallend is de constructie van de rechterhelft van het dashboard. De airbag is in het dak geplaatst, waardoor ruimte is ontstaan voor een handiger dashboardkastje met een klep aan de bovenzijde. Dit komt ook de beenruimte van de voorpassagier ten goede. Helemaal rechts ontbreekt een uitstroomopening voor de ventilatie. Het instrumentarium is volledig digitaal. Dat ziet er heel sci-fi uit, maar een normale dagteller en een aanwijzing voor de motortemperatuur ontbreken. De basismotor (60 kW) is mede door het lage wagengewicht voldoende krachtig, mits de motor op toeren wordt gehouden. Bij lage toerentallen is de trekkracht heel gering. Het is opmerkelijk dat een stop/start-systeem niet standaard is op alle varianten. De driecilinder is op kruissnelheid heel stil, er is vrijwel alleen wat windgeruis hoorbaar. Het brandstofverbruik met de kleinste benzinemotor ligt rond 1 op 14. Dat is niet slecht, maar minder zuinig dan verwacht.

Conclusie

De C4 Cactus is een lekker onderscheidende auto. De Cactus is ook als occasion behoorlijk gewild. Ruimte en comfort zijn eveneens wenselijke eigenschappen. Informeer u voor aanschaf wel even uitgebreid over de problematiek van de PureTech-motor, zie het kader van de Wegenwacht.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.