logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Touareg III

Troonopvolger

Rijtest Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 4Motion

Pluspunten
  • Rij-eigenschappen
  • Bagageruimte
  • Veiligheidsuitrusting
Minpunten
  • Imago

Volkswagen heeft zoveel vertrouwen in de nieuwe Touareg, dat de Duitsers de semi-terreinwagen tot hun topmodel hebben gekroond. De SUV kan er wel klaar voor zijn, maar is de doelgroep dat ook?

Conclusie

De Volkswagen Touareg verdient het om als vlaggenschip te worden beschouwd. Alleen zal er in de kringen waar de semi-terreinwagen zich begeeft, met opgetrokken neus naar het logo in de grille worden gekeken. Terwijl de Touareg nauwelijks onderdoet voor soortgelijke modellen uit het luxe segment! Het is een dijk van een auto, die geheid iemand erg gelukkig gaat maken. Al zal dat vermoedelijk niet de eerste eigenaar zijn.

Type auto en prijs

De Volkswagen Touareg is altijd een chique auto geweest. De semi-terreinwagen zag het levenslicht in 2002 en deelde zijn wieg met de Porsche Cayenne, die rond die tijd eveneens z’n debuut maakte. De Volkswagen Pheaton rolde op dat moment nog van de band: dat was toentertijd het absolute topmodel van het gamma. Inmiddels wordt die sedan niet meer geleverd. De nieuwe Touareg heeft daarmee promotie gemaakt tot het beste wat je uit Wolfsburg kunt kopen. Daar is de prijs ook naar: je betaalt voor deze Volkswagen minimaal € 81.125. Dat bedrag geeft de ambities weer die de Duitsers met het model hebben, want voor dat geld koop je bijvoorbeeld ook een BMW X5 of Mercedes GLE. De derde generatie van de Touareg lonkt naar de doelgroep met zaken als een verschuifbare achterbank en een hoger trekgewicht.

Hoe rijdt de Touareg

Volkswagen pakt uit met deze Touareg. De testauto beschikt - al dan niet optioneel - over ‘soft close’ portieren, geluidsisolerende zijruiten en aan weerszijde twee zonnekleppen. Het zicht in de buitenspiegel, waarbij je uitkijkt op een heuppartij die aan de Bentley Bentayga doet denken, krijg je er gratis bij. Die overeenkomst is trouwens geen toeval: onderhuids heeft de Volkswagen namelijk het nodige gemeen met de aristocraat, die eveneens tot de Volkswagen-familie behoort en op dezelfde bodemgroep rust. De rijbeleving in de Touareg is dan ook majestueus: je zit hoog op de troon en de semi-terreinwagen lijkt zich als vanzelf voort te bewegen. Geen wonder, want de 3.0-liter V6 dieselmotor uit onze testauto is 286 pk en 600 Nm sterk, met een trekgewicht van maar liefst 3.500 kilogram. Alleen de actieve rijstrookassistentie vinden wij te nadrukkelijk aanwezig. Dat hulpsysteem kan uit, maar daar moet je wel een menu voor in. Elke rit opnieuw! De - standaard - automaat telt acht verzetten, maar dat heb je niet in de gaten: de aandrijflijn van de Volkswagen fungeert als een vliegend tapijt. Uiteraard beschikt de SUV ook over meerdere rijstanden. Zeven verschillende maar liefst! Wij prefereren de sportstand: in de reguliere rijmodus reageert de Touareg wat plomp op het gaspedaal. Eerst gebeurt er niets en daarna gaat de auto er als de brandweer van tussen: geen pretje, met name voor de overige inzittenden. De door ons gereden versie was namelijk voorzien van luchtvering en daar wordt de grote Volkswagen (extra) bewegelijk van. We haalden de veiligheidsuitrusting al even aan: ongeacht de gekozen uitvoering krijgt de Touareg adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie, een noodstopsysteem bij stadssnelheden plus verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning mee. Desgewenst kun je het aantal engeltjes op jouw schouder uitbreiden met onder meer een waarschuwing bij kruisend verkeer en dode hoek signalering. Die hulpsystemen zitten samen in een pakket, dat voor € 951 kan worden verkregen. Een infraroodcamera en een head-up display moet je dan nog los bijbestellen. En als je toch in de optielijst aan het grasduinen bent, zouden wij zeker de parkeerassistent aanvinken. Of je de 4,9 meter lange Touareg zichzelf in een plekje wilt laten wurmen, is aan jou. Maar de parkeercamera die bij het systeem zit inbegrepen, zorgt tenminste dat je iets kunt zien om je heen: daarvoor is het raamoppervlak van de semi-terreinwagen namelijk te klein.

De Touareg van binnen

Op een Tesla na, heeft de Touareg het grootste infotainmentscherm dat we ooit in een auto zijn tegengekomen. Het bestrijkt de volledige middenconsole, zowel in de breedte als de hoogte. In combinatie met het – overigens optionele – digitale instrumentarium geeft dat de Volkswagen een futuristische uitstraling. Qua ergonomie lever je er wel op in, want het duurt even voor je de weg weet aan boord (iets wat bij het Duitse merk doorgaans nauwelijks moeite kost). Het panoramadak op onze testauto moet even goed uit de accessoiresfolder komen. Bezint eer gij begint, want het snoept achterin kostbare centimeters hoofdruimte af. De achterbank biedt meer dan genoeg beenruimte, maar neem je drie passagiers mee, dan zal de middelste persoon zijn of haar benen moeten laten rusten op de fors uitgevallen middentunnel. De zitting van de achterbank is te verschuiven, de rugleuning verstelbaar. Verder heeft iedere achterpassagier zijn eigen stroompunt. Uitstappen valt vanwege de forse wielkuip niet mee, maar sta je eenmaal buiten, dan kun je de achterbank ook vanuit de kofferbak neerklappen. Onder de laadvloer gaat extra bagageruimte schuil. De Touareg slikt minimaal 810- en maximaal 1.800 liter aan spullen, wat voor dit type auto fors is. Met neergeklapte rugleuning ontstaat een vlakke, maar oplopende laadvloer.

De Touareg en het milieu

Het modellengamma van de Touareg is overzichtelijk gehouden: behalve de door ons gereden versie kun je kiezen voor een dieseluitvoering met 231- in plaats van 286 pk. Onze testauto is op papier goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 15,2. Wij realiseerden een praktijkscore van 1 op 12,5, wat bij zo’n grote auto - mét automaat! – een bescheiden afwijking kan worden genoemd.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.