Auto Review BMW X5 IV (G05)
Rijtest BMW X5 xDrive30d
- Pluspunten
- Rijcomfort
- Veiligheidsuitrusting
- Uitstraling
- Minpunten
- Binnenruimte
- Bijeffecten luchtvering
De nieuwe BMW X5 is bijna vijf meter lang en dik twee ton zwaar. Die omvang heeft weliswaar effect op het rijgedrag van de luxe semi-terreinwagen, maar niet op zijn prestaties!
Conclusie
De BMW X5 is niet de gedroomde familieauto waar je de semi-terreinwagen wellicht voor houdt. Daarvoor is de binnenruimte te beperkt. Desondanks kan een gezin met twee kinderen er vorstelijk mee uit de voeten. Met de nadruk op ‘vorstelijk’, want de SUV is een weldaad om mee onderweg te zijn.
Type auto en prijs
De BMW X5 was in 2000 niet de eerste luxe SUV die op de Nederlandse markt verscheen. Dat was de toenmalige Mercedes M-Klasse, die tegenwoordig als GLE door het leven gaat. In feite zijn beide modellen natuurlijk schatplichtig aan Land Rover, dat met de Range Rover in 1970 al een dergelijke auto introduceerde. De drie hebben met elkaar gemeen, dat ze een tijdje oneerbiedig als ‘PC Hooft-tractoren’ werden aangeduid: luxe, hoge personenwagens die vanwege hun formaat misstaan in een stedelijke omgeving. Inmiddels zijn we daar in Nederland wel aan gewend. Wat heet: BMW bracht eind 2018 alweer de vierde generatie van hun X5 op de markt. Langer én breder dan zijn voorganger! Instappen kan vanaf € 93.295. Voor dat geld krijg je een 265 pk sterke dieselmotor onder de kap. Daarmee is de BMW weliswaar krachtiger gemotoriseerd dan de eenvoudigste Mercedes GLE, maar ook 10 mille duurder.
Hoe rijdt de X5
Wij gingen op stap met de goedkoopste X5 die de Nederlandse importeur te koop aanbiedt, al kun je in dit segment eigenlijk niet van een ‘instapversie’ spreken. Puristen lopen weg met de smeuïge zescilinder lijnmotoren van BMW en het voordeligste exemplaar voert zo’n krachtbron standaard in het vooronder. Die dieselmotor is zoals gezegd 265 pk sterk, met 620 Nm koppel en een maximaal trekgewicht van 2.700 (!) kilogram. Hij klinkt ook krachtig, met een mooie diepe brom. De zelfontbrander lácht om het leeggewicht van dik 2.000 kilogram, maar vergis je niet: voorzien van de luchtvering op onze testauto, maakt de X5 snelheid als een watergolf. De neus komt omhoog en de inzittenden worden in hun stoel gedrukt; daar bleken in ons geval niet alle passagiers van gediend. De BMW beschikt over meerdere rijmodi, zoals een spaar- en een sportstand. In de Adaptive-modus past de X5 zijn rijgedrag echter aan jóu aan: heerlijk! Ondertussen geeft de semi-terreinwagen je subtiele hints, gebaseerd op informatie die de auto via het navigatiesysteem krijgt doorgespeeld. Dat er een rotonde zit aan te komen bijvoorbeeld, zodat je tijdig van het gas kunt. Het maakt rijden in de BMW uitermate ontspannend, temeer daar de SUV beschikt over een zijdezacht schakelende, achttraps automaat. Bovendien toren je hoog boven het andere verkeer uit. Recht vooruit zie je weliswaar een heleboel, maar de fikse raamstijlen ontnemen je het overige zicht. Gelukkig kun je de X5 van een riante veiligheidsuitrusting voorzien, waarbij een noodstopsysteem, vermoeidheidsherkenning en rijstrookassistentie tot de standaarduitrusting behoren. Wil je dat de BMW zich actiever bemoeit met wat er om je heen gebeurt, dan kan dat tegen meerprijs. Op de optielijst vinden we onder meer adaptieve cruise control, een nachtzichtassistent, dode hoek signalering, een waarschuwing bij kruisend verkeer én een set camera’s waarmee je alsnog rond de auto kunt kijken. Rust je de X5 uit met alle mogelijke veiligheidssystemen, dan kan de semi-terreinwagen op de snelweg autonoom rijden. Dat ontslaat je niet van de verplichting jouw handen aan het stuur te houden. Ga je met de armen over elkaar zitten, dan toont de auto na een aantal seconden niet alleen een waarschuwing op het dashboard, maar gaan er aan weerszijden van het stuurwiel ook twee lampen branden.
De X5 van binnen
We kenden al het gekoelde dashboardkastje, maar de X5 beschikt ook over bekerhouders waarvan je de temperatuur kunt regelen! Desgewenst houd je voorin jouw koffie warm of je water koud. Die functionaliteit kost weliswaar € 267 extra, maar draagt wel bij aan de luxe beleving aan boord. Deze BMW is de eerste met een vernieuwde interface van het infotainmentsysteem. Het bekende iDrive, dat je met een handige druk- en draaiknop tussen de voorstoelen bedient, heeft een opfrisbeurt ondergaan waardoor het systeem nóg gebruiksvriendelijker werkt. Verder heeft de X5 een digitale klokkenwinkel. Bij een rivaal als Audi was het al langer mogelijk om de routekaart tussen je snelheidsmeter en de toerenteller tevoorschijn te toveren. Bij BMW kan dat voortaan ook, al moet je jouw toevlucht zoeken tot het menu van het infotainmentsysteem om de indeling van het instrumentarium te wijzigen. Bij Audi volstaat een druk op de knop, die speciaal daarvoor op het stuurwiel is ondergebracht. Een ergonomische misser, die de meeste mensen over het hoofd zullen zien. Zeker in het geval van onze testauto, die tegen meerprijs is voorzien van een door Swarovski onder handen genomen keuzehendel van de automaat. De vlakken zijn gepolijst en in het hart van de – doorzichtige – pookknop prijkt een ‘X’, die er met behulp van lasertechnologie is ingebrand. Een indrukwekkend gezicht, maar het kleinood voelt wat goedkoop aan; alsof je een stuk kinderspeelgoed in handen hebt. De verschuldigde € 695 kun je wat ons betreft beter in een extra zitrij steken, waarmee je nog eens twee passagiers kunt vervoeren. Hoewel de X5 bijna vijf meter lang is, houdt de binnenruimte niet over. Wie langer is dan 1.90 meter, zit achterin redelijk maar ook niet meer dan dat. Vooral omdat de achterbank nauwelijks ondersteuning biedt aan je benen. Vanwege de bescheiden middentunnel passen er achterin wel drie volwassenen naast elkaar. Helaas wordt de in- en uitstap bemoeilijkt, omdat je over de wielkuip naar binnen moet en het portier niet ver open gaat. Gelukkig kun je de rugleuning van de achterbank ook vanuit de kofferruimte neerklappen. Op die manier ontstaat een vlakke, maar oplopende laadvloer waaronder je nog wat extra spullen kwijt kunt. De kofferklep gaat in twee delen open: eerst de boven-, dan de onderkant. Een voetbeweging volstaat en als je wilt, kun je het onderste deel gesloten laten. De bagageruimte van de BMW is minimaal 650- en maximaal 1.860 liter groot; kleiner dan die van een alternatief als de Mercedes GLE.
De X5 en het milieu
Behalve de door ons gereden dieselversie kun je de X5 in Nederland ook met een (nog) sterkere zelfontbrander krijgen. Of je kiest voor een benzineversie, waarvan ze er bij de importeur ook eentje in de aanbieding hebben. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 265- tot 400 pk. Ga je af op de folder, dan is onze testauto goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 16,7. In de praktijk realiseerden wij een score van 1 op 11,2.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
