Auto Review Volkswagen Jetta VI
Perfecte uitwerking
Volkswagen - Jetta
Conclusie
De Jetta Hybrid is een ruime, prettig rijdende reisauto. Hij is schoon en zuinig. Een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 18 is gemakkelijk haalbaar. Doe je een beetje je best dan zit er nog meer in. Omdat hij zo schoon is valt deze Jetta in de 14 procent bijtellingscategorie en is hij wegenbelastingvrij. Grootste pluspunt is de montage van de DSG-automaat. Die draagt er sterk aan bij dat je nauwelijks merkt met een hybride onderweg te zijn. Minpunt is het zicht rondom, vooral schuin naar achteren.Type auto en prijs
De Volkswagen Jetta is een stuk groter dan de Volkswagen Golf. Het is eerder een compacte Passat. De Jetta is er met een brede keuze aan motoren en uitvoeringen. Een ervan is de Jetta Hybrid. Die combineert een 1.4 TSI benzinemotor met een 20 kW elektromotor. Het gezamelijke vermogen van deze aandrijflijn is 170 pk. Volkswagen claimt een gemiddelde van 1 op 24,4. De uitstoot is bovendien zo gering dat de Jetta Hybrid wegenbelastingvrij is en zakelijke rijders maar 14 procent bijtelling betalen. De Jetta Hybrid is er als Comfortline en kost dan 29.990 euro. Daarmee is hij zo’n drie mille duurder dan de Toyota Prius. Wel is het zo dat de Comfortline standaard behoorlijk ruim in de spullen zit. Voor € 32.390 krijg je de Hybrid Highline. Die heeft een rijkere standaarduitrusting. Het accupakket voor de elektroaandrijving ligt in de achterbak en slokt daar dus ruimte op. Normaal is de kofferruimte een forse 512 liter, nu is dat een redelijke 378 liter. Overigens mag je geen trekhaak onder de Jetta Hybrid monteren. Het is maar dat u het weet.Hoe rijdt de Volkswagen Jetta
Je merkt onderweg eigenlijk nauwelijks dat je met een hybrideaandrijving van doen hebt. Het samenspel tussen elektromotor en benzinemotor verloopt heel soepel. Het grote pluspunt van de Jetta Hybrid is dat hij geen CVT versnellingsbak heeft zoals veel andere hybride-auto’s, maar de geweldig schakelende zeventraps DSG-bak. DSG staat voor Direct Shift Gear. Het zorgt er simpel gezegd voor dat schokloos en in milliseconden van versnelling wordt gewisseld. Sommige hybrides hebben een gerobotiseerde handbak en die voel je vaak nadrukkelijk schakelen. En bij hybrides met een CVT staat de benzinemotor vaak fiks te loeien tijdens acceleren. Het stuur- en weggedrag is goed. De Jetta Hybrid stuurt mooi precies en helt in bochten verrassend weinig over. De verleiding is daardoor groot de auto sportief te rijden want mede dankzij de elektromotor is er ook behoorlijk wat kracht voorhanden. Uiteraard komt dat het brandstofverbruik niet ten goede. Rij je de auto waarvoor hij bedoeld is, dan is hij heerlijk comfortabel en rustgevend. Het is keurig stil aan boord en de afstemming van vering en demping comfortabel. Alleen het remmen vraag gewenning. De auto remt steviger af op de motor dan je verwacht (om energie terug te winnen), waardoor je in het begin harder op de rem trapt dan nodig is. Een proefrit maken om dit zelf te ervaren is een must.De Volkswagen Jetta van binnen
De Jetta Hybrid is ruim en mooi afgewerkt. Er is zowel voor- als achterin duidelijk meer beenruimte dan in een Golf. De ergonomie is in orde. Meters zijn goed afleesbaar, bedieningen zitten op logische plekken en de instructies van de navigatie zie je niet alleen op een groot scherm, maar ook op een display tussen de meters. Nadeel is het zicht rondom. Vooral schuin naar achteren zitten de brede raamstijlen lelijk in de weg. Er kan echt een voetganger achter schuilgaan. De koets is erg onoverzichtelijk. Parkeersensoren kosten 559 euro extra, een achteruitrijcamera kost dan nog eens 225 euro.De Volkswagen Jetta en het milieu
Volkswagen claimt een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 24,4. Dat hebben wij tijdens deze test niet gehaald. We kwamen tot een gemiddelde van 1 op 18. Ga je er echt voor zitten dan moet 1 op 20 haalbaar zijn. Omdat de motor maar 95 gram CO2 per kilometer uitstoot valt hij in de 14 procent bijtellingsklasse als je hem zakelijk rijdt. Verder is de Jetta Hybrid vrijgesteld van wegenbelasting tot 1 januari 2014.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
