Auto Review Volkswagen Jetta VI
Eigen gezicht
Volkswagen - Jetta
Conclusie
De Volkswagen Jetta heeft een heel eigen karakter. Het Golf-met-kofferbak-syndroom ligt ver achter hem. Sterker, hij komt eerder over als een medium Passat. Hij is bijzonder ruim en ook de kofferruimte is fors. De kwaliteitsbeleving is zoals je van een VW mag verwachten: hoog. Voorts is het aanbod van motoren groot. En gezien het aantal uitvoeringen en de ellenlange optielijst kun je gemakkelijk een Jetta naar eigen smaak kiezen. Een auto die ongetwijfeld een eigen plekje gaat verwerven in de markt.Type auto en prijs
Volkswagen plaatst de Jetta in het zogenoemde A-limousine segment. En daar vind je weinig concurrentie. Zeker als je beseft dat in Nederland het merendeel van de verkochte auto’s van het type hatchback is. In vergelijking met zijn voorganger is de Jetta negen centimeter langer. De totale lengte bedraagt nu 464 centimeter en daarmee plaatst hij zich netjes tussen de Golf en de Passat. In eerste instantie zijn er drie motoren leverbaar: een 1.2 TSI, een 1.6 TDI en een tweeliter TDI. De Jetta is er vanaf € 21.390. En de leaseprijzen starten bij € 549 per maand. Later zal het motorenaanbod overigens nog worden uitgebreid met een 90 kW (122 pk) sterke 1.4 TSI en een 2.0 l TSI (147 kW, 200 pk).Hoe rijdt de Volkswagen Jetta
Wij proberen de 77 kW (105 pk) sterke 1.6 TDI met de optionele zeventraps DSG-bak. Deze mooi lopende diesel pakt in combinatie met deze bak lekker vlot op. Daarbij doet hij zijn werk in relatieve stilte. Op de snelweg spoort de Jetta als de spreekwoordelijke trein. En in bergachtig terrein met veel bochtenwerk laat hij zich gemakkelijk besturen. Het onderstel voelt comfortabel aan. De 1.2 TSI benzinemotor (ook 77 kW, oftewel 105 pk) met handgeschakelde zesbak vraagt meer aandacht. Je merkt dat hij minder koppel heeft dan de 1.6 TDI. Om vlot mee te komen moet je soms ver in de versnellingen doortrekken en veel schakelen. Dat laatste is geen straf want de versnellingsbak laat zich heerlijk bedienen. Ook voor deze 1.2 geldt dat het comfort op een hoog niveau staat.De Volkswagen Jetta van binnen
De Jetta ziet er vanbinnen verzorgd uit. De kwaliteitsbeleving is hoog. Het instrumentarium is compleet en prima afleesbaar. Ook kun je dankzij het goed verstelbare stuur (in hoogte en diepte) en de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel een prima rijpositie vinden. Verder is de Jetta compleet uitgerust. Standaard vind je in elk model onder meer een boordcomputer, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en elektrisch bedienbare portierruiten rondom. Ook ESP en zes airbags behoren tot de standaarduitrusting. De Jetta is opmerkelijk ruim van binnen. De extra lengte van de wielbasis (nu 265 centimeter) is volledig ten goede gekomen aan de beenruimte voor de achterpassagiers. Ook de hoofdruimte is behoorlijk. Voorts heeft de bagageruimte een inhoud van 510 liter. Je kunt dus heel wat bagage meenemen. Uiteraard is de ruimte nog te vergroten door de achterbank in zijn geheel of gedeeltelijk weg te klappen.De Volkswagen Jetta en het milieu
Om het verbruik nog verder terug te dringen zijn de Jetta's uitgerust met een start/stopsysteem en een regeneratief remsysteem dat energie terugvoert naar de accu´s. Volgens de fabriek verbruikt de 1.2 TSI gemiddeld 5,3 l/100 km. De daarmee corresponderende CO2-uitstoot bedraagt dan 123 g/km. De 1.6 TDI scoort gemiddeld 4,2 l/100 km en heeft derhalve een CO2-uitstoot van 109 g/km. De handgeschakelde 2.0 TDI heeft 4,8 l/100 km nodig en heeft een CO2-uitstoot van 126 g/km. De 1.2 TSI en de 1.6 TDI zijn dus voorzien van een A-label. Voor deze modellen geldt een bijtelling van 20 %. De tweeliter TDI heeft een B-label en in combinatie met de DSG een C-kwalificatie.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
