Auto Review Peugeot 508 I 1e facelift
Gewoon gebleven
Peugeot - 508
Conclusie
Peugeot wil de komende jaren een andere richting inslaan, eentje die in het teken staat van luxe en sportiviteit. De vernieuwde 508 zou daarvan een voorbode moeten zijn, maar wij vinden het vooral een heerlijke gezinsauto. Qua lijnvoering, rijcomfort en gebruiksgemak kan de wagen nog jaren mee, maar wat betreft de beschikbare veiligheidsvoorzieningen raken de Fransen stilletjes aan op achterstand.Type auto en prijs
Peugeot heeft een naam hoog te houden wanneer het aankomt op comfortabele zakenauto’s. De 508 verdedigt die eer sinds 2010 en komt na een recente opfrisbeurt de pitstraat weer uitgerold. De meest opvallende wijziging is het front; je moet er van houden natuurlijk, maar de rechtopstaande grille geeft de Peugeot in onze optiek een krachtiger voorkomen. Ook nieuw is de LED-verlichting: de knipperlichten en dagrijverlichting zijn standaard, kies je voor een duurdere uitvoering dan bestaan alle lampen uit LED’s. De prijs is na de facelift licht gestegen: de eenvoudigste 508 kost voortaan € 28.940. Wil je liever een stationwagen, dan betaal je minimaal € 32.260. De prijsverschillen met de oorspronkelijke 508 zijn klein: € 200 voor de sedan en zo’n € 300 voor de SW.Hoe rijdt de Peugeot 508
Wij reden de 150 pk sterke 2.0 BlueHDi, verpakt in stationwagencarrosserie. Met 20 procent bijtelling verwacht de Nederlandse importeur veel van deze diesel. Ook achter het stuur zijn de verwachtingen hooggespannen. De 508 is een van de zeldzame auto’s waar je niet meer uit wilt stappen tot je in het zonnige zuiden bent. Er bestaan Franse limousines waarin zo’n lange rit je opbreekt, omdat de vering net iets té comfortabel staat afgesteld. Daar heeft deze Peugeot geen last van. Je kunt er zelfs sportief een klaverblad mee ronden, al voel je dan wel dat de stationwagen 1.400 kilo weegt. Filerijden geldt als fitnessoefening, want de koppeling van de diesel gaat zwaar. Het pedaal grijpt bovendien abrupt aan, maar daar ben je na een paar ritten wel aan gewend. De 2.0 BlueHDi is krachtig, maar had van ons wel iets soepeler gemogen. In de stad moet je al gauw terug naar zijn drie; in een hogere versnelling heeft de Peugeot het hoorbaar niet naar zijn zin. Het motorgeluid stoort niet, maar is wel aanwezig. De diesel nagelt nogal. Ga je vroeg van huis of kom je laat thuis, dan is dat in de straat goed te horen. Tegelijk met zijn nieuwe neus debuteren op de gefacelifte 508 een achteruitrijcamera en dode hoek bewaking. Op beide hulpsystemen hebben we iets aan te merken. De achteruitrijcamera brengt vooral de nummerplaat in beeld en in het donker kun je nauwelijks iets zien. En het lampje dat je via de buitenspiegels attendeert op verkeer in je dode hoek, is te klein. Het valt Peugeot te prijzen dat ze proberen de 508 veiliger te maken, maar een rijstrook- en een remassistent hadden in deze klasse niet misstaan. Het zicht naar achteren blijft vanwege de brede B- en D-stijlen een aandachtspunt.De Peugeot 508 van binnen
Bij het verbeteren van de 508 zijn de knappe koppen van Peugeot grotendeels aan het interieur voorbij gegaan. Nog steeds is de aflegruimte voor losse spulletjes minimaal, verhinderen de bekerhouders het zicht op het navigatiesysteem en laat de middenconsole weinig ruimte voor lange benen: met zijn 1.93 meter zat onze specialist steevast met zijn rechterbeen tegen de middentunnel ‘geplakt’. Hoewel er voortaan een 7-inch touchscreen bovenaan de middenconsole prijkt, vinden wij het een gemiste kans dat het inmiddels wat gedateerde interieur van de 508 niet is gelijkgetrokken met dat van de 308 en 208. Die cockpits zien er een stuk strakker uit. Het (optionele) glazen dak maakt een hoop goed; het strekt zich uit over de lengte van de auto en is na al die jaren nog altijd een attractie voor je passagiers. Op de achterbank zitten zij riant. De beenruimte is imposant en de hoofdruimte heel behoorlijk, zeker voor een auto met een glazen dak. De rugleuning van de achterbank is in de SW vanuit de kofferruimte neer te klappen, waardoor een vrijwel vlakke laadvloer ontstaat. Met maximaal 1.598 liter laadruimte hoeft de 508 zich nergens voor te schamen, maar concurrenten als de Ford Mondeo en Volkswagen Passat bieden meer liters voor je geld.De Peugeot 508 en het milieu
De 2.0-liter BlueHDi is niet de enige krachtbron die in de 508 voor 20 procent bijtelling in aanmerking komt; zakelijke rijders kunnen ook kiezen voor een eenvoudiger diesel of de dieselhybride waarvan Peugeot er zoveel verkocht voordat de Nederlandse overheid de CO2-grenzen verder aanscherpte. Je zou bijna vergeten dat er ook nog twee benzinemotoren plus een extra potente dieselmotor op de bestellijst staan. Het vermogen van alle beschikbare motoriseringen loopt uiteen van 115- tot 180 pk. Op de door ons gereden 2.0-liter BlueHDi zat een start/stop-systeem.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
