Auto Review Suzuki Alto V
Eenvoudig alternatief
De Suzuki Alto was decennialang een begrip. Bij de komst van deze generatie in 2009 konden we niet weten dat het de laatste zou zijn met die naam. Niettemin was ook dit model een schot in de roos en een èchte Alto, in alles waarvoor die naam staat.
- Pluspunten
- Gezond verstand auto'
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Bescheiden rijcomfort
- Vormgeving is heel 'basic'
Wat vindt de Wegenwacht?
Over de Alto kunnen de mannen van de Wegenwacht uitermate kort zijn. Er gebeurt gewoon zelden wat mee. Het enige dat wel eens voorkomt is uitval van elektrische onderdelen, zoals de verlichting of elektrisch bediende zijruiten, door slechte contacten op de hoofdzekering naast de accu. Dat soort kleinigheden herstelt de Wegenwacht ter plekke, zonder verdere kosten. Een kwalitatief gelijkwaardige compacte auto is wel te bedenken, maar een werkelijk bétere? Nee.
Over de Suzuki Alto
De verschillende generaties Alto hebben een prima reputatie opgebouwd, niet alleen met uitstekende kwaliteit en daardoor grote betrouwbaarheid, maar ook met zeer lage rijkosten. Voor deze generatie Alto geldt dat weer net zo sterk als voor de voorgaande. Deze laatste generatie Alto is een goede keuze voor wie niet van onnodige fratsen houdt, maar gewoon degelijk basisvervoer wenst.
De Nissan Pixo is exact identiek aan deze Suzuki, op de logo’s na en is ook door Suzuki gemaakt.
Uitvoeringen en varianten
Het programma van deze Suzuki Alto is uitermate overzichtelijk. Om te beginnen is hij er uitsluitend als vijfdeurs. Daarnaast is er maar één motortype, een 1,0 liter driecilinder met 50 kW/68 pk. Naast een handgeschakelde vijfbak, bestaan er ook enkele uitvoeringen met viertraps automaat. Het normale aanbod uitvoeringen heet eenvoudigweg Base, Comfort en Exclusive. Er zijn in de looptijd van dit model enkele langlopende actiemodellen geweest, zoals de GT, de Comfort Plus, Cool Comfort, Cool Exclusive, Silverline en Cityline. De precieze invulling van de uitrusting is iets om bij eventuele aanschaf in de gaten te houden. De meeste Alto’s hebben stuurbekrachtiging, zelfs de Base, maar de testauto die we voor deze occasiontest reden had dat echt niet. Daarbij kun je je afvragen of dat wel een nadeel is.
De Suzuki Alto als occasion
Het logische gevolg van de aanhoudend heel goed lopende verkoop van de Alto is zelfs na zoveel jaren een heel ruim occasionaanbod. Juist door de beperkte variatie in uitvoeringen, staat er altijd wel een geschikte Alto in de buurt. Het is onzin om voor zo’n auto naar de andere kant van het land te rijden. Dus: zoeken in een straal van op z’n hoogte 20 kilometer. Daar komt bij dat je zo’n Alto vanwege de uitstekende kwaliteit van Suzuki bijna ongezien kunt kopen. Als er geen sporen zijn van zware schade en er is inzicht in de normale onderhoudshistorie, kun je hier vrijwel onmogelijk een buil aan vallen. Wat ook opvalt in het hele aanbod, is de enorme spreiding in kilometerstanden, wat geen aantoonbaar effect op de prijzen schijnt te hebben. Er staan Alto’s met het dubbele kilometrage als een andere te koop, beide met dezelfde vraagprijs. Dat is opmerkelijk. Dit wil niet per saldo zeggen dat de Alto met de hoge kilometerstand de slechtere aanbieding is. Liever een kilometervretertje dat altijd lekker warm over de snelweg heeft geknord, dan eentje die in louter stadsverkeer amper op bedrijfstemperatuur is geweest, want dàt zijn tropenkilometers, ook voor een Suzuki.
De proefrit
De Alto biedt ‘basisvervoer’. Rijcomfort en zitcomfort zijn vrijwel op minimumniveau. Volwassenen kunnen achterin zitten, maar enige inschikkelijkheid is al gauw wenselijk. De bagageruimte is minimaal, met een inhoud van slechts 130 liter. Onhandig detail is de hoedenplank, die nog wel eens rechtop blijft staan en dan het zicht in de binnenspiegel wegneemt. Opvallend, juist gezien de kwaliteit van Suzuki, is de matige afwerking van het dashboard, waarvan de diverse delen slecht lijken te passen. De driecilinder laat zich bij accelereren duidelijk horen, maar eenmaal op kruissnelheid valt het geluid ineens weg. Daarvoor komen banden- en eventueel windgeruis in de plaats. De Alto reageert ook behoorlijk sterk op korte oneffenheden en hij is niet ongevoelig voor zijwind. Op de snelweg voel je je al gauw een beetje kwetsbaar, vooral bij het passeren van vrachtverkeer. In stadsverkeer, dáár lijkt de Alto als een vis in het water. Met of zonder stuurbekrachtiging is hij hier lekker wendbaar, best overzichtelijk en vlot genoeg. Het gemiddeld verbruik hangt heel sterk af van de wijze waarop de auto wordt gebruikt. Dit kan in de praktijk grofweg variëren van 1 op 14 tot 1 op 18.
Conclusie
Wie zich niet laat leiden door mode en niet laat imponeren door sterke merknamen, komt als nuchter en weldenkend mens voor basisvervoer terecht bij de Suzuki Alto. Hij doet alles wat je van een auto in de kleinste klasse verwacht, kost weinig in het gebruik en verrast je door zijn betrouwbaarheid nooit onaangenaam met onverwachte kosten.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Suzuki Alto.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
