logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan PIXo I

Dubbelganger

De Nissan Pixo is als occasion duidelijk ondergewaardeerd. Dit model is geen groot succes geworden, terwijl hij aan kwaliteiten het nodige heeft te bieden. Onbekend maakt weer eens onbemind, want de exact identieke Suzuki Alto weet nog altijd kopers te trekken.

Pluspunten
  • Verstandige koop
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Bescheiden rijcomfort
  • Eenvoudige vormgeving

Wat vindt de Wegenwacht?

Het kwaliteitsniveau van Nissan ligt van oudsher zeer hoog en dat van Suzuki eveneens. Het is dus geen probleem dat deze Nissan wordt gemaakt door Suzuki, de Pixo is even onverstoorbaar betrouwbaar als we van Nissans gewend zijn. Het enige wat bij de Pixo en Alto wel eens voorkomt, is een niet werkend contact, als gevolg van een losse stekkerverbinding tussen de accu en het zekeringenkastje. Een risicolozer occasion is nauwelijks te vinden.

Over de Nissan Pixo:

We draaien er niet omheen: de Nissan Pixo is gewoon een Suzuki Alto uit dezelfde bouwjaren. Het enige verschil is het logo en Nissan bracht de auto op haar eigen wijze op de markt. Voor zowel Nissan als Suzuki was die samenwerking op zich een goede zaak. Nissan had hiermee ineens een model in de allerkleinste klasse en Suzuki kon gewoon grotere aantallen maken, door er een Nissan-logo op te plakken.

Uitvoeringen en varianten:

Er is maar één motor geleverd in de Pixo. Dat is een 1,0 liter driecilinder met 50 kW/68 pk. In 2012 is er een minimale facelift geweest, maar daarbij is aan de techniek niets wezenlijks veranderd. De normale uitvoeringen heten Visia en Acenta. Vanaf 2011 komt er een completer versie bij, die ‘Look’ heet. In 2010/11 is er, daaraan voorafgaand, een tijdelijke versie, de Connect Edition. De Acenta is ook geleverd met een viertraps automatische transmissie, later verschijnt die ook in de Look. In 2013 krijgen de Visia en de Look een start/stop-systeem. Tegelijk met de Alto gaat de Pixo eind 2014 uit productie, de laatste exemplaren zijn in 2015 nog op kenteken gezet.

De Nissan Pixo als occasion:

De 99% overeenkomst tussen de Nissan Pixo en de Suzuki Alto is onder occasionkopers onvoldoende bekend. De Alto heeft al lang een ijzersterke reputatie en ondanks de overeenkomst leidt dit tot hogere restwaardes en occasionprijzen voor de Alto. Het verschil bedraagt soms wel 10%. Dat is goed nieuws voor de beter geïnformeerde occasionkoper, want met de aankoop van een Pixo ben je in principe net even voordeliger uit, zonder in te leveren op alle goede eigenschappen van de Alto. Dit is bij uitstek een auto die altijd is gereden door particuliere automobilisten. Als dat alleen stadsverkeer is geweest, dan tellen de kilometers zwaar, maar een exemplaar dat ook regelmatig wat kilometers buitenweg heeft gezien kan ook met een hogere kilometerstand nog steeds een uitstekende koop zijn. De tellerstand op zich zegt dus niet zo veel. Als de Pixo gewoon op tijd zijn onderhoud heeft gehad en niet vanaf dag 1 grondig is mishandeld, dan is zelfs een uitgebreide garantie bijna een overbodige luxe. Er staan er nog behoorlijk wat te koop in het land, dus verder dan in een straal van bijvoorbeeld veertig kilometer heeft het geen zin om naar een Pixo te gaan zoeken. Maar, in de aankoopoverwegingen kun je natuurlijk altijd ook het aanbod Alto’s meenemen!

De proefrit:

Net als de Alto is de Pixo natuurlijk geen comfortabele limousine. Dit is de kleinste en goedkoopste klasse, als het om autorijden gaat. Dat heeft zo zijn voordelen, want goedkoper van A naar B, C, D enzovoorts rijden gaat nauwelijks, als je alle kosten doorrekent. Geluidsniveau, zitcomfort, veercomfort, ach het gáát allemaal wel, als je je erop instelt en geen onmogelijke verwachtingen hebt. Het is wel gek dat het geluid van de hard werkende driecilinder ineens wegvalt zodra een kruissnelheid van bijvoorbeeld 100 km/u wordt aangenomen. Je zou bijna denken dat de Pixo gemaakt is voor snelweggebruik, maar in stadsverkeer voelt hij zich nog steeds het beste thuis. Hij is best gemakkelijk te parkeren, goed overzichtelijk, dus je kunt er al gauw langs als de weg versperd lijkt en prima wendbaar. Grote boodschappenlijst? Dan moet al gauw de achterbank plat, want met 130 liter bagageruimte ga je geen kratten bier meenemen. De genoemde lage rijkosten worden flink beïnvloed door het verbruik en dat is weer sterk afhankelijk van de manier waarop je de auto gebruikt. De marge waarmee je moet rekenen ligt grofweg van 1 op 14 tot 1 op 18. Wie echt z’n best doet, komt nog wel iets gunstiger uit.

Conclusie

De Nissan Pixo is typisch zo’n auto voor goed geïnformeerde consumenten. Laat je niet gek maken. Dit is gewoon een Suzuki Alto met een ander merk erop, met alle goede eigenschappen van dat merk, maar dan voor een doorgaans net even lagere aanschafprijs.

Deze auto is beschikbaar gesteld door n.v.t..

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.