Auto Review Mercedes B-Klasse III (W247) 1e facelift
Nu altijd hybride
Mercedes-Benz heeft stevig de bezem gehaald door het aanbod van de B-klasse. Er blijven mild hybride en plug-in hybride versies over. Alle diesels geschrapt. Onze testauto is een mild hybride B180 in AMG Line uitvoering.
- Pluspunten
- Comfort
- Verbruik
- Restwaarde
- Minpunten
- Aanraaktoetsen op stuurwiel
- Stevig geprijsd
Conclusie
Een flink aantal verfijningen hebben de Mercedes-Benz B-klasse weer relevant gemaakt. Geen diesels meer en voortaan alleen nog benzinemotoren die mild-hybride of plugin-hybride zijn. Onze testauto, de prettig rijdende B180 AMG Line, scoort een gemiddeld praktijk-brandstofverbruik van 1 op 15,6.
In het interieur is de vervelende touchpad op de middenconsole komen te vervallen – waarvoor hulde. Maar Mercedes kon het toch niet laten en heeft nu op het nieuw vormgegeven stuurwiel kleine touchpads gemonteerd. Die raak je soms onbedoeld aan en dat irriteert. De B-klasse is een comfortabele gezinsauto maar als je ‘m op smaak brengt is hij niet goedkoop.
Type auto en prijzen
Was Mercedes-Benz vroeger heer en meester als het op dieselmotoren aankwam, tegenwoordig mikt datzelfde Mercedes deze diesels noodgedwongen uit het leveringsprogramma van de B-klasse. Het greep de gelegenheid meteen ook aan om diverse uitvoeringen en andere motoren te schrappen en zette er enkele nieuwe versies voor in de plaats. De prijzen gingen ook omhoog, maar gelijktijdig werd de uitrusting rijker.
Wat de diesels betreft: de B180 d, B200 d en B220 d zijn verdwenen evenals de vierwiel-aangedreven 200d en 220d. Wat de benzinemotoren betreft begint de prijslijst nu bij de 136 pk sterke mild-hybride B180 in Business Line-trim. Die kost nu €47.118. De plug-in hybride B250 e is er nu juist ook als Business Line-uitvoering (was er eerst niet) en staat te boek voor €51.314. Wat het de uitrusting aangaat heeft de B-klasse nu standaard led-achterlichten, een stuurwiel dat is bekleed met nappaleder, een achteruitrijcamera, de 'spiegel'- en 'parkeer'-pakketten en een automatische achterklep. De belangrijkste verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger zijn volgens Mercedes-Benz nu:
- Grotere actieradius en sneller opladen voor de plug-in versies
- In elk geval altijd mild-hybride
- Iets rijkere standaarduitrusting
- Geen touch pad meer
- Nieuwste versieMBUX-infotainmentsysteem
Onze testauto is een B180 AMG Line, uitgerust met een mild-hybride viercilinder, goed voor 150 pk vermogen en 230 Nm trekkracht. Behalve de automatische 7G DCT versnellingsbak en het fraaie het MBUX navigatiepakket, heeft de testauto ook nog eens extra’s zoals een rijassistentiepakket, smartphone integratie en een Premium Plus Pakket. Standaard kost deze versie 51.159 euro, maar onze testauto komt door de extra’s op € 60.951. Ga je de Mercedes-Benz B-klasse private leasen houd dan rekening met een maandbedrag vanaf € 730.
Hoe rijdt de Mercedes-Benz 180 AMG Line?
De B180 AMG Line is een comfortabel auto met een voorspelbaar weg- en stuurgedrag. Daarbij valt op dat de zeventraps automaat zijn werk mooi vloeiend doet. De 48V-accu en de startergenerator - het mild hybride deel dus – zorgen er samen voor dat de auto ook bij lage toeren behoorlijk kwiek is. Verder is er de mogelijkheid te 'zeilen' (zeg maar gecontroleerd uitrollen) waarbij de benzinemotor zichzelf even geheel uitschakelt. En dat bespaart natuurlijk wat brandstof. Op snelwegtempo is er meer bandenlawaai dan je zou verwachten in een Mercedes. Een verbetering is de verfijndere werking van de rijstrookassistent.
De Mercedes-Benz 180 AMG Line van binnen
De B-klasse had altijd een touchpad in de middenconsole. Daarmee bediende je functies van het infotainmentsysteem. Gelukkig is dat touchpad nu geschrapt en heb je een aanraakscherm. Het touchpad was veel te gevoelig en dus lastig te bedienen tijdens het rijden. Toch is de bediening van sommige zaken nog steeds niet feilloos want op het nieuw vormgegeven stuurwiel zitten nog wél kleine touchpads. Als je aan het stuurwiel draait tijdens manoeuvreren wil je nog wel eens onbedoeld zo’n ding aanraken waarna bijvoorbeeld de radio van zender wisselt zonder dat je dat wilt. Best irritant.
De been- en hoofdruimte zijn zowel voor- als achterin de B-Klasse in orde. Hetzelfde geldt voor het bagageruim. Dat meet met de achterbank op zijn plek 455 liter en met alles weggeklapt 1.545 liter. Normale waarden voor een auto in deze klasse. Prachtig is het zeer brede MBUX-scherm, dat eigenlijk uit twee schermen bestaat. Dat van het instrumentarium en dat van het infotainmentsysteem. Het heeft een technische update gehad en werkt nu echt razendsnel. De spraak-assistent begrijpt nu meer commando’s.
De Mercedes-Benz 180 AMG Line en het milieu
Dat Mercedes-Benz de diesels heeft geschrapt is gedaan uit milieuoverwegingen. Daarom zijn nu ook alle motoren op z’n minst mild-hybride. Onze testauto is zo’n mild-hybride en scoorde een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 15,6, wat een keurige waarde is.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mercedes-Benz B-klasse.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
