Auto Review BMW 2-Serie II (U06)
Een ander soort BMW
BMW heeft als een van de weinige automerken nog een MPV in zijn aanbod. Namelijk de 2-serie Active Tourer. Wij testen de mild hybride 220i Active Tourer. Het is een echte BMW in de beleving, maar toch is hij echt anders dan de andere modellen van het merk.
- Pluspunten
- Ruimte
- Weggedrag en besturing
- Comfort
- Motor
- Minpunten
- Automaat niet feilloos
- Dure extra’s
Conclusie
Zoek je een BMW die ruimte biedt en nog enigszins betaalbaar is, dan is de 2-serie Active Tourer heel interessant. Maar om hem betaalbaar te houden zul je wel terughoudend moeten zijn bij het aankleden van de auto, al geldt dat voor de meeste BMW’s. Het ruimteaanbod is prima, zeker wanneer je voor de beweegbare achterbank kiest. De bouwkwaliteit en de rijbeleving zijn zoals we dat van BMW gewend zijn, met dien verstande dat een M-onderstel voor deze auto niet echt nodig is en dat de automaat in stadsverkeer niet altijd helemaal perfect reageert. De 2-serie Gran Coupé en vooral de 2-serie Coupé zijn immers op een totaal andere, veel spannender leest geschoeid. Zoals bijna alle BMW’s. Das natuurlijk leuk, maar deze ruime, gezapiger ogende 2-serie Active Tourer is wat dat betreft een anders soort BMW.
Prijzen en type auto
Op het eerste gezicht lijkt het onlogisch. BMW heeft als een van de weinige automerken nog een MPV in zijn aanbod. Namelijk deze 2-serie Active Tourer. Toen MPV’s populair waren kwam BMW als allerlaatste met zo’n ruimtewagen. En nu niemand ze meer schijnt te willen, biedt BMW hem nog steeds aan. En waar BMW’s altijd achterwielaandrijvers waren, is dit een voorwielaandrijver. Puristen spraken er in 2014 – toen de eerste generatie 2-serie Active Tourer op de markt verscheen - schande van. Maar als je er dan wat dieper induikt, blijkt het helemaal niet zo onlogisch. Want marketeers mogen dan roepen dat wij consumenten graag een sportieve SUV willen, de realiteit is dat de meeste mensen op een heel andere manier een auto zoeken. Zij willen (in dit geval) een degelijk product met veel bruikbare binnenruimte en een betaalbare prijs. En of dat dan een Crossover, een SUV of een MPV is en welke wielen er worden aangedreven, dát speelt een minder grote rol. Dat blijkt wel uit het feit dat BMW sinds 2014 400.000 stuks van deze auto heeft verkocht én dat dat volgens het Duitse merk 80 procent klanten waren die uit een ánder merk kwamen. Reden genoeg dus om deze tweede generatie te lanceren.
Eigenlijk heeft de BMW 2-serie Active Tourer alleen concurrentie van de Mercedes B-klasse – die trouwens iets goedkoper is. Binnen het eigen merk is de auto een goed alternatief voor zowel de BMW X1 (een SUV) als de BMW X2 (een crossover) – overigens ook voorwielaandrijvers. De goedkoopste 2-serie Active Tourer is er vanaf € 41.558 en 550 euro in de private lease. De BMW X1 heeft weliswaar een iets grotere kofferbak, maar die is ook meteen nog eens vier mille duurder. Datzelfde geldt voor de goedkoopste X2 en die heeft dan met de achterbank weggeklapt nog minder laadruimte ook. Bovendien volgt er later in 2022 nog een 2-serie Active Gran Tourer met extra veel bagageruimte. Deze nieuwe Active Tourer staat trouwens op een volledig nieuw platform en is iets breder, langer en hoger dan zijn voorganger. Wat verwarrend kan zijn, is dat de 2-serie Gran Coupé en vooral de 2-serie Coupé op een totaal andere, veel spannender leest geschoeid zijn. Dat zijn compacte sportieve auto’s, waar de 2-serie Active Tourer juist een hoge auto is die veel ruimte biedt en er gezapiger uitziet.
Hou rijdt de BMW 220i Active Tourer?
Het weg- en stuurgedrag is zoals we dat van BMW gewend zijn. Dik in orde dus – waarbij hij logischerwijs de karakteristiek heeft van een voorwielaandrijver is. Je kan voor 736 euro het M-onderstel laten monteren. Dan ligt de auto 15 millimeter dichterbij het wegdek en gedraagt zich sportiever. Maar eerlijk gezegd zou ik dat in dit geval niet doen. Dat moet ik even verduidelijken. BMW’s M-onderstellen voegen zeer zeker veel toe aan de rijbeleving. De wegligging en het bochtgedrag worden er mee naar een hoger niveau getild. Leuk als je op een bochtige heuvelweg gas geeft of op de Autobahn in hoog tempo kilometers aan het verslinden bent. Maar juist bij een MPV als deze wil je een maximum aan reiscomfort en dat biedt de 220i Active Tourer van nature. Hij heeft dat onderstel niet nodig.
Verder zijn er twee kritiekpunten. Het eerste betreft de automaat. Die reageert minder verfijnd dan ik van BMW gewend ben. Vooral in stadsverkeer reageert hij soms net te traag. Of als je rolt, even stopt en meteen weer kan optrekken reageert de automaat vervelend. Hij ontkoppelt dan net op het moment dat jij dat al niet meer wilt en dat is onrustig. Tweede kritiekpunt gaat over het zicht. Volgens BMW is de raamlijn rond de A-stijl veranderd voor een beter zicht, maar deze voorste raamstijl zit nog steeds lelijk in de weg en is behoorlijk breed.
De BMW 220i Active Tourer van binnen
Het fijne van de vierkante vorm van een MPV is dat je veel bruikbare ruimte hebt. Het laadruim meet minimaal 415 liter en maximaal 1.455 liter, waarbij de achterbankleuning in drie delen is weg te klappen. Er is tevens een dubbele bodem en je kunt de achterbank verschuiven waardoor je achterin dus óf riante beenruimte hebt een maximum aan laadruimte. De rugleuning is bovendien verstelbaar. Je hebt er flink wat beenruimte en ook voldoende hoofdruimte. En dan de bestuurdersplek. Wat valt op? Om te beginnen het ‘zwevende’ middenconsole. In die middenconsole vind je niet langer de bekende iDrive druk- en draaiknop. Volgens BMW is dat niet meer nodig omdat er spraakbesturing is en omdat je een aanraakscherm hebt. Toch werkte die knop sneller en intuïtiever dan het aanraakscherm. Je zit nu toch wat meer te zoeken en hebt dan je ogen even niet op de weg gericht. Verder zien we het fraaie curved display met daarin het infotainmentsysteem en de instrumenten. Dat display zit ook in de iX en de i4. Leuk detail is de draadloze oplader. Je zet je telefoon rechtop waardoor er ruimte blijft voor andere spulletjes en je kunt ’m klem zetten. Simpel en effectief.
Dat fraaie display en de standaard aanwezige zeventraps automaat met dubbele koppeling strooien je trouwens wel wat zand in de ogen. Je hebt er in eerste instantie het gevoel door met een rijk uitgeruste auto onderweg te zijn. Er is bijvoorbeeld ook een achteruitrijcamera, automatische airco en altijd een noodstopinstallatie aanwezig die remt voor fietsers en voetgangers. Maar veel andere zaken blijken in pakketten te zitten of zijn losse opties. Die verschuifbare achterbank bijvoorbeeld kost 320 euro, aanvullende rijhulpsystemen zitten in een pakket van 2 mille (met daarin onder meer rijstrookassistent, adaptieve cruise control). Deze testauto is een Luxury Line, wat 3.200 euro extra kost en waar dat draadloze opladen van je telefoon bij inzit. Het fraaie head-up display en de 360 graden camera zitten in een Innovation pack van 3.400 euro. En dan heeft ons testexemplaar ook nog een panoramadak en elektrisch verstelbare sportstoelen. Gelukkig zijn de kleuren wit en zwart gratis. Maar je raadt het al: voor elke andere kleur moet je bijbetalen. Kortom, als je er een echte BMW van gaat maken gaat de meter ook als die van een echte BMW lopen. Deze testauto kost ruim 60 mille!
De BMW 220i Active Tourer en het milieu
De 2-serie Active Tourer is er als benzinegestookte 218i , 220i en 223i. De 218i heeft alleen een benzinemotor. De 220i en 223i zijn mild hybrids. Wij rijden met de 220i Active Tourer en die heeft een anderhalve liter driecilinder onder de motorkap. Die is goed voor 156 pk waarbij 19 pk afkomstig is van het mild hybride systeem dat in de automaat is geïntegreerd. Die geeft bij optrekken en bij lage toeren een prettige extra boost, wat de auto lekker kwiek maakt en toch het brandstofverbruik binnen de perken houdt. Ik haalde een testverbruik van 1 op 16,3Je merkt dat de krachtbron iets minder verfijnd loopt dan een viercilinder maar er valt prima mee te leven, temeer ook omdat het keurig stil is aan boord. Later dit jaar (2022) komen er nog twee plugin hybride versies bij met veel motorvermogen dankzij de toevoeging van een volwaardige elektromotor op de achteras. Het zijn dus tevens vierwielaandrijvers. BMW belooft bij die versies een fikse actieradius van 80 km louter op stroom.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
