Auto Review Toyota Yaris III
Opnieuw een succesnummer?
Toyota - Yaris
Conclusie
De derde Yaris-generatie is een heel volwassen auto geworden. Hij is niet alleen groter en ruimer maar ziet er ook wat minder 'schattig' of 'aaibaar' uit dan de voorgaande modellen. Aan de binnenkant zijn vooral dashboard en instrumentarium enorm verbeterd. Het interieur straalt ook veel meer kwaliteit uit dankzij hoogwaardige materialen een een goed verzorgde afwerking. Bovendien is de nieuwe Yaris dankzij het Touch & Go systeem helemaal up-to-date op het gebied van multimedia en communicatie.Type auto en prijs
De Toyota Yaris is een concurrent van auto’s als de VW Polo en Opel Corsa en valt dus in het zogeheten ‘B-segment’. Daarin is de nieuwe Yaris een scherpgeprijsde aanbieding met een vanaf-prijs van € 10.990. Voor dat bedrag krijgt de Yaris al standaard het nodige aan luxe en veiligheidsuitrusting mee. Zoals elektrisch bediende ramen en spiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening, maar liefst zeven airbags en elektronische stabiliteitscontrole. Voor een meerprijs van € 1.450 krijg je de beter uitgeruste Aspiration uitvoering. Die heeft onder meer een met leer bekleed stuurwiel, airconditioning, cruise control en een toerenteller. En bovendien het fraaie Touch multimediasysteem, inclusief parkeerhulpcamera. Daarboven zitten nog de sportieve Dynamic en de zeer luxe Executive. Die laatste gaat al aardig in de richting van de 20 mille, maar staat dan ook op lichtmetalen velgen en is voorzien van automatische airco, gedeeltelijk leren bekleding en een glazen dak met een zeer groot oppervlak. De Yaris is er als driedeurs, of voor € 430 extra ook als vijfdeurs.Hoe rijdt de Toyota Yaris
De rijeigenschappen van de nieuwe Yaris zijn prima. De besturing is licht en lekker direct, en stuurwiel en bestuurdersstoel zijn goed in te stellen. Met een draaicirkel van maar 9,4 meter is de Yaris in de stad heel makkelijk te manoeuvreren. Het veercomfort laat weinig te wensen over. Dat is een beetje aan de stevige kant. Het bochtgedrag is volkomen neutraal.De Toyota Yaris van binnen
Het interieur van de nieuwe Yaris is een enorme verbetering ten opzichte van de vorige generatie. In plaats van een digitaal instrumentarium in het midden van het dashboard heeft de Yaris nu een stel analoge klokken die recht voor de bestuurder zijn geplaatst. Deze conventionele opstelling bevalt toch een stuk beter. Er ontbreekt wel een koelvloeistofmeter. De nieuwe Yaris heeft ook meer binnenruimte dan zijn voorganger en ook de bagageruimte is groter. Vermeldenswaard is ook het Toyota Touch mediasysteem waarmee de Yaris vanaf het Aspiration niveau is uitgerust. Het omvat onder meer een radio met CD-speler en iPod aansluiting en een 6 inch aanraakbeeldscherm waarop ook de beelden van de achteruitrij-camera worden getoond. Het systeem kan voor € 514 worden uitgebreid met een zeer compleet navigatiesysteem onder de naam Go. En als je daar je smartphone op aansluit heb je toegang tot allerlei Google functies en kun je je sms-berichten lezen.De Toyota Yaris en het milieu
De eenliter driecilinder is de kleinste benzinemotor in het leveringsprogramma. Die is wel een tikkie lawaaiig. Maar dankzij een CO2-uitstoot van 110 gr/km is deze vrij van BPM en wegenbelasting. De bijtelling voor privégebruik is 14%. Toyota levert ook een 1,3 liter viercilinder, die dankzij een stop/startsysteem toch behoorlijk zuinig is. Deze motorvariant kan ook worden geleverd met een CVT-automaat. Die kost € 1000 extra en dat is niet duur voor een automatische transmissie. Ook een 1,4 liter diesel behoort tot de mogelijkheden, maar die zal voor de meeste Nederlandse kopers geen interessante optie zijn. In 2012 komt er ook een zuinige hybride versie van de Yaris.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
