logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Yaris III

Meest compacte hybride

Toyota - Yaris Hybrid

De Toyota Yaris Full Hybrid is de meest compacte hybride die er te koop is. En hoewel hij op benzine rijdt, concurreert hij toch met diesels uit de compacte middenklasse. Met dank aan het volgens Toyota ultralage verbruik van 3,5 l/100 km (1 op 28,6). Dat betekent de zuinigste benzine-auto in zijn klasse.

Conclusie

De Toyota Yaris Full Hybrid past in de traditie van Toyota. Want ze hebben nu vijf hybride modellen in de aanbieding. En omdat er al meer dan vier miljoen hybrides zijn geproduceerd door het Japanse merk, hoef je je over de betrouwbaarheid van de techniek geen zorgen te maken. Deze Yaris is Toyota’s antwoord op de Eco-diesels. Behalve dat deze Yaris financieel gezien interessant is, rijdt hij nog eens prima ook.

Type auto en prijs

De Toyota Full Hybrid is een hybride die je deels elektrisch kunt rijden. Hij is technisch dan ook in grote lijnen hetzelfde als de al langer bestaande Prius en Auris hybride. Alleen is de benzinemotor in de Yaris met zijn inhoud van 1.497 cm3 kleiner. En ook de elektromotor is van een compacter formaat. Het totale vermogen bedraagt 100 pk. Hij is gelijk aan de gewone Yaris. Ook de maten zijn hetzelfde. Hij is 391 centimeter lang, 1.70 meter breed en ruim anderhalve meter hoog. Toch kun je aan ondermeer het andere front, led-lampjes en de speciale badge op de koets zien dat het hier een hybride versie betreft. Deze hybride Yaris is vooralsnog de enige in zijn soort. In dat opzicht is hij concurrentieloos. Maar toch, hoewel deze Yaris op benzine rijdt, concurreert hij volgens Toyota voor wat betreft autokosten toch met compacte diesels als de Ford Fiesta, Opel Corsa en Volkswagen Polo. Deze Yaris is er vanaf € 17.990.

Hoe rijdt de Toyota Yaris Hybrid

Het is altijd even wennen: je hoort niets aanslaan als je de startknop indrukt. Maar aan de bewegende wijzers in het instrumentarium weet je dat de Yaris klaar is voor de start. Vervolgens rijd je zoemend weg. De elektromotor kan het met een vaartje tot maximaal 50 km/h zo’n twee kilometer volhouden. Dan moeten de batterijen wel helemaal zijn opgeladen. Ga je sneller dan 50 km/h, dan slaat de benzinemotor automatisch aan. De accu’s worden dan meteen weer bijgeladen. Dat gebeurt ook als je remt. Ook die energie wordt gebruikt om de accu’s te vullen. Op de energiemonitor die je op het scherm in de middenconsole kunt oproepen, zie je wanneer je aan het bijladen bent. Merken doe je het niet. Het gaat schokloos en in stilte. Hij kent trouwens drie rijprogramma’s. In de Eco-stand reageert het gaspedaal minder alert en wordt er zoveel mogelijk van de elektromotor gebruik gemaakt. In de EV-modus rijd je volledig elektrisch (zolang als het duurt). En in de standaardmodus bepaalt de Yaris zelf wel welke krachtbron het meest efficiënt is om te gebruiken. De topsnelheid bedraagt 165 km/h. En de acceleratie van 0-100 km/h neemt 11,8 seconden in beslag. Met deze prestaties valt prima te leven. De motor is gekoppeld aan een CVT (Continu Variabele Transmissie). Die doet zijn werk prima. Je kunt je dus helemaal op het zuinig rijden concentreren. De wegligging is in orde. Maar met al die extra batterijen aan boord en de elektromotor is deze 1.085 kilogram zware Yaris wel zo’n 115 kilogram zwaarder dan zijn ‘gewone’ benzinebroertje. En om de rijeigenschappen toch hetzelfde te houden, is het onderstel aangepast en tevens wat stugger gemaakt. Dat lijkt goed gelukt. Hij is nog steeds even wendbaar als een gewone Yaris. En de wegligging is dik in orde.

De Toyota Yaris Hybrid van binnen

Toyota heeft het batterijenpakket heel slim onder de achterbank opgeborgen. Zo gaat er in vergelijking met de gewone Yaris nauwelijks bagageruimte verloren. Die is met 286 liter maar een fractie kleiner. Bovendien kun je de achterbankleuningen gewoon omklappen als je eens wat extra ruimte nodig hebt. Dan heb je maximaal 865 liter tot je beschikking. De zitruimte is zowel voor- als achterin ruim voldoende. Het dashboard ziet er verzorgd uit. En het instrumentarium is goed afleesbaar. Maar waar je normaal gesproken een toerenteller verwacht, vind je nu een meter die aangeeft of je elektrisch rijdt, aan het bijladen bent of ook de benzinemotor aan het werk hebt gezet.

De Toyota Yaris Hybrid en het milieu

De Toyota Yaris Full Hybrid krijgt een A- label. De CO2-uitstoot bedraagt 79 g/km. Tot en met 2015 valt hij voor de leaserijders in het 14 procent bijtellingstarief. BPM hoeft er vooralsnog niet te worden afgedragen. En tot 2013 is hij wegenbelastingvrij.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.