Auto Review Ds Ds9 I
Ware aard
DS 9 E-Tense 225 Rivoli+
- Pluspunten
- Bijzondere rijbeleving
- Hoogwaardige afwerking
- Voor dit type auto scherpe prijs
- Minpunten
- Weinig krachtig
- Veiligheidsuitrusting op de optielijst
- Hoge tildrempel
De mensen achter DS bezwoeren ooit dat de legendarische Citroën met dezelfde naam niets met het merk van doen had. Maar nu de fabrikant de DS 9 introduceert, schemert de Snoek letterlijk door het plaatwerk heen.
Conclusie
Met de DS 9 laat het jonge Franse merk zijn ware aard zien. De sedan omarmt het feit dat hij uit een lange traditie van chique, Franse limousines stamt. Vandaag de dag zijn daar even goed nog liefhebbers voor te vinden, die voortaan deels zonder schadelijke uitstoot hun dagelijkse kilometers kunnen maken. En dat alles tegen een scherpere prijs dan menig alternatief, al biedt de Duitse concurrentie krachtigere motoren. Maar of die zakenlimousines net zo comfortabel zijn..?
Type auto en prijs
Hoewel de oerversies van de Fiat 500, Ford Mustang en Mini Cooper decennia geleden het levenslicht zagen, zijn die modellen nog altijd onder ons. Citroën is een fabrikant die grossiert in zulke iconen, maar de Fransen hebben auto’s als hun legendarische DS nooit nieuw leven ingeblazen. In 2015 stokte bij liefhebbers de adem, toen onder die letters een compleet nieuw merk werd opgericht. Tot voor kort werden ze bij DS liever niet aan hun Citroën-verleden herinnerd: het merk probeert juist op eigen benen te staan en de tijd dat DS’en eigenlijk Citroëns waren met een ander typeplaatje ligt alweer even achter ons. Voor het vlaggenschip van hun modellengamma maken ze echter een uitzondering. De lampjes bovenaan de C-stijl zijn bijvoorbeeld een rechtstreekse verwijzing naar de Snoek, het topmodel van toen. Bij de oldtimer zijn het nog knipperlichten, maar dat mag tegenwoordig niet meer. De sierstrook op de motorkap was optioneel al op de klassieke DS verkrijgbaar en werd toen liefkozend ‘De Stropdas’ genoemd. En ook de hedendaagse vaandeldrager beschikt over meesturende koplampen en is van achteren smaller dan aan de voorkant. Dat laatste is overigens geen designvondst, maar heeft daadwerkelijk een functie: de voorwielen hebben op die manier meer grip en zo’n taps toelopende achterzijde scheelt in het brandstofverbruik. Daarnaast is de DS 9 de eerste traditionele carrosserievariant in een showroom vol semi-terreinwagens. De chique sedan moet klanten gaan verleiden die normaal gesproken bij Audi, BMW of Mercedes winkelen. Het formaat komt hen in ieder geval vast bekend voor, want met een lengte van 4.93 meter is de DS precies even lang als een Mercedes E-Klasse. Het prijskaartje pakt echter veel gunstiger uit: instappen kan bij de Fransen al vanaf € 57.890 en voor dat geld heb je dan meteen een semi-elektrische aandrijflijn onder de kap. Wil je een dikke Duitser met een stekker, dan kun je bij dat bedrag rustig 2- tot 12 (!) mille optellen. Al zijn de plug-in hybrides van Audi en Mercedes voor die meerprijs wel een stuk krachtiger gemotoriseerd. Iedere DS 9 beschikt over LED-verlichting en een fraai uurwerk bovenaan het dashboard, waarvan ook een variant verkrijgbaar is die je om jouw pols kunt dragen. Daar heeft de doelgroep van dit soort auto’s vaak wel oren naar, net als de ‘valetservice’, waarbij de DS thuis wordt opgehaald voor een onderhoudsbeurt en daarna netjes weer teruggebracht.
Hoe rijdt de DS 9
Toen de oorspronkelijke DS in 1955 werd onthuld, was een samenwerking met andere fabrikanten nog ondenkbaar. Maar tijden veranderen en DS maakt inmiddels deel uit van het Stellantis-concern, waartoe nog eens 13 automerken behoren. Deze DS 9 staat dan ook op dezelfde bodemgroep als de Peugeot 508 en heeft de aandrijflijn aan boord uit de plug-in hybride Citroën C5 Aircross. Het gaat dan om een 1.6 liter viercilinder benzinemotor, die in combinatie met een elektromotor 225 pk en 360 Nm voortbrengt. Daarmee kom je niets tekort, maar een racemonster willen we de DS niet noemen. En misschien is dat maar beter ook, want daar wordt de meneer of mevrouw rechts achterin alleen maar misselijk van. DS denkt dat de limousine daar het beste tot zijn recht komt: op de achterbank. Om te voorkomen dat inzittenden zich een prinses op de erwt wanen, beschikt de DS 9 over een speciaal onderstel dat het geboden comfort verder moet vergroten. Met behulp van camera’s, meters en sensoren kijkt de auto tot wel 25 meter vooruit om oneffenheden te detecteren. Afhankelijk van die gegevens wordt de schokdemping per wiel (!) verstevigd, of juist versoepeld. Dat gedrag vertoont de sedan overigens alleen in de Comfort-rijmodus. Fluisterstil is de limousine onder alle omstandigheden. Niet alleen vanwege de toepassing van allerhande geluiddempende materialen, maar ook omdat je met de DS 9 een kleine 50 kilometer volledig elektrisch kunt rijden: in Nederland wordt de chique sedan uitsluitend als plug-in hybride geleverd. De bestuurder profiteert van extra bewegingsruimte in vergelijking met de Peugeot 508, waarvan de cabine toch wat claustrofobisch aandoet. Wie voor een kleine 60 mille een luxe wagen uit gaat zoeken, kijkt vermoedelijk niet op van een optie meer of minder. Ook voor een deel van de aanvullende veiligheidsuitrusting blijkt een meerprijs verschuldigd: adaptieve cruise control bijvoorbeeld, of een nachtzichtassistent die in het donker dieren, voetgangers en fietsers detecteert met behulp van infraroodtechniek.
De DS 9 van binnen
De wielbasis van de Franse sedan bedraagt maar liefst 2.90 meter. Dat levert een riante hoeveelheid beenruimte op. De hoofdruimte is voldoende, zolang je niet langer bent dan de gemiddelde Nederlander. Maar wat zou je aandacht schenken aan de vrije centimeters boven je kruin, wanneer je zoveel moois om je heen hebt? Optioneel kun je de DS 9 aankleden met weelderige lederen bekleding of een speciale ‘Lounge’ -achterbank, waarbij je in plaats van een derde zitplaats beschikt over geventileerde massagestoelen en USB-aansluitingen ín de middenarmsteun. De kofferbakinhoud is afhankelijk van de gekozen uitvoering. Heb je bijvoorbeeld gekozen voor zo'n ‘Lounge’-pakket, dan kun je de rugleuning van de achterbank niet neerklappen en lever je bovendien bergruimte in vanwege de benodigde koeling en het mechanisme van de elektrisch bedienbare achterklep. Zonder opties kun je 510 liter aan spullen kwijt, maar vink je ook nog de speciaal voor deze DS ontwikkelde stereo aan, dan slinkt de laadruimte tot 473 stuks. Jouw laadkabel kun je in ieder geval nog onder de bagagevloer kwijt, al gaat dit niet van harte. Bovendien blijkt de DS 9 over een aanzienlijke tildrempel te beschikken. Verder ergonomisch ongemak ervoeren we van de knoppen voor de raambediening, die een plaatsje hebben gekregen op de middenconsole. Niet de eerste plek waar je ze zoekt bij het binnenrijden van een parkeergarage. Opvallend genoeg hebben de passagiers achterin de raambediening wél in de portierbekleding zitten.
De DS 9 en het milieu
Zoals gezegd, levert DS diens vlaggenschip in ons land uitsluitend ‘met stekker’. De plug-in hybride is echter wel met verschillende vermogens verkrijgbaar. Voorlopig kun je alleen voor de door ons gereden motorvariant terecht, maar binnen afzienbare tijd kan je bij de dealer ook voor exemplaren met 250- of 360 pk aankloppen. De meest potente uitvoering beschikt over vierwielaandrijving. Je kunt er dan nog steeds voor kiezen om in de batterij aanwezige stroom te bewaren tot een later tijdstip, want ook dat is een stekkerhybride. Een speciale stand op de keuzehendel van de automaat maakt, dat je invloed uit kunt oefenen op de mate waarin de DS 9 remenergie terugwint. Stel je daar overigens niet teveel bij voor. Laden kan thuis aan het stopcontact of aan een publiek laadpunt met een maximale snelheid van 7,4 kW. Het 11,9 kWh grote batterijpakket is vol in minimaal 2- en maximaal 8 uur tijd.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
