Auto Review Ds Ds9 I
Werkelijk exclusief
DS 9 E-Tense 250 Opéra
- Pluspunten
- Originele keuze
- Zijdezachte rijbeleving (bij daglicht, in de juiste rijmodus)
- Hoogwaardig interieur
- Minpunten
- Beperkte bagageruimte
- Hopeloos infotainment
- Te specifiek (onderstelafstemming werkt alleen overdag, in bepaalde rijmodus)
De plug-in hybride DS 9 is bedoeld als een exclusieve auto, maar sinds de verkoopstart zijn er in ons land nog geen 70 exemplaren van de luxe sedan verkocht. Gaat een recente opfrisbeurt het verschil maken?
Conclusie
De DS 9 blijft een opvallende verschijning, die dankzij een subtiele facelift meer waar biedt voor zijn geld. We doelen dan nadrukkelijk niet op het nieuwe, maar onverminderd verouderde infotainmentsysteem. Meer vermogen en extra veiligheidsuitrusting zijn echter altijd meegenomen, al zal de beoogde Duitse concurrentie zich nog steeds niet bedreigd voelen. Wie zich in dit deel van de markt wil onderscheiden, weet echter in welke showroom hij of zij zich melden moet.
Type auto en prijs
De DS 9 is het topmodel van het eigenzinnige Franse luxemerk. Met de plug-in hybride limousine ben je pas werkelijk exclusief onderweg: sinds de marktintroductie in 2021 zijn er in ons land nog geen 70 exemplaren van verkocht.
Dergelijke aantallen strekken niet tot aanbeveling, al is zoiets in het geval van een dergelijk vlaggenschip ook weer niet ongewoon: met een vanafprijs van € 72.290 is zo’n DS 9 nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd.
Subtiele verwijzing
Daarnaast is de sedan een uitgesproken auto, met zijn opzichtige grille en talrijke chromen accenten. De knipperlichten bovenaan de C-stijlen vormen een subtiele verwijzing naar de iconische Citroën waaraan de fabrikant zijn merknaam dankt: de ID / DS van midden jaren ‘50.
In de zomer van 2023 is de 9 lichtjes bijgepunt. DS voegde een nieuwe – nog duurdere – uitvoering aan het modellengamma toe en monteerde een moderner infotainmentsysteem. Bovendien is de aandrijflijn krachtiger dan voorheen en beschik je standaard over een rijkere veiligheidsuitrusting. De limousine blijft uitsluitend verkrijgbaar als plug-in hybride.
Geen gelijke te koop
DS maakt samen met Citroën, Peugeot, Opel en nog tien andere merken deel uit van het Stellantis-concern. Onderhuids delen de zusterbedrijven de nodige onderdelen, maar in het geval van de 9 is er hier geen gelijke te koop. In China wel: daar verkoopt Stellantis een verlengde versie van de Peugeot 508. De DS 9 staat op exact hetzelfde onderstel.
Stellantis brengt DS in stelling in het deel van de markt waar Audi, BMW en Mercedes doorgaans heer en meester zijn. Afgezet tegen een E-Klasse met een stekker is zo’n DS 9 helemaal zo kostbaar niet. De fabrieksgarantie komt zelfs overeen: twee jaar, met een onbeperkt aantal kilometers. Op de batterij verleent DS acht jaar of 160.000 kilometer garantie. Daarentegen koop je bij ‘Das Haus’ een veel krachtiger plug-in hybride, met minimaal 313- in plaats van 250 pk.
Iedere 9 beschikt over een fraai uurwerk bovenaan het dashboard, waarvan ook een variant verkrijgbaar is die je om jouw pols kunt dragen. Daar heeft de doelgroep van dit soort auto’s vaak wel oren naar, net als de ‘valetservice’, waarbij de DS thuis wordt opgehaald voor een onderhoudsbeurt en daarna netjes weer teruggebracht.
Hoe rijdt de DS 9 E-Tense 250 Opéra
Sinds zijn debuut in 2021 heeft de DS 9 een krachtiger aandrijflijn gekregen. Die is voortaan minimaal 250 pk en 360 Nm sterk. Zou je dat willen, dan kan er zelfs een aanhanger achter de limousine: het trekgewicht bedraagt 1.275 kilogram.
Standaard start de sedan in de zuiver elektrische rijmodus. Je kunt er vervolgens handmatig voor kiezen om zowel de verbrandingsmotor als de elektromotor aan het werk te zetten. Rijd je louter op stroom, dan schakelt de DS niet automatisch de benzinemotor bij: een inhaalactie op een B-weg duurde daardoor langer dan verwacht (en gewenst!).
Speciaal onderstel
De 9 beschikt over een speciaal onderstel dat de rijbeleving zo comfortabel mogelijk moet maken. Met behulp van camera’s, meters en sensoren kijkt de auto tot wel 25 meter vooruit om oneffenheden te detecteren. Afhankelijk van die gegevens wordt de schokdemping per wiel (!) verstevigd, of juist versoepeld. Dat gedrag vertoont de sedan overigens alleen in de Comfort-rijmodus; je laat in dat geval volledig aan de DS over of en wanneer de elektrische rijondersteuning wordt gebruikt. Zodra het buiten donker wordt, werkt het systeem sowieso niet meer.
De zit achter het stuur is diep, versterkt door de kleine raampjes en het massieve dashboard. Je voelt je weliswaar geborgen, maar kunt slecht om je heen kijken. Verder valt op dat de 9 niet zo stil is als zijn beoogde concurrenten: een BMW 5 Serie of Mercedes E-Klasse laat minder windgeruis en bandengeluiden horen.
Weinig premium is ook de achteruitrijcamera: in het donker of wanneer het regent zie je nagenoeg niks op het beeldscherm. De standaarduitrusting is er sinds de modeljaarwissel wel op vooruit gegaan. Moest je voorheen nog bijbetalen voor een groot deel van de aanvullende veiligheidsuitrusting, tegenwoordig zijn hulpsystemen als adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en dode hoek bescherming automatisch aan boord.
De DS 9 E-Tense 250 Opéra van binnen
Instappen is in het geval van de DS 9 geen sinecure: de zit is zoals gezegd laag en de A-stijl loopt schuin. Bij het betreden van de sedan hebben wij dan ook geregeld ons hoofd gestoten. Wanneer je eenmaal zit, word je echter omringd door een smaakvol interieur, dat uit hoogwaardige bekledingsmaterialen is opgetrokken.
Onze testuitvoering was een zogenaamde Opéra. Die kost minstens 80 mille, maar voor dat geld beschik je dan ook meteen over een schuif/kanteldak en een luxe armsteun voor de achterpassagiers, voorzien van drie verschillende massagefuncties.
Niet langer dan gemiddeld
De wielbasis van de Franse sedan bedraagt maar liefst 2.90 meter. Dat levert een riante hoeveelheid beenruimte op. De hoofdruimte is voldoende, zolang je niet langer bent dan de gemiddelde Nederlander.
De kofferbakinhoud is afhankelijk van de gekozen uitvoering. DS biedt bijvoorbeeld uitvoeringen aan met een geventileerde achterbank of een dikke stereo inclusief subwoofer. In sommige van die gevallen kun je de rugleuning van de achterbank niet langer neerklappen.
Aanzienlijke tildrempel
Over het geheel genomen is er tussen de 473- en 510 liter bagageruimte beschikbaar. Jouw laadkabel kun je onder de laadvloer kwijt, al gaat dit niet van harte. Bovendien blijkt de DS 9 over een aanzienlijke tildrempel te beschikken en snoept de behuizing van het derde remlicht kostbare bergruimte af.
Verder ergonomisch ongemak ervoeren we van de knoppen voor de raambediening, die een plaatsje hebben gekregen op de middenconsole. Niet de eerste plek waar je ze zoekt bij het binnenrijden van een parkeergarage. Opvallend genoeg hebben de passagiers achterin de raambediening wél in de portierbekleding zitten.
Het nieuwe infotainmentsysteem biedt weinig toegevoegde waarde. De menustructuur is nodeloos omslachtig en je ziet de verschillende pagina’s letterlijk laden: een schijnvertoning ten opzichte van wat in dit deel van de markt gebruikelijk is.
De DS 9 E-Tense 250 Opéra en het milieu
Behalve de knipperlichten bovenaan de achterruit verwijst ook de sierstrook op de motorkap naar de klassieke Citroën DS. Hetzelfde geldt voor het feit, dat de sedan van achteren smaller is dan aan de voorzijde. Dat is overigens geen designvondst, maar heeft daadwerkelijk een functie: de voorwielen hebben op die manier meer grip en zo’n taps toelopende achterzijde scheelt in het brandstofverbruik.
Wanneer je trouw met de DS 9 stekkert, is het mogelijk om een praktijkverbruik te realiseren van onder de 1 op 20. De voor een dergelijke score benodigde stroom moet uiteraard ook betaald; louter op elektriciteit verbruikt de limousine een stevige 20,4 kWh per 100 kilometer.
15,6 kWh aan batterijen
De DS is leverbaar in twee plug-in hybride motorvarianten. Naast de door ons gereden uitvoering is dat een 360 pk sterke, vierwielaangedreven versie. Ongeacht de gekozen motorisering gaat er altijd 15,6 kWh aan batterijen onder de inzittenden schuil.
De 9 kan niet snelladen. Om de batterij op krachten te laten komen, ben je aangewezen op een eigen wallbox of een reguliere laadpaal. Standaard laadt de semi-elektrische sedan met 1 fase, maar er kan ook voor drie stuks worden geopteerd. Van een lege naar een volle batterij kost je tussen de twee- en viereneenhalf uur aan tijd, afhankelijk van de uitvoering en het gekozen laadpunt.
Speciale spaarmodus
Om optimaal gebruik te maken van de in de batterij aanwezige energie – in onze testweek kwamen we tussen de 44- en 56 kilometer ver op een volle lading stroom, bij een buitentemperatuur van 8 graden – beschikt de DS9 over een speciale spaarmodus en een ‘Brake’-stand op de automaat. In dat laatste geval wint de sedan meer remenergie terug, wanneer je het stroompedaal loslaat.
Diep verscholen in het infotainmentsysteem zit de mogelijkheid om de verbrandingsmotor stroom te laten aanmaken, of een bepaald percentage stroom voor later te bewaren. Die emissievrije kilometers zou je dan bijvoorbeeld in het stadscentrum kunnen inzetten.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
