Auto Review BMW 2-Serie I (F45)
Feitelijk een koopje
BMW - 225xe
Conclusie
Voor de zakelijke rijder is deze BMW met zijn gunstige fiscale bijtelling een geschenk uit de hemel. Maar hoe interessant is de BMW 225xe voor de particulier? Tja, die meerprijs van zeven mille ten opzichte van de gelijk gemotoriseerde 218i automaat verdien je in ieder geval niet terug. Maar ben je in de markt voor een vierwielaangedreven 2 Serie, dan is hij zeker het overwegen waard.Type auto en prijs
De BMW 2 Serie Active Tourer is een MPV. Een kleine twee jaar geleden maakte BMW zijn entree in dit segment. Het platform van deze auto doet ook dienst bij het merk Mini en dient tevens als basis voor de nieuwste X1, een SUV. Wat al deze modellen met elkaar gemeen hebben? Voorwielaandrijving en driecilindermotoren (benzine en diesel). De 2 Active Tourer is inmiddels een succes gebleken: in 2015 werden er wereldwijd ruim 84.000 stuks van verkocht. De toevoeging van een variant met een benzine- en elektromotor gaat het model vast geen windeieren leggen. De vierwielaangedreven 225xe kost € 39.800 en is daarmee € 7.000 goedkoper dan een gelijkwaardige 2 Serie zonder stekker. De standaarduitrusting is echter een stuk completer. Alternatieven zijn er nauwelijks; Ford biedt in deze klasse weliswaar een stekkerhybride aan, maar die heeft alleen voorwielaandrijving.Hoe rijdt de BMW 225xe
De semi-elektrische 2 Serie is een plug-in hybride zoals we die vaker hebben gereden. De BMW komt geruisloos en vlot van zijn plek en beweegt zich op kracht van de elektromotor vlot door het verkeer. Die aandrijflijn is best bijzonder. Kenners merkten misschien de letter ‘x’ in de typeaanduiding al op, wat bij BMW staat voor vierwielaandrijving. En dat heeft de 255xe dan ook. De 88 pk sterke elektromotor bevindt zich ter hoogte van de achteras, net als het batterijpakket. Die elektromotor drijft de achterwielen aan. Voorin ligt een 1,5-liter driecilinder benzinemotor die 136 pk levert. Deze krachtbron is gekoppeld aan de automatische transmissie, met tussenkomst van nóg een elektromotor, die tevens dienst doet als dynamo en startmotor. Tijdens het afremmen voert deze tweede elektromotor de energie terug naar de accu’s. Het gecombineerde vermogen bedraagt 224 pk, de maximale trekkracht 385 Nm. Op die manier beschikt deze op het oog gewone gezinsauto over indrukwekkende prestaties. Lichte teleurstelling voor de bezitters van een aanhanger of caravan: er kan geen trekhaak onder de 225xe. De bestuurder kan kiezen uit drie rijmodi: Auto eDrive, Max eDrive en Save Battery. Na het starten staat hij altijd in Auto, eigenlijk de beste keuze. Wil je volledig elektrisch rijden, dan kies je voor Max; dat kan tot 125 km/h. Bij Save Battery wordt de accuspanning tijdens het rijden zo hoog mogelijk gehouden en eventueel bijgeladen, om later in stedelijk gebied volledig elektrisch te kunnen rijden. Overigens communiceert de aandrijflijn met het (optionele) navigatiesysteem en berekent aan de hand van het routeverloop de meest efficiënte aandrijfvorm. Bedenk je wel dat het opladen tijdens het rijden flink wat extra brandstof kost. Wij kiezen voor de modus Auto en daarin presteert de aandrijflijn zo optimaal mogelijk. In de stad laat de 225xe zich er heerlijk stil en vlot mee rijden en eenmaal buiten de bebouwde kom, vanaf 80 km/h, springt de benzinemotor bij. Ook die doet zijn werk in alle rust en draait met opmerkelijk weinig toeren. Op de Autobahn buiten München rijden we ongemerkt meer dan 160 km/h. Op de binnenwegen vallen de prettige besturing en het redelijk comfortabele veerkarakter op.De BMW 225xe van binnen
Het interieur van de semi-elektrische Active Tourer verschilt niet met dat van de andere modellen, afgezien van het knopje om de elektrische rijdmodus te kiezen. De auto is mooi afgewerkt, met een interieur dat is opgetrokken uit hoogwaardige materialen. Bovendien kenmerkt het binnenste van de BMW zich door een goede zitpositie. Heeft het ruimteaanbod te lijden gehad onder de komst van een accupakket, elektromotor en extra aandrijfcomponenten? Vrijwel niet. De kofferruimte is even groot, net als de ruimte voor achterpassagiers. Dat heeft BMW deels weten te bereiken door de brandstoftank kleiner te maken, die meet nu slechts 36 liter. En het vak onder de laadvloer is meer dan gehalveerd. De 2 Serie Active Tourer doet zijn naam als MPV eer aan, met drie separate zitplaatsen achterin en een kofferbak met een inhoud van 400 tot 1.350 liter, hoewel er ruimere auto’s zijn in dit segment. Wil je een verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuningen, dan kost dat extra. De middelste zitplaats is trouwens vrij smal. De rugleuningen laten zich in drie delen (40:20:40) platleggen.De BMW 225xe en het milieu
Wie goed zijn best doet, kan in theorie altijd elektrisch rijden. Is de rit naar kantoor bijvoorbeeld 30 kilometer, dan lukt dat op een vol accupakket. Ter plaatste zet je de BMW dan aan de laadpaal en aan het eind van de dag kun je elektrisch weer terug. Maar wie meer rijdt, zal minder kunnen laden. Opladen kan thuis met de stekker, dat duurt ruim drie uur of met de apart verkrijgbare BMW i Wallbox in 2 uur en een kwartier. Is het accupakket leeg, dan gebruik je de brandstofmotor en in dat geval is de 225xe niet veel zuiniger dan de 218i waar hij zijn motor van leent. Kortom, het brandstofverbruik en de uitstoot zijn sterk afhankelijk van de gebruiksomstandigheden. Aan het eind van onze 75 kilometer lange testrit vermeldde de boordcomputer een gemiddeld brandstofverbruik van 4,5 l/100 km (1 op 22,2), naast het stroomverbruik.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
