Auto Review BMW 2-Serie I (F45)
Ruimtelijk inzicht
BMW - 2 Serie Active Tourer
Conclusie
Na jaren vol niche-modellen (X6, 5 Serie GT, 4 Serie Gran Coupé) zet BMW met de 2 Serie Active Tourer weer een auto voor een groot publiek in de showroom. De midi-MPV is niet uniek; BMW heeft dan ook lang gewacht voor ze er eentje op de markt brachten. Maar nu het zover is, pakken ze meteen de koppositie in het segment. Zónder dat het merk de hoofdprijs rekent.Type auto en prijs
Met de Active Tourer stapt BMW het territorium van de Renault Mégane Scenic binnen. Een midi-MPV, die hadden de Duitsers nog niet. Wie bij BMW informeerde naar een gezinsauto, moest tot nu toe genoegen nemen met een 3 Serie Touring of een X1. Beide modellen staan echter voor een aanmerkelijk hoger bedrag in de prijslijst dan de Active Tourer. En hoewel de Mégane Scenic niet de eerste concurrent is waar ze in München aan denken - dat zijn eerder de Mercedes B-Klasse of Volkswagen Golf Sportsvan - is de BMW niet eens zo gek veel duurder. Prijzen beginnen bij € 28.900; daarmee komt de auto ook bij Jan Modaal op het verlanglijstje terecht.Hoe rijdt de BMW 2 Serie Active Tourer
Voor de liefhebbers is het even slikken: de 2 Serie Active Tourer is de eerste BMW met voorwielaandrijving. Normaal gesproken zijn BMW's altijd achterwielaangedreven; daaraan ontleent het merk een deel zijn status. Bij de ontwikkeling van de Active Tourer stond niet alleen de bestuurder centraal, maar ook de overige inzittenden. Om zoveel mogelijk binnenruimte te creëeren, kozen de Duitse techneuten voor voorwielaandrijving. Puristen die nu bleek zien rond de neus, stellen zich wel een beetje aan. Achter de schermen trekt BMW tenslotte al jaren aan de touwtjes bij Mini en de modellen van dat merk, die even goed als rijmachines te boek staan, hebben allemaal voorwielaandrijving. De Active Tourer heeft meer gemeen met Mini. Zo staat de midi-MPV op een verlengde bodemplaat van het energieke merk en komt de instapmotor uit de Cooper. Wij reden de 2.0-liter diesel, waarmee we in de omgeving van het Oostenrijkse Sölden moeiteloos de ene na de andere bergpas bedwongen. We zouden liegen wanneer we hier optekenen dat we geen verschil merken met achterwielaangedreven BMW's. De Active Tourer gaat weliswaar als op rails de bocht om, maar schuift sneller over zijn voorwielen weg. Bovendien voel je de aandrijfkrachten in je stuur; dat is ons bij de andere BMW-modellen nooit opgevallen. Potentiële klanten die geen ervaring hebben met een achterwielaangedreven auto, zullen deze verschillen vermoedelijk niet eens opmerken. Voor hen telt de geweldige zitpositie en het algehele rijgedrag, dat sportief is zonder oncomfortabel te zijn. De Active Tourer is daarmee net zo goed geschikt voor een snelle rit als de reis naar je vakantiebestemming. Als we toch een minpunt moeten noemen, is dat het beperkte zicht schuin naar voren: de A-stijl is fors.De BMW 2 Serie Active Tourer van binnen
Hoewel de Active Tourer niet veel groter is dan de BMW 1 Serie, ervaar je zijn interieur als een balzaal. Niet alleen voorin, maar ook op de achterbank heb je alle ruimte die je wensen kunt. De Duitsers hebben lang over deze auto nagedacht. Dat heeft niet geresulteerd in slimme vondsten, maar de Active Tourer beschikt wel over allerlei handigheden waarmee de concurrentie door de jaren heen op de proppen is gekomen. Een verschuifbare achterbank bijvoorbeeld, waarvan de rugleuningen individueel te verstellen zijn. In de bagageruimte vind je een dubbele laadvloer en de MPV is optioneel te bestellen met een bewegingssensor onder de achterbumper, zodat je met je voet de kofferklep kunt openen wanneer jij je handen vol hebt. Het interieur is helemaal BMW: een strakke vormgeving en mooie materialen. Een groot navigatiescherm en een zogenaamd 'head up display' - waarop je jouw snelheid en de aanwijzingen van het navigatiesysteem kunt aflezen zonder je ogen van de weg te halen - zijn de grootste aandachtstrekkers. Helaas zijn ook deze luxe zaken voorbehouden aan een duurdere uitvoering.De BMW 2 Serie Active Tourer en het milieu
De Active Tourer is vooralsnog leverbaar met drie benzine- en drie dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 116– tot 231 pk. Zowel de 218i als de 216d en 218d vallen in de 20 procent bijtellingscategorie. Alle Active Tourers beschikken standaard over een start/stop-systeem.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
