Auto Review Ford Focus IV
Gewoon erg goed
Ford Focus
Conclusie
De Ford Focus is een steengoeie auto, met een erg goed weggedrag en flink wat binnenruimte. Op veiligheidsgebied is hij helemaal bij de tijd. Op de optielijst staan bovendien vooruitstrevende actieve veiligheidssystemen. De testauto is uitgerust met een éénliter motor, goed voor 125 pk. Die machine is een aanrader - zeker voor gebruik in Nederland. Hij is zuinig en pittig genoeg.
Type auto en prijs
De nieuwe Focus van Ford is verkrijgbaar als stationwagon en als hatchback. Daarnaast biedt Ford deze twee carroserievarianten aan in vier smaken: als Titanium, als heel chique Vignale, als sportieve (lees: verlaagde) ST en als crossover (lees: opgehoogde) Active. De goedkoopste Focus kost € 23.765. De testauto is – zoals gebruikelijk – duurder dan dat. Zo komt onze Focus op € 29.865. Voor dat geld heb je een Focus Titanium 1.0 Ecoboost met een 125 pk krachtige driecilinder benzinemotor met cilinderuitschakeling. Als er geen prestaties worden gevraagd (ruwweg tussen de 1.250 en 4.500 toeren) schakelt de krachtbron één cilinder uit en wordt het een tweecilinder! Ford heeft bij deze nieuwste Focus geprobeerd zoveel mogelijk binnenruimte te creëren bij gelijkblijvende buitenmaten. Daarvoor heeft het de wielen helemaal op de hoeken gezet. De Focus heeft standaard een zogeheten Active Grille Shutter-techniek, die de grille automatisch sluit om de luchtweerstand te verminderen als koellucht voor de radiator niet nodig is.
Hoe rijdt de Ford Focus
Uit de kunst! Het is opmerkelijk wat er tegenwoordig kan met een driecilinder motor. De Ford krachtbron heeft de cilinderinhoud van een pak melk en komt niettemin tot 125 pk! Toch heb je nooit het gevoel dat de motor hard moet werken om de Focus van z’n plaats te krijgen. Wat natuurlijk helpt, is dat de Focus 88 kg lichter is dan zijn voorganger. Een lager gewicht draagt ook bij aan fijne rijeigenschappen. De Focus is een zeer goed sturende auto. Er is een uitstekende balans gevonden tussen comfort en voelen-waar-je-mee-bezig-bent. De Focus is erg rustig en zeer precies in de besturing, hij geeft goed door wat er allemaal gebeurt maar filtert gelijktijdig grote en kleine hobbels netjes weg. Ford monteert twee verschillende achterassen. De stationwagonversie en alle uitvoeringen met de éénliter motor hebben torsieveren, de rest heeft een multilink-constructie. In beide gevallen weet de vering goed raad met alle koetsbewegingen. Als je gas geeft, is het feest aan boord – helemaal als je de verlaagde ST-line neemt. De Focus heeft standaard drie rijstanden (Sport, Eco, Normaal). Optioneel kun je actieve dempers laten monteren. Dan krijg je er nog 2 rijstanden bij. Dat werkt allemaal erg goed, zo ontdekten we tijdens een eerdere kennismaking met de Focus. Het onderstel is bovengemiddeld goed. Zeker als je beseft dat dit een gezinsauto is en geen dikke sportwagen. De nieuwe Ford Focus is standaard uitgerust met een noodremassistent met voetgangersherkenning en met rijstrookassistentie. Verder is een aantal compleet nieuwe systemen als extra verkrijgbaar. Bijvoorbeeld Wrong Way Alert (voorkomt spookrijden en tegen het verkeer inrijden – dit is onderdeel van verkeersbordherkenning) en een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de achterzijde van de auto. Maar er is ook Evasive Steering Assist, dat de bestuurder helpt om afremmende of langzamer rijdende voorliggers te ontwijken (!) en een aanrijding te voorkomen. En de Focus is in staat om na een aanrijding te voorkomen dat hij doorrolt en zo mogelijk tegen nóg iets of iemand aan botst. Verder kun je dankzij adaptieve cruise control met stop & go enigszins autonoom rijden. De parkeerhulp in de Ford werkt erg verfijnd; de auto parkeert volledig zelfstandig in, de Focus neemt zelfs het remmen en gas geven over. Moet je alleen wel de achttraps automaat bestellen. Ook aanwezig is Adaptive Front Lighting System (bochtverlichting met grootlichtassistent dat werkt met behulp van een camera) en een head-up display (HUD).
De Ford Focus van binnen
Zowel voor- als achterin is de Focus lekker ruim. De truc om de wielen helemaal op de hoeken te plaatsen, werkt! Vooral op de achterbank is verrassend veel hoofd-, been- en knieruimte voor handen. Je zit er ook goed wanneer je 1 meter 90 bent. De auto heeft daarnaast een lage middentunnel, zodat ook de middelste passagier er goed kan zitten. Zwaai je de achterklep open, dan biedt de Focus minimaal 375- en maximaal 1.354 bagageruimte. De ergonomie is dik in orde. Goed afleesbare meters en de airco bedien je gewoon met knoppen en zit gelukkig niet in een menustructuur. Onze Focus Titanium heeft een extra groot navigatiescherm. Standaard is 6,5 inch, maar in de Titanium 8 inch. De Ford is om te toveren tot een Wifi-hotspot en heeft Apple Carplay. De Focus heeft dan ook nog ‘ns handige portierbescherming – al werkte die op de testauto niet goed. Ze bleven telkens halverwege ‘hangen’ en miste zo dus hun werking. Met MyKey kun je de reservesleutel programmeren. Zodat, als je de Ford uitleent aan je kids, de radio bijvoorbeeld niet te hard kan.
De Ford Focus en het milieu
De benzinemotoren van de Focus zijn keurig schoon. De meeste versies hebben een C- of B-energielabel. De diesels en de 150 pk benzineversie hebben een E-label. Onze testauto heeft een B-label motor. Het is een driecilinder, die één cilinder kan uitschakelen. We haalden een gemiddeld testverbruik van 1 op 15,9.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
