logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Focus IV

Tussenmaatje

Ford Focus Active

Pluspunten
  • Rijgedrag
  • Hoge zit
  • Prijs
Minpunten
  • Beenruimte achterin
  • Kofferbak

De klassieke hatchback verliest meer en meer terrein aan de immens populaire semi-terreinwagen. Reden voor Ford om een ruigere versie van de Focus te introduceren. Deze Active kon nog wel eens een ideaal tussenmaatje blijken.

Conclusie

De Focus Active is misschien een vreemde eend in de bijt tussen reguliere Ford-crossovers als de EcoSport en Kuga. Toch blijkt er een markt voor de opgehoogde hatchback, al was het alleen maar omdat hij een brug vormt tussen de goedkopere kleine semi-terreinwagens en de kostbaardere compacte exemplaren. Bovendien is de Focus met zijn bewezen rij-eigenschappen meteen de best sturende auto in dit deel van de markt.

Type auto en prijs

De reguliere Ford Focus behoeft geen introductie. De familiewagen staat al vier generaties te boek als de rijdersauto uit dit deel van de markt. Maar in het compacte segment kiezen kopers tegenwoordig steeds vaker voor een auto met een hoge zit en uitgebouwde wielkasten. Om hun klanten te behouden, voegen de Amerikanen daarom een ruigere versie van de Focus aan hun modellengamma toe, die naast eigen crossovers als de EcoSport en Kuga in de Nederlandse showroom komt te staan. Kost een standaard Focus minimaal € 24.160, de prijslijst van deze Active begint bij € 27.960. De speciale uitvoering, met de nodige sierstukken en een paar millimeter extra bodemspeling, is ook als stationwagen verkrijgbaar. Volvo verkoopt een soortgelijk model met de V40 Cross Country, maar die auto is behalve duurder ook een stuk kleiner. In de praktijk geldt de Focus Active vooral als alternatief voor kleine crossovers als de Seat Arona en Toyota C-HR. Die auto’s zijn van meet af aan als semi-terreinwagen ontwikkeld en kosten duizenden euro’s minder.

Hoe rijdt de Focus Active

Ford levert de Active met twee verschillende benzinemotoren, waarvan wij met de krachtigste versie op pad gingen. Dat betreft een driecilinder met 1.5-liter inhoud, goed voor 150 pk, 240 Nm en een trekgewicht van 1.500 kilogram. Dat is 400 kilogram meer dan het instapmodel en vormt voor caravanbezitters wellicht een afweging om een kleine 2 mille extra voor deze uitvoering op tafel te leggen. De krachtbron van de gereden Focus Active beschikt over cilinderuitschakeling: de motor loopt dan op een cilinder minder wanneer er geen extra inspanning wordt gevraagd, om zo het verbruikscijfer te drukken. Op kruissnelheid tijdens een rit over de snelweg bijvoorbeeld! Hoewel driepitters de naam hebben luidruchtig(er) te zijn, is het aangenaam stil aan boord van de Ford. Niet alleen het motorgeluid blijft op de achtergrond, ook wind- en bandengeruis dringen slechts mondjesmaat tot de inzittenden door. De Active beschikt standaard over sportstoelen. Die bieden weliswaar voldoende zijdelingse steun, maar heb je langere benen, dan blijken de zittingen (te) kort. De speciale Focus staat voor 3- en achter bijna 4 millimeter hoger op de poten en is daarmee de uitvoering met de langste veerwegen van het gamma. De avontuurlijke Ford ligt overigens nog altijd als een blok op de weg, met een nauwkeurige besturing en een plezierig schakelende zesversnellingsbak. Het zicht rondom laat door het beperkte glasoppervlak te wensen over, maar gelukkig kun je bij de Ford-dealer terecht voor een keur aan mechanische beschermengeltjes. Standaard beschikt de Focus over rijstrookassistentie plus een noodstopsysteem met voetgangers- én fietsersherkenning. Voor zaken als adaptieve cruise control, vermoeidheidsherkenning, dode hoek signalering en een waarschuwing bij kruisend verkeer aan de achterzijde van het voertuig ben je op een duurdere uitvoering of de optielijst aangewezen. Maar daarmee zijn we er nog niet, want daarop komen we ook nog een grootlichtassistent, head-up display en techniek die spookrijden voorkomt, tegen. De adaptieve cruise control van de Ford reageert niet alleen op je voorganger, maar ook op snelheidsborden. Gelukkig kan die functie uit; het systeem slaat namelijk net zo goed aan op naastgelegen ventwegen. Gevaarlijk wanneer jij je op dat moment op de snelweg bevindt!

De Focus Active van binnen

De Focus is niet de eerste Active in de Ford-showroom; eerder bracht het merk al een dergelijke variant van de Fiesta op de markt. Dat model is een stuk uitgesprokener dan de Focus, met een bontgekleurd binnenste. De Ford oogt van buiten misschien bijzonder, maar is van binnen erg grijs. Wel zijn de gebruikte materialen van goede kwaliteit. Het infotainmentsysteem heeft een plekje bovenop het dashboard gekregen, zodat je jouw ogen niet van de weg hoeft te halen om er informatie aan te ontlenen. Op de achterbank beschikken ook volwassenen over voldoende beenruimte. Je past er met zijn drieën naast elkaar, omdat de Focus geen middentunnel van betekenis heeft. De hoofdruimte houdt niet over voor wie langer is dan 1.90 meter. Optioneel kun je de Ford uitrusten met deurbeschermers, om parkeerschades te voorkomen. Handig, maar het extraatje kent wel een lawaaiige constructie. In de kofferbak van de Focus past minimaal 375- en maximaal 1.354 liter aan bagage. We weten crossovers met een grotere laadruimte. Vaak zijn die nog praktischer in te delen bovendien: een in hoogte verstelbare bagagebodem – en daarmee een vlakke laadvloer – is voorbehouden aan de stationwagenvariant van de Active.

De Focus Active en het milieu

Zoals gezegd, kun je behalve onze 150 pk sterke variant ook bij Ford terecht voor een Focus Active met een 1.0-liter driepitter. Die krachtbron is goed voor 125 pk. Het verbruik van onze testauto schatten de Amerikanen zelf op 1 op 18,9. Wij realiseerden in de praktijk een score van 1 op 16,1.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.