logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Cupra Formentor I

Imagocrisis

CUPRA Formentor 1.4 e-Hybrid VZ Performance

Pluspunten
  • Fraai lijnenspel
  • Veel binnenruimte
  • Uitgebreide aanvullende veiligheidsuitrusting
  • Gunstig verbruik (zolang je trouw stekkert)
  • Langere garantietermijn dan de concurrentie
Minpunten
  • Niet zo sportief als je zou denken
  • Matig zitcomfort kuipstoelen

Vanwege een plotselinge koerswijziging is het vlaggenschip van CUPRA voortaan alleen nog met stekker verkrijgbaar. De Formentor wordt daar een stuk voordeliger van, maar ook minder leuk.

Conclusie

Dat CUPRA in ons land alleen nog maar auto’s wil verkopen met een stekker, betekent dat de Formentor financieel een stuk bereikbaarder wordt. De begeerlijke crossover scoort echter niet op de punten die de Spanjaarden graag in hun advertenties uitventen: zo is de e-Hybrid niet uitgesproken snel en zitten de te korte zittingen van de voorstoelen het rijplezier in de weg. Behalve een fraai uiterlijk en een langere garantietermijn prijzen we de binnenruimte van de crossover. Maar dat zijn geen van allen zaken, die je als sportief geënt automerk op een billboard wilt zetten.

Type auto en prijs

Tot voor kort was CUPRA een typeaanduiding achterop de meest sportieve Seats. Tegenwoordig is het een zelfstandig merk, maar de fabrikant staat nauwelijks op eigen benen of er volgt al een koerswijziging: sportief zijn de Spanjaarden nog steeds, maar wel met oog voor het milieu. Koop je in Nederland een CUPRA, dan zit er voortaan altijd een stekker aan. Die ommezwaai betekent goed nieuws voor de consument. Want met een plug-in hybride aandrijflijn is de Formentor opeens een kleine 20.000 euro goedkoper geworden! De crossover is het eerste ‘eigen’ model van CUPRA, waar ze tot nog toe alleen Seats met een koperkleurig logo in de showroom hadden staan. Prijzen beginnen bij € 44.990. De Formentor is een behoorlijke blikvanger. Niet alleen vanwege zijn lijnenspel, maar ook omdat de semi-terreinwagen weinig concurrenten kent. Voor een sportieve crossover met een stekker kun je eigenlijk maar bij één ander merk terecht en dat is Mini. Zij bieden met de Countryman een soortgelijk model aan, al kost de auto minder en beschikt de plug-in hybride standaard over vierwielaandrijving. Op de Formentor is dat niet meer beschikbaar, nu een 310 pk sterke, louter benzinegestookte versie vanwege het nieuwe imago uit het leveringsprogramma is verdwenen. Bij CUPRA kun je echter een jaar langer bij de dealer aankloppen voor eventuele onvolkomenheden: de garantietermijn bedraagt 4 jaar, in plaats van de drie stuks die de Mini-importeur verstrekt. Bovendien zit de Formentor rijker in zijn spullen: grote lichtmetalen wielen en een digitaal instrumentarium zitten bijvoorbeeld bij de vanafprijs inbegrepen, waar zulke zaken bij de Countryman van de optielijst moeten komen. Hetzelfde geldt overigens voor een volwaardige aanvullende veiligheidsuitrusting.

Hoe rijdt de Formentor e-Hybrid

Hoewel CUPRA inmiddels een zelfstandig automerk is, blijft de gebruikte techniek afkomstig van moederbedrijf Volkswagen. De 245 pk en 400 Nm sterke aandrijflijn bestaat uit een viercilinder benzinemotor, gecombineerd met een elektromotor. Een zestraps automaat helpt dat vermogen op de weg te brengen. Wie vanwege een aanhanger terugschrikt van een auto met een stekker, hoeft de Formentor om die reden niet te laten staan: de semi-terreinwagen heeft een trekgewicht van 1.500 kilogram. Onder de motorkap van de huidige Audi A3 en Volkswagen Golf treffen we overigens precies dezelfde krachtbron aan. Toen we begin 2021 voor het eerst kennis maakten met de Formentor, was dat met het absolute topmodel: een heetgebakerde, vierwielaangedreven variant die geheel in lijn bleek met de sportieve CUPRA-modellen zoals we die nog van Seat kenden. Die versie kun je in Nederland niet meer kopen. Van buiten ziet deze e-Hybrid er echter grotendeels hetzelfde uit. Bovendien treffen we ook bij deze motorvariant een speciale CUPRA-knop op het stuurwiel aan, waarmee je de crossover ‘op scherp’ zet, compleet met een versterkt - maar kunstmatig - motorgeluid. Toch zouden we de Formentor in deze hoedanigheid eerder als een reiswagen dan een sportauto typeren: hij mist de branie van het voormalige vlaggenschip. Zeker wanneer de van huis meegebrachte stroom op is, want dan staat de 1.4-iter benzinemotor er in zijn eentje voor en is de acceleratie lang zo indrukwekkend niet. De uit knalhard plastic opgetrokken middenconsole maakt van eventuele sportieve aspiraties overigens een pijnlijke aangelegenheid, want in een snel genomen bocht schuif je daar al snel met je been tegenaan: de imposant ogende kuipstoelen bieden onderaan te weinig steun. Afgaand op de hoeveelheid bewonderende blikken valt het design van de Formentor goed in de smaak, maar achter het stuur betaal je een prijs voor al dat bekijks: zelf zie je namelijk vrij weinig wanneer je naar buiten probeert te kijken. De raamstijlen zijn fors en het glasoppervlak bescheiden. De optielijst biedt uitkomst: daarop treffen we een 360 graden camera aan. Het is een van de weinige hulpsystemen die je op de CUPRA nog kunt bijbestellen: de meeste reddende engeltjes zijn standaard al aan boord, van adaptieve cruise control, dode hoek bescherming en actieve rijstrookassistentie tot een noodremsysteem met voetgangers- en fietsersherkenning. Ook handig: een uitstapwaarschuwing, om te voorkomen dat je onbedoeld iemand van zijn fiets tikt wanneer je de Formentor verlaat.

De Formentor e-Hybrid van binnen

De Formentor deelt niet alleen zijn techniek met andere merken uit het Volkswagen-concern, ook het instrumentarium is van een van diens zustermodellen overgenomen. De Seat Leon om precies te zijn. Dat betekent dat je alleen op het stuurwiel nog knoppen aantreft: voor het bedienen van de meeste functies ben je aangewezen op het aanraakscherm bovenaan de middenconsole. Geen onverdeeld genoegen, want de radio harder- of de airco een graadje koeler zetten, kan niet op de tast. CUPRA verdient overigens een compliment voor de manier waarop ze een eigen draai aan het Leon-dashboard hebben gegeven, met dank aan een doeltreffend kleur- en materiaalgebruik. Achterin instappen vereist enige lenigheid, want je zult over de wielkuip naar binnen moeten klauteren. Omdat de achterbank zo laag in de auto staat, beschik je wel over voldoende hoofdruimte. Zelfs wanneer je kiest voor een Formentor met een panoramadak. De beenruimte is ook voor volwassen ruim voldoende, al kun je achterin niet meer dan twee passagiers kwijt. De middentunnel valt fors uit, waardoor er niemand in het midden past. Onder de bagagebodem van de kofferbak is geen extra bergruimte voor handen: dit betekent, dat jouw laadkabel altijd door de bagageruimte slingert. De kofferbak van de CUPRA heeft een inhoud van 345 liter. De rugleuning van de achterbank kun je vanuit de laadruimte in ongelijke delen neerklappen, maar wat zo mogelijk nog handiger is, vinden we het volwaardige stopcontact rechts achterin. Ideaal voor de koelbox of andere huishoudelijke apparaten die je graag op reis wilt meenemen!

De Formentor e-Hybrid en het milieu

Het batterijpakket van de Formentor e-Hybrid is 12,8 kWh groot. Volgens de folder zou je daarmee tot 58 kilometer louter op stroom moeten kunnen afleggen. Tijdens onze testperiode zagen we maximaal 44 stuks op het dashboard worden weergegeven. Laden doet de CUPRA met één fase en dat proces neemt tussen de 3- en 4 uur in beslag. Tenzij je daar nadrukkelijk opdracht toe geeft, benut de Formentor bij een volle batterij uitsluitend de elektromotor. Pas wanneer de stroom op is of er stevig moet worden geaccelereerd, schakelt de crossover de benzinemotor bij. Weggestopt in een menu vind je de keuzemogelijkheid om van meet af aan beide krachtbronnen te gebruiken of wat stroom voor later te bewaren. Laden loont, want door trouw te stekkeren, realiseerden we een klinkend verbruikscijfer van 1 op 21,3. Invloed uitoefenen op de mate waarin je remenergie kunt terugwinnen, is er aan boord van de CUPRA niet bij, al beschikt de Formentor wel over een assistentiesysteem dat op basis van camera’s en de navigatiekaart rijtips aan je verstrekt. Feilloos is die techniek niet: het ene moment attendeert de CUPRA je wel op een naderende rotonde, de andere keer niet. Omdat je er op gaat anticiperen, rijdt dat met name in de stad erg onrustig.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.