logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Cupra Formentor I

Old Skool pretmachine (met een drankprobleem)!

Cupra Formentor 2.0 TSI

Pluspunten
  • Prestaties
  • Aandrijflijn
  • Weg- en stuurgedrag
  • Gebruiksmogelijkheden
Minpunten
  • Zicht rondom
  • Brandstofverbruik

Cupra is het gloednieuwe submerk van Seat. Onder deze vlag komen de Spanjaarden met hybrides en met zeer sportieve modellen. Eerste wapenfeit: de Formentor.

Conclusie

Het is verfrissend om te zien dat er in deze strenge tijden van milieuvriendelijk rijden toch nog een merk is dat ook aan de pur sang autoliefhebber denkt. Keerzijde van de medaille zijn het chronische drankprobleem van de CUPRA Formentor en zijn fikse aanschafprijs.

Type auto en prijs

In een tijd waarin EV’s de weg voorwaarts bepalen is het plezierig te constateren,dat er nog automerken bestaan die ook aan échte autoliefhebbers denken. Seat is zo’n merk. Speciaal voor liefhebbers komen de Spanjaarden met het merk submerk Cupra op de markt. Zoals Citroën het merk DS gebruikt voor zijn exclusieve modellen en Toyota daarom al decennia lang het merk Lexus heeft, zo heeft Seat nu Cupra in het leven geroepen voor zeer sportieve modellen. Eerste wapenfeit is de Formentor. Die stoere naam is afgeleid van Cap de Formentor, een - ongetwijfeld ruige - rotsformatie op Mallorca. De Formentor is een benzinegestookte sportieveling. Wat heet; met 310 pk en vierwielaandrijving is het gewoon een old skool pretmachine! Hij doet in zijn doelstelling en prestatievermogen een beetje denken aan een dwergversie van de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Wat wel een beetje vreemd is, is dat Cupra voor zo’n sportieve autovoor de lay-out van een crossover heeft gekozen. Je boet bij dit type auto eigenlijk meteen in aan een compromisloos weggedrag, want een laag zwaartepunt is nou eenmaal efficiënter dan een hoger zwaartepunt. Dus had Cupra beter voor een hatchback of sedan als basismateriaal kunnen kiezendan voor een crossover. Maar goed, crossovers zijn nou eenmaal zeer gewild tegenwoordig, dus de afdeling marketing van Cupra heeft waarschijnlijk de afdeling techniek zijn wil opgelegd. Met welbevinden van de boekhouders. Als je écht goed kijkt, valt de Formentor qua uiterlijk eigenlijk overal tussenin. Het is geen pure hatchback maarook geen SUV, en maar deels een crossover omdat hij niet de ruimte biedt die een stationwagon zou bieden. Maar hij staat natuurlijk wel wat hoger op z’n pootjes dan de gewone Seat Leon waarmee hij verwantschap vertoont (al is hij langer enbreder). De Cupra deelt zijn platform met dat van de Seat Leon en de VW Golf. De testauto is matblauw, wat hem bijzonder goed staat. De bronskleurige rem-callipers en dito accenten in de wielen komen daardoor extra goed uit. De auto straalt ontegenzeggelijk daadkracht uit, zonder meteen de clichématige sfeer uit te ademen van een getuned brulijzer dat nerveuze begeerte opwekt bij magere kwajongens met puistenhoofden-en-het-petje-achterstevoren. Hier zijn duidelijk ingenieurs aan het werk geweest die begrepen waarmee zij bezig waren. En zoiets komt met een prijs: € 61.450 om precies te zijn. Dat is welbeschouwd natuurlijk een enorme bak geld voor een auto. Maar dit is dan ook niet zomaar een auto.

Hoe rijdt de Cupra Formentor

Zodra je instapt, zie je aan de lay-out van het dashboard en het stuurwiel dat je met een uiterst sportieve auto te maken hebt. Zo zitten er op het stuur twee grote ronde knoppen; eentje om hem mee te starten en eentje om de diverse rijstanden mee in te schakelen. Zet je die laatstgenoemde knop in de stand ‘Cupra’ dan hoor jeeen hese, raspende bastoonbij stationair-loop. Zodra je wat gas geeft klinkt de Formentor vervolgens zoals de Subaru Impreza WRX STi vroeger klonk. Als een rallyauto, met een zware roffel die de grond doet trillen. Helaas komt dat geluid niet uit de uitlaat, maar de speakers van de radio. Het voordeel is wel, dat als je de aandrijflijn, vering en demping in de stand Comfort zet, al dat krijgshaftige gedoe als sneeuw voor de zon verdwijnt. De Formentor klinkt en gedraagt zich danals een brave gezinsauto. Alleen aan de wat steviger afgestemde vering (hoewel ook dat netjes is, je krijgt nooit zware klappen in je rug) merk je dat de auto tot veel meer in staat is dan je wellicht zou denken. De aandrijflijn is fantastisch. De tweeliter viercilinder TSI turbomotor wekt maximaal 310 pk op en maar liefst 400 newtonmeter koppel. In combinatie met een redelijk bescheiden wagengewicht van 1.544 kilogram en de geweldig schakelende zeventraps DSG-automaat leidt dat tot een indrukwekkend prestatiepotentieel. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/h neemt maar 4,9 seconden in beslag. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/h. Helemaal onderin, bij de eerste meters vanuit stilstand, moet hij heel even ‘op gang’ komen, maar zodra de turbo voelbaar druk opbouwt is de Formentor echt bloedsnel.Fijn, dat zet die 62 mille gelukkig in een beter perspectief. Helemaal ook als je weet dat de algehele afstemming van het onderstel en de besturing is gedaan door DTM- en rallykampioen Mattias Ekström. Geen wonder dat de auto zo vertrouwenwekkend aanvoelt als je hem met forse snelheid een bocht instuurt! De Formentor hangt dan – ondanks zijn wagenhoogte – maar weinig over. De besturing voelt trefzeker end e auto reageert lang neutraal, maarop de limiet is hij bij insturen onderstuurd. Typisch het gedrag van een vierwielaandrijver. Bij het uitaccelereren van een bocht merk je dat vierwielaandrijvingécht wat toevoegt aan zo’n sportieve auto. Wat een grip! Ben je van de duvel niet bang,dan kun je het ESP uitzetten. Maar ‘uit’ is in deze auto ook echt helemaal ‘uit’! Weet dus waar je aan begint.

De Cupra Formentor van binnen

De zitpositie achter het stuurwiel is een fijne. Je zit lekker diep in de fraaie kuipstoel, die ook in snel genomen bochten veel steun biedt. De Cupra Formentor heeft twee grote knoppen op het stuur, de overige functies bedien je via een aanraakscherm of met spraaksturing. Met de rechterknop start je de Formentor, met de andere kies je uit de rijstanden Comfort, Sport, Cupra, Offroad en Individual. Wat die spraaksturing betreft: roep je ‘hola, hola’ (Spaans voor ‘hallo, hallo’) dan reageert het infotainmentsysteem met ‘waarmee kan ik je helpen?’ en kun je met de auto communiceren. Dat ging helaas niet altijd even vlekkeloos. We hebben toch liever wat meer fysieke knoppen, vooral voor bijvoorbeeld het activeren van de achterruitverwarming en de bediening van de radio. Je moet nu nodeloos door menu’s scrollen, terwijl je je ogen liever op de weg houdt. En daarover gesproken, voor een auto van meer dan zestig mille hadden we een toch wel standaard een head-up display verwacht. Het instrumentarium is een digitale projectie. Je kunt diverse lay-outs op het scherm toveren. Welke je ook kiest, het is allemaal prima afleesbaar. Op het infotainmentscherm zitten heel veel functies, waarvan sommige zeer logisch zijn qua bediening en andere juist niet. Het is kortom even een weekje wennen voordat je alles feilloos bedient, het is maar dat je het weet. Op de achterbank van de Cupra Formentor is verrassend veel ruimte. Wat dat betreft is dit gewoon een prettige gezinsauto. De ramen zijn helaas wel aan de kleine kant, waardoor je je achterin wellicht wat opgesloten voelt. De raamstijlen zijn bovendien serieus breed waardoor je als bestuurder slecht zicht rondom de auto hebt. Ook wat de afmetingen van de kofferruimte betreft is de Formentor goed inzetbaar als gezinsauto. Met de achterbank op z’n plek is er 420 liter bagageruimte, klap je de achterbank weg dan is er 1.475 liter bergruimte. De laadvloer loopt dan een beetje op en er is een kleine tildrempel, dat wel. De Cupra Formentor heef een hele rij veiligheidsvoorzieningen en rijhulpsystemen aan boord. Maar dat mag ook wel voor het geld. We noemen adaptieve cruise control, een rijstrookassistent, dodehoek assistent, vermoeidheidsherkenning, een noodstopsysteem bij stadssnelheden, grootlicht assistent, verkeersbordenherkenning en een bots-waarschuwingssysteem.

De Cupra Formentor en het milieu

He zal niemand verbazen dat de Cupra Formentor geen superzuinige auto is die ijsberen en regenwouden maximaal gaat ontzien. Hoewel hij ook hier – binnen zijn concept - wel zijn best doet. Gedraag je je normaal en laat je je niet verleiden het prestatiepotentieel aan te spreken, dan belooft Cupra een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 12,2. En het moet gezegd, wij kwamen tijdens een testmeting waarbij we ons 250 kilometer lang beheersten – dat viel niet mee! – tot een keurige 1 op 12,1! Maar er was ook een brandstoftestmeting waarbij we af en toe een stevige tussensprint trokken en de Formentor in de Cupra-stand even de vrije teugel lieten – voor zover dat mogelijk is binnen de geldende snelheidslimieten. En dan steeg het benzineverbruik zomaar naar 1 op 9,2 – kun je nagaan als je op de Autobahn een uur lang met snelheden van tussen de 150 en 250 km/h tekeergaat. De Cupra Formentor is kortom in deze milieubewuste tijd allesbehalve zuinig te noemen. Sterker nog; we mogen rustig spreken van een serieus drankprobleem. Dat de Cupra Formentor het energielabel F als een juk om zijn schouders draagt is dan ook niet meer dan logisch. Mocht je gewetensbezwaren krijgen als je met de Formentor pad zou moeten, weet dan dat er begin 2021hybrideversies van deze auto komen. Er verschijnen twee varianten, één met 204 en één met 245 pk met prijzen tussen de €40.000 en €45.000. En als je echt wat voor ijsberen en het regenwoud wil betekenen, wacht dan op de komst van een volledige elektrisch aangedreven Cupra. Die zou eind 2021 zijn opwachting moeten maken.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.