Auto Review Audi A4 II (B6)
Blijvend populaire occasion
Audi - A4
Wat vindt de Wegenwacht?
In grote lijnen is een Audi A4 een degelijk gebouwde auto, met weinig storingen. Specifieke A4-kwaaltjes zijn er niet, wel enkele die we ook kennen van andere modellen in het concern. Dat geldt bijvoorbeeld voor de individuele bobines van de benzinemotoren. Als er eentje kapot gaat, dan loopt de motor op drie cilinders. Niet mee doorrijden, want daar kan de katalysator niet tegen. Mits er snel aan zo’n bobine is te komen, is vervanging een kleinigheid. Bijzonder is de motor die niet start vanwege een kapotte remlichtschakelaar. De Wegenwacht kent daar wel een tijdelijke oplossing voor. Bij de FSI-motoren komt het voor dat de waterpomp inwendig stuk gaat en niet meer draait. Zodra stijging van de motortemperatuur wordt geconstateerd, motor stilzetten en een deskundige erbij halen. Als de Wegenwacht vast stelt dat het gaat om zo’n waterpomp-mankement, dan rest alleen transport naar een garage, er moet gewoon een nieuwe in. Oververhitting van de motor door te lang hiermee doorrijden, kan enorme gevolgschade hebben. Zowel de 2,0 TDI- als 2,0 TFSI-motoren kunnen problemen hebben met de oliedruk. Bij de diesel zit het defect in de oliepomp zelf. Bij de benzinemotor komt het voor dat de zeef van de oliepomp af en toe verstopt raakt, waardoor de oliedruk af en toe even wegvalt. In beide gevallen is doorrijden direct af te raden. Bij te weinig of zelfs geen oliedruk kan ernstige motorschade optreden. Helaas kan de Wegenwacht in allebei deze gevallen ter plekke niks doen. De auto moet op transport naar een garage voor definitieve reparatie.Waar praten we over?
Wie Audi rijdt, heeft z’n zaken voor elkaar. Een loser rijdt geen Audi. Dat is geen persoonlijke mening, maar een meer algemeen gangbare opvatting. Audi voert daarbij een consequent modellenbeleid. De modellen gaan làng mee en worden telkens maar lichtjes gewijzigd. Je rijdt dus bepaald niet ‘voor gek’ met een wat ouder exemplaar. Alleen een absolute kenner kan het bouwjaar nauwkeurig bepalen. Daarin speelt ook mee dat Audi’s niet alleen een vrijwel tijdloos uiterlijk hebben, maar ook kwalitatief zo goed zijn gebouwd dat een ouder exemplaar er niet als een oude auto uit hoeft te zien. Oftewel: deze al wat oudere generatie A4 ‘kan’ nog steeds heel goed.Uitvoeringen en varianten
In 2004 was er voor dit model een facelift, waarbij de A4 de diep naar beneden doorgetrokken grille kreeg. De basismotor in de A4 is de 1,6 liter met 102 pk. De 2,0 liter met 130 pk is vergeleken met andere benzineversies vrij conventioneel. De 2.0 FSI met directe inspuiting heeft 150 pk. Daarnaast is er de 1,8 liter met turbo en vijf kleppen per cilinder in twee versies: 163 pk en 195 pk. De kleine 2,4 liter V6 levert 170 pk en de 3,0 liter V6 220 pk. Bij de facelift in 2004 vervielen de 2.0 FSI en de sterkste 1.8. Daarvoor in de plaats kwam de 2.0 TFSI met 170 pk of 200 pk. Beide V6-en maakten plaats voor de 3,2 liter V6 met 255 pk. Vóór de facelift kende we de 1.9 TDI met 100 pk of 130 pk en de 2.5 TDI (V6) met 163 pk of 180 pk. Vanaf 2004 had de 1.9 115 pk, de 2.0 TDI had 140 pk of 170 pk en de V6-en waren de 2.5 TDI (163 pk), 2.7 TDI (180 pk) en 3.0 TDI (204 pk of 232 pk). De sterkere versies zijn steeds beschikbaar geweest als quattro (vierwielaandrijving). Voor 2004 kende Audi alleen een basisversie en een S-Line, daarna waren er ook Pro Line- en Advance-uitvoeringen. In principe zijn alle technische uitvoeringen beschikbaar als vierdeurs sedan en als vijfdeurs Avant. De A4 cabriolet is er vóór de facelift met alle benzinemotoren, behalve de minst krachtige, plus de 2,5 TDI. Ná de facelift is de Cabriolet er juist ook als 2,0 en 2,7 TDI. De zeer snelle versies S4 en RS4 laten we hier buiten beschouwing. Bij de facelift in 2004 vervielen de 2.0 FSI en de sterkste 1.8. Daarvoor in de plaats kwam de 2.0 TFSI met 170 pk of 200 pk. Beide V6-en maakten plaats voor de 3,2 liter V6 met 255 pk. Vóór de facelift kende we de 1.9 TDI met 100 pk of 130 pk en de 2.5 TDI (V6) met 163 pk of 180 pk. Vanaf 2004 had de 1.9 pk, de 2.0 TDI had 140 pk of 170 pk en de V6-en waren de 2.5 TDI (163 pk), 2.7 TDI (180 pk) en 3.0 TDI (204 pk of 232 pk). De sterkere versies zijn steeds beschikbaar geweest als quattro. Voor 2004 kende Audi alleen een basisversie en een S-Line, daarna waren er ook Pro Line- en Advance-uitvoeringen.De Audi A4 als occasion
Er is ook jaren nadat het model is vervangen nog steeds een flink aanbod van deze A4-generatie. Ongeveer de helft van wat er te koop staat, is een Avant. Zo’n 15 procent is een cabrio, dus pakweg een derde zijn sedans. De benzineversies winnen het nu van de diesels, dat is nu nog zo’n beetje een derde van wat er te koop staat. Dat komt omdat veel van die diesels aanvankelijk zijn ingezet als zakenauto’s, in korte tijd veel kilometers te rijden kregen en daarna als occasion minder interessant waren. Oftewel: die zijn met de noorderzon naar het oosten vertrokken. Een nette A4 is ook op hogere leeftijd nog steeds een gewilde occasion. Die relatieve populariteit houdt de prijzen naar verhouding hoog. Ze zijn dus relatief duur in aanschaf, maar de restwaarde blijft ook naar verhouding hoog, waardoor per saldo de afschrijving wel meevalt. Uiteraard is het zaak een A4 die als occasion wordt aangeboden, goed te bekijken, of dat eventueel door een deskundige te laten doen. Helaas is het zo dat A4’s nog wel eens in handen komen van ‘stoere jongens’, die er niet al te zachtzinnig mee omgaan. Tegen verwaarlozing kan geen enkele auto. Let vooral op sporen van (zware) schade en natuurlijk een sluitende onderhoudshistorie en kilometeradministratie. Als je daarmee een paar fouterikken kunt uitsluiten, is ook een perfecte A4 wel te vinden.De proefrit
De A4 is een heerlijke auto, met name om langere afstanden te rijden. Het lage geluidsniveau en de prettige voorstoelen zijn net zo belangrijk als de stevige, maar uitgebalanceerde vering en schokdemping. De FSI- en TFSI-motoren zijn heerlijk soepel en relatief zuinig, maar ook met een ‘gewone’ 2.0 hoef je je heus niet bekocht te voelen. De 1.6 is wel wat mager voor de 1.350 kilo wegende A4. De sterkere versies hebben moeite hun trekkracht via alleen de voorwielen op de weg te krijgen, dan is een quattro beslist een aanbeveling. Hou er wel rekening mee dat die versies een stuk duurder in gebruik zijn. Opmerkelijk is dat de A4 geen heel ruime auto is, óók de Avant niet.Conclusie
Audi’s - en dan misschien wel met de A4 voorop - zijn als occasion erg gewild. Logisch gevolg is dat goede exemplaren relatief duur zijn. Daarvoor koop je dus de uitstraling van het merk, de stijl van Audi. Als dat je smaak is, dan moet je dat ook wat extra’s waard zijn!Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
