logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Superb I

Onbekende grootheid

Skoda - Superb

Pluspunten
  • Bijzonder ruim interieur, vooral ook achterin
  • Heerlijk comfortabel
  • Netjes, ingetogen model
Minpunten
  • Diverse bekende (Volkswagen) euvels

Wat vindt de Wegenwacht?

De onderhuidse techniek van de Superb is helemaal Volkswagen en dus is het logisch dat de eventuele mankementen ook daarmee overeen komen. Een typisch euvel voor de 1,8 motor die ook in de Superb zit, is een kapotte luchtmassameter. De motor trekt dan niet meer. De wegenwacht kan die meter wel loskoppelen, waardoor u in elk geval kunt doorrijden. Naar de garage bijvoorbeeld, want er moet wel een nieuwe meter in en dat is geen kleinigheidje. De knipperlichtautomaat stopt er wel eens mee. Daarvoor kent de wegenwacht een noodgreep. Er moet wel een nieuwe in, maar dat is te overzien. De 2,0 TDI kent verschillende euvels, zoals een kapotte turbo (duur!), kapotte oliepomp (kans op grote motorschade) of een vervuilde gasklep. Dat is typisch een klusje voor de wegenwacht. Koplampen en achterlichten gaan vaker stuk dan gemiddeld door de hoge piekspanningen in het elektrische systeem. Als een auto ouder wordt, kan dit ook het instrumentarium kapot maken.
Skoda is als merk in korte tijd ‘van ver gekomen’. Geen ander model toont dat zo sterk aan als de Superb. Met dit model, de eerste generatie, betrad Skoda voor het eerst dit grote, zakelijke segment. Er was wat argwaan, maar wie de Superb kent, waardeert ‘m vaak zeer hoog.

Waar praten we over?

De aanleiding voor de ontwikkeling van de Superb is een verzoek van de Tsjechische regering. Men wilde een representatieve limousine voor overheidsdiensten die in het land zelf werd geproduceerd. De auto moest ook groot genoeg zijn om door een chauffeur te worden gereden met een hoogwaardigheidsbekleder achterin. Daaraan dankt de Superb onder meer zijn enorme beenruimte achterin, wat bijvoorbeeld de taxibranche goed heeft begrepen. Als uitgangspunt voor deze Superb diende de bodemplaat van de Volkswagen Passat, maar dan tien centimeter verlengd. De onderhuidse techniek is net als in andere Skoda’s ook helemaal van Volkswagen afkomstig.

Uitvoeringen en varianten

Er is maar één koetswerkvariant van deze Superb en er zijn drie benzinemotoren en liefst vijf dieselvarianten geleverd. De basis-benzinemotor is een 2,0 liter benzinemotor met 85 kW/115 pk. De 1,8 liter is wel kleiner, maar door een turbo heeft die 110 kW/150 pk. De 2,8 liter V6 (142 kW/193 pk) is de topversie. De bekende 1,9 liter TDI-diesel is er in eerste instantie met drie verschillende vermogens: 74 kW/100 pk, 77 kW/105 pk en 96 kW/130 pk. In 2003 kwam er ook een 2,5 liter V6 TDI met 120 kW/163 pk. Begin 2006 verscheen daarnaast de 2,0 TDI met 103 kW/140 pk. Medio 2006 is het programma wat gestructureerd, de 1,9 liter TDI was er toen alleen nog met 77 kW/105 pk. In de hele lijn komen vier uitrustingsniveaus voor: Classic, Comfort, Elegance en L&K, dat zijn de initialen van de oprichters van Skoda, Laurin en Klement. Niet alle motoren zijn met alle uitvoeringen beschikbaar. De 1,8 en 2,8 V6 zijn als optie ook geleverd met automatische (vijftraps) transmissie.

De Skoda Superb als occasion

Bij zijn komst werd de Superb sceptisch bekeken: een Skóda, in deze klasse? Dat deed de verkoop geen goed. Afgezien van de genoemde taxi’s is het model in ons land geen bestseller geworden. De tweede generatie, vanaf 2009, is veel beter ontvangen en daardoor is dit eerste model een beetje in de vergetelheid geraakt. Dat is goed nieuws voor slimme occasionkopers. Een gebruikte Superb staat niet op elke straathoek, dus het kan zijn dat je er even voor op pad moet. Zeker wanneer zo’n auto staat bij een dealer van een ander merk, dan is het daar ‘een moeilijke auto’. Reken erop dat u als belangstellende met ingehouden gejuich wordt ontvangen. Dat geeft een mooie onderhandelingspositie. Het kan nooit kwaad vooraf via www.rdw.nl aan de hand van het kenteken even te controleren hoe lang de auto daar al staat. Maar, wees als klant ook niet te lastig, waardoor dit tegen je gaat werken, want als het een keurig exemplaar is en je hebt er al wat moeite voor moeten doen, wil je ‘m uiteindelijk toch. De 2,0 en 1,8T komen het meest voor, naast diverse 1,9 diesels. De V6-en zijn zeldzaam en ook niet helemaal in evenwicht met de auto.

De proefrit

De Superb is ook in deze eerste generatie een heel aangename auto om te rijden: als een Passat, maar dan nog comfortabeler. De 2,0 liter motor is voor dit kaliber een beetje te tam. Met de 1,8T-motor is het geheel beter in balans. De Superb is vooral gebouwd op comfort. Dat betekent prima stoelen, volop ruimte voor vier volwassenen, erg fijne vering/schokdemping en een laag geluidsniveau. Bij zo’n reisauto past ook een royale bagageruimte (460 liter) en wat zeg je van een snufje als de paraplu die is opgeborgen in het linkerachterportier? Als je met een 1,8 netjes rijdt, kun je 1 op 11 halen. Als je van dit soort reisauto’s houdt, is dit echt een aanrader voor een scherpe prijs.

Conclusie

Deze Skoda Superb is zwaar ondergewaardeerd, dus misschien zul je je keuze hier en daar moeten uitleggen. De auto zelf overtuigt dan het meest. Dit is een heerlijk comfortabele reisauto en juist door die lage populariteit koop je zo’n auto al voor een heel overzichtelijk bedrag. Dat is nog eens veel occasion voor je geld!
Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Toon van Eijk, Bodegraven

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.