Auto Review Peugeot 108 I
Op smaak gebracht
Peugeot 108 TOP! Allure 1.0 e-VTi
- Pluspunten
- Motorkarakter
- Personalisatiemogelijkheden
- Uitstraling
- Minpunten
- Binnenruimte
- Rijcomfort
- Prijzige aankleding
De Peugeot 108 is op de helft van zijn leven, maar de gebruikelijke facelift blijft uit. Alleen onder de motorkap verandert er iets, maar die nieuwe krachtbron heeft de stadsauto helemaal niet nodig om klanten te werven. Eerder een goed gevulde portemonnee!
Conclusie
De Peugeot 108 is een charmante stadsauto, mits je hem op smaak brengt met de nodige extra’s. Het prijskaartje dat aan zaken als een stoffen roldak en een aanraakscherm hangt, maakt de kleine Peugeot echter kostbaar. Voor minder geld kun je bij de concurrentie terecht voor modellen die wellicht minder aaibaar zijn, maar wel meer binnenruimte en een beter weggedrag bieden.
Type auto en prijs
De Peugeot 108 maakt deel uit van een stadsautodrieling met de Citroën C1 en Toyota Aygo. Hoewel de 108 alweer vijf jaar op de markt is, ondergaat het model geen tussentijdse opfrisbeurt. Dat is opmerkelijk, want Toyota heeft diens Aygo wél bijgepunt. De Japanners grepen die facelift aan om een verbeterde versie van hun driecilinder benzinemotor te introduceren. De betreffende krachtbron heeft nu ook zijn weg naar het Peugeotje gevonden. Met een vanafprijs van € 11.195 is de 108 onverminderd een van de voordeligste auto’s op de Nederlandse markt. Alternatieven als de Renault Twingo (vanaf € 12.490) en Volkswagen Up! (minimaal € 12.145) zijn tot ruim duizend euro duurder, wat in deze klasse een serieuze meerprijs is. De kleine Peugeot is zelfs voordeliger dan zijn drielingbroers! Dat prijsverschil verdampt overigens wanneer je gebruik maakt van de vele personalisatiemogelijkheden die op de 108 worden aangeboden. Van een schuifdak tot een achteruitrijcamera: het kan allemaal, zolang je maar (bij)betaalt. De Peugeot is een van de weinige stadsauto’s die je nog in verschillende carrosserievarianten kunt bestellen. De meeste concurrenten hebben inmiddels standaard vijf portieren.
Hoe rijdt de 108
Ondanks de opties die je op de 108 kunt bestellen, valt de rijbeleving spartaans te noemen. Accessoires als klimaatcontrole en Apple CarPlay kunnen niet verhullen dat het interieur slechts gedeeltelijk is bekleed, geluidsisolatie schittert door afwezigheid en de voorruit met een enkele ruitenwisser wordt schoongeveegd. Peugeot doet daar ook niet stiekem over en dat geeft de stadsmini een zekere charme. Sterker nog; vanwege het nadrukkelijke motorgeluid ervaar je de 108 als een snellere auto dan het in werkelijkheid is! Een stoplichtsprint met een doorsnee gezinsauto zet je alweer gauw met beide benen op de grond. In vergelijking met de vorige krachtbron heeft de nieuwe driepitter er 4 pk bij gekregen, wat het totaal op 72 stuks brengt. Het maximale koppel bedraagt 93 Nm, het trekgewicht is exact 0 kilogram. Om de gang er in te houden, kun je bij het invoegen of inhalen nog altijd beter een versnelling terugschakelen. Dat is overigens geen genoegen, want de vijfbak werkt hakerig. De besturing biedt juist nauwelijks gevoel, zoals de stoelen ook matig steun bieden aan lange inzittenden. Daarvoor zijn de zittingen te kort. Het stuur valt alleen in hoogte te verstellen, waarbij het dashboard mee beweegt. Wees daar op bedacht, want het geheel weegt nogal wat! De 108 is stevig gedempt: korte oneffenheden komen nadrukkelijk het inzittendengedeelte binnen. Het zicht rondom is redelijk, op een forse dode hoek over je schouder na. De kleine Peugeot kan optioneel worden uitgerust met een noodstopsysteem en een rijstrookassistent, die door middel van een geluid waarschuwt wanneer je onbedoeld van rijbaan wisselt. In dit deel van de markt is het (nog) niet gebruikelijk dat een dergelijke aanvullende veiligheidsuitrusting standaard wordt meegeleverd, maar we kennen alternatieven waarbij dergelijke systemen vanaf het tweede uitrustingsniveau deel uitmaken van de auto. In het geval van de 108 moet je voor een van de duurste uitvoeringen kiezen en zelfs dan dienen de rijhulpen nog van de optielijst te komen.
De 108 van binnen
Met een lengte van 3.47 meter is de Peugeot een van de kleinste stadsauto’s die er in ons land wordt verkocht. Daar hoort een soortgelijke binnenruimte bij: op de achterbank kun je alleen de kinderen kwijt. De teller blijft steken bij twee stuks: meer gordels zitten er niet in. De ramen kunnen achterin niet naar beneden: het zijn klapruitjes, die alleen op een kier kunnen. De kofferruimte valt met minimaal 196- en maximaal 780 liter bescheiden uit. Klap je de rugleuning neer, dan ontstaat er geen vlakke laadvloer omdat een verstelbare bagagebodem ontbreekt. De tildrempel van de 108 is fors en de rugleuning van de achterbank is niet bekleed, waardoor je er al gauw een kras op maakt. Je opent de achterklep door middel van een drukknop bovenaan de bumper, die je bij vies weer geheid vieze handen oplevert. Wel handig zijn de hoedenplank die met de achterruit mee naar boven scharniert en de sleufjes aan weerszijden van de achterbank, die voorkomen dat de gordels in de verdrukking raken wanneer je de rugleuning terug klapt. Hoewel het binnenste van de Peugeot een mix is van plaatstaal en glimmende, harde kunststoffen, oogt het geheel speels en verzorgd. Een aanraakscherm, compleet met achteruitrijcamera en Apple CarPlay, tilt het interieur naar een hoger plan.
De 108 en het milieu
De nieuwe, van Toyota afkomstige krachtbron onder de motorkap van de 108 is ook meteen de enige motorisering die in ons land te koop wordt aangeboden. De Fransen reppen van een fabrieksverbruik van 1 op 27. In de praktijk scoorden wij een heel wat alledaagser, maar nog altijd keurig verbruikscijfer van 1 op 18,4.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
