logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 108 I

Plakplaatje

Peugeot - 108

De Peugeot 108 is de opvolger van de 107. Niet alleen de naam is anders: de stadsauto transformeerde van een lastezel naar een luxepaard. Maar niet alles is wat het lijkt.

Conclusie

De mogelijkheid hem overdadig te personaliseren, zorgt ervoor dat de Peugeot 108 niet wegvalt tussen zijn broertjes. Maar er bestaat ook concurrentie buiten de familie. Auto’s als de Volkswagen-drieling en de Hyundai i10 zijn dan misschien niet zo uitbundig aan te kleden, ze bieden wel meer ruimte voor hetzelfde geld.

Type auto en prijs

In 2005 presenteerden Citroën, Peugeot en Toyota een gezamenlijke stadsauto. De C1, 107 en Aygo verschilden alleen qua uiterlijk van elkaar, al moest je daar wel goed voor kijken. De Fransozen en Japanners zagen hun voorsprong in het segment de laatste jaren slinken door toenemende concurrentie uit Korea en een eigen drieling van de Volkswagen groep. Een nieuwe modelgeneratie moet hun plaats op het erepodium weer veiligstellen. Peugeot heeft zijn stadsauto niet alleen een ander uiterlijk, maar ook een frisse naam gegeven: de 108. Qua vormgeving is het de tamste van de drie, maar dat maakt het wagentje goed in de optielijst: met 8 carrosseriekleuren en 7 zogenaamde ‘personalisatiethema’s’ kun je de 108 volledig naar je eigen smaak aankleden, hoewel zo’n thema soms niet meer dan een paar stickers behelst. Qua prijs valt hij mooi tussen de goedkopere Citroën en duurdere Toyota in: je rijdt de Peugeot vanaf € 9.690.

Hoe rijdt de Peugeot 108

De nieuwe 108 rijdt beter dan zijn voorganger. Het motorgeluid is flink teruggeschroefd - de driecilinder benzinemotor in het vooronder kon nogal een keel opzetten - en de auto is comfortabeler geveerd en gedempt. Dat is niet alleen prettig in de stad, maar ook op de buitenwegen: korte oneffenheden worden minder nadrukkelijk doorgegeven. Hoewel de 108 oorspronkelijk is ontwikkeld voor stadsgebruik, bleek hij ook op de snelweg te worden ingezet. Mensen die met de kleine Peugeot gaan forensen, zullen blij verrast zijn met de volwassen wijze waarop de 108 aandoet. Toch is het (net als zijn broertjes) de kleinste vierpersoons stadsauto die je op dit moment kunt kopen. De snelheidsbeleving achter het stuur is in het 69 pk sterke instapmodel groter dan je in werkelijkheid vaart maakt: in de stad is de Fransman kwiek, maar op de snelweg krijgt hij het boven de 110 kilometer per uur moeilijk. Wil je vlug een vrachtwagen inhalen, dan zul je terug moeten naar de derde (!) versnelling. Gelukkig schakelt de Peugeot kort en stevig. Maak je veel kilometers, dan ben je beter af met de 82 pk sterke benzineversie. Weliswaar valt dat blokje niet in een gunstige bijtellingscategorie, maar je kunt wel een stuk vlotter meekomen in het verkeer. Een aandachtspuntje voor wie met de 108 de snelweg op wil: de motor mag dan minder lawaai maken, het windgeruis klinkt daardoor des te heviger.

De Peugeot 108 van binnen

Met een open dak en een 7-inch display uit de accessoirefolder doet de 108 in niets meer denken aan zijn wat sobere voorganger. Dat display - een nog niet eerder vertoonde luxe in dit segment - maakt het mogelijk het scherm in de auto te koppelen aan dat van je smartphone, zodat je jouw mobieltje kunt bedienen vanaf het touchscreen. In theorie zou je kunnen navigeren vanaf het internet. Helaas is Mirror Screen - zoals deze functionaliteit in goed Frans wordt genoemd - vooralsnog voorbehouden aan een beperkt aantal Android-toestellen. Heb je een iPhone of zie je op tegen de meerkosten die navigeren vanaf je mobiele telefoon nu eenmaal met zich meebrengen, dan zul je een los navigatiesysteem aan je voorruit moeten hangen. Hoewel de bagageruimte is toegenomen, blijft de interieurruimte van de Peugeot aan de krappe kant. Stuur en dashboard vormen één geheel wanneer je het stuur probeert te verstellen. Dat kan alleen in de hoogte, maar desondanks komt het interieur erg naar je toe. Op de achterbank heb je als volwassene hoe dan ook de voorstoel tussen je benen en wie langer is dan 1.90 meter, kan niet fatsoenlijk rechtop zitten. Of er nu iemand achterin zit of niet: het zicht schuin naar achteren laat te wensen over.

De Peugeot 108 en het milieu

Standaard beschikt de Peugeot over een 1.0-liter driecilinder benzinemotor, goed voor 69 pk en een uitstoot van 88 gram CO2. Dat is dusdanig schoon, dat de stadsauto in aanmerking komt voor 14 procent bijtelling. Een start/stop-systeem is standaard. Je kunt ook voor een 82 pk sterke variant van de driecilinder kiezen, met 1.2-liter inhoud. Daarvoor geldt geen belastingvoordeel en die versie moet het ook zonder start/stop-systeem stellen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.