logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Dacia Spring I 1e facelift

Opgefleurd en ongeslagen

Dacia Spring Electric 65 Extreme

Pluspunten
  • Onverminderd uniek in zijn klasse
  • Extra vermogen
  • Stoerder uiterlijk
Minpunten
  • Schamele veiligheidsuitrusting
  • Beperkte binnenruimte
  • Matige zitpositie

Er valt van alles aan te merken op de Dacia Spring, maar dat neemt niet weg dat er voorlopig geen volwaardig alternatief voor de elektrische stadsauto bestaat. Met de komst van de Extreme-variant is de EV in elk geval leuker geworden om te zien.

Conclusie

In de Extreme-uitdossing is de Dacia Spring Electric een stukje begeerlijker geworden. De speciale outfit staat hem goed en wat extra vermogen is natuurlijk nooit weg. De spaarzame veiligheidsuitrusting is bij de recente opfrisbeurt echter ongemoeid gelaten. Daar moet je mee kunnen leven, net als met de matige zitpositie en de beperkte binnenruimte. Dat gezegd hebbende, koop je voor dit geld niks beters. Nog niet, althans…

Type auto en prijs

De Dacia Spring Electric is vooralsnog de voordeligste vierdeurs EV op de markt. Met een prijskaartje van minimaal € 21.750 - of € 299 per maand, wanneer je liever kiest voor private lease - was het potentieel een hit, maar de karige veiligheidsuitrusting gooide bij de marktintroductie roet in het eten.

Inmiddels is het 2023. Dacia grijpt een milde facelift van de Spring Electric aan om een nieuwe versie van de elektrische stadsmini te introduceren: de Extreme. Die uitvoering heeft geen extra rijhulpsystemen aan boord, maar levert wel meer vermogen. Dankzij wat extra plaatwerk in combinatie met koperen accenten oogt de Spring ook stoerder.

Donkere luchten

De meerprijs valt te overzien: je parkeert de Extreme al bij je voor de deur vanaf € 23.400. Voor een dergelijk bedrag kun je bij de concurrentie nog altijd niet voor een alternatief terecht, al tekenen zich voor Dacia wel donkere luchten af: Citroën heeft eind 2023 diens nieuwe, elektrische C3 onthult en die is groter, maar nauwelijks duurder dan de Spring.

Misschien dat de garantietermijn nog verschil kan maken: Dacia is namelijk iets toeschietelijker dan Citroën, met drie jaar of 100.000 kilometer garantie voor de complete stadsauto. Citroën komt niet verder dan 2 jaar (zonder kilometerbeperking, dat dan weer wel).

Hoe rijdt de Spring Electric 65 Extreme

Meer vermogen? Dat spreekt tot de verbeelding. Want hoeveel pk had de Spring Electric dan voorheen? Welnu: de standaard uitvoering – die overigens gewoon leverbaar blijft – is goed voor 44 paardenkrachten en een maximum koppel van 125 Nm. De Extreme levert iets minder koppel – namelijk 113 Nm – maar wel extra vermogen: 21 pk om precies te zijn, waarmee het totaal op 65 paardenkrachten komt. Nog altijd kun je geen caravan achter de Dacia hangen: het trekgewicht is en blijft 0 kilogram.

Dat die lage prijs ergens vandaan moet komen, merk je wanneer je achter het stuur stapt. Dat kun je niet aanpassen, zoals ook de stoelen niet in hoogte verstelbaar zijn. Voor lange mensen zijn de zittingen te kort. Daarnaast hebben de Fransen bezuinigd op geluidsisolatie: banden- en windgeruis dringen eenvoudig de cabine binnen.

Rijdt zoals hij klinkt

Met zijn vergrote bodemspeling en lange veerwegen doet de Spring zijn typenaam eer aan: hij rijdt zoals je hem noemt. Dat is overigens niet vervelend: je hebt er een comfortabele metgezel aan. Omdat de contactsleutel in je knie prikt, is de gedachte aan zijn matige botsproefscore nooit ver weg. Dacia rust de elektrische stadsauto op veiligheidsgebied alleen met het hoogst noodzakelijke uit. In dit geval een noodremsysteem, dat alleen op auto’s reageert. Dat maakt de Spring niet direct onveilig, maar de veiligste in zijn segment is het sowieso niet. Daar is de prijs dan ook naar. Vanaf het tweede uitrustingsniveau beschikt de stadsmini wel over een achteruitrijcamera.

De Spring Electric 65 Extreme van binnen

De koperen accenten die aan de buitenzijde van de Dacia te zien zijn, vind je ook van binnen terug. Ze halen het interieur een beetje op, dat verder is opgetrokken uit harde en glimmende kunststoffen. De ergonomie is wonderlijk: de raambediening zit niet in de deur, maar op de middenconsole en hoewel je de snelheidsbegrenzer vanaf het stuur bedient, moet je ‘m eerst onderaan het dashboard inschakelen.

Het openen en sluiten van de portieren klinkt blikkerig en de passagiers achterin zoeken vergeefs naar eigen ventilatieroosters of stroompunten. Sowieso moeten volwassenen zich naar binnen vouwen: dat je eenmaal op de achterbank weinig been- en hoofdruimte voor handen hebt, mag geen verrassing heten.

Tot 620 liter laadruimte

De laadruimte heeft een flinke tildrempel, maar biedt een keurige 300 liter inhoud met de rugleuning overeind. Klap je de bank neer, dan kun je tot 620 liter bagage meenemen. Er ontstaat geen vlakke laadvloer. Verder voorziet Dacia niet in een opbergmogelijkheid voor je laadkabel; die slingert los door de kofferbak.

De Spring Electric 65 Extreme en het milieu

Een krachtiger motor heeft doorgaans een nadelig effect op het rijbereik van een elektrische auto. Dat geldt ook voor de Dacia, hoewel de mate waarin het rijbereik afneemt, verwaarloosbaar is: 220- in plaats van 230 kilometer. In de praktijk bleven wij net onder de 200 stuks steken.

Ruim voldoende voor dagelijks gebruik; tijdens een langere rit waren we met één laadstop in Gent. Het gemiddelde verbruik schommelde gedurende onze testperiode tussen de 15,1- en 12,7 kWh per 100 kilometer: dat zijn nette waardes!

Beperkte regeneratie

Om je te helpen optimaal gebruik te maken van de meegebrachte stroom, beschikt de Spring Electric over een spaarstand waarmee ook de werking van de klimaatcontrole wordt beknot. Regenereren doet de Dacia in beperkte mate; zelf kun je daar geen invloed op uitoefenen.

Snelladen kan, maar daarvoor moet je dan wel jouw toevlucht zoeken tot de optielijst: Dacia rekent € 600 voor die luxe, waarmee de maximale laadsnelheid stijgt van 7- naar 30 kW. Aan een publieke laadpaal komt de Extreme met slechts één fase op krachten, zodat je minimaal 4,5 uur bezig bent eer alle accucellen weer vol zijn.

Vergrendelde laadpoort

Ronduit onhandig is de vergrendelde laadpoort, die je elke laadsessie opnieuw van het slot moet halen. De betreffende hendel zit op de plaats van de traditionele motorkapontgrendeling.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.