logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Chevrolet Cruze I

Koreaan met Amerikaanse ruimte

Chevrolet - Cruze Stationwagon

Chevrolet is al lang niet meer het merk van alleen maar slurpende slagschepen. Sinds ze in Zuid-Korea bij het voormalige Daewoo worden gefabriceerd, zijn het auto’s van Europese snit geworden. Zoals de Cruze. Nu introduceert Chevrolet een stationwagonversie van de Cruze. En zo’n model is goed om erbij te hebben.

Conclusie

De Cruze Stationwagon is een belangrijk model voor Chevrolet in Europa waar de stationwagon enorm populair is. Hij maakt een goede kans van slagen. Zeker met die nieuwe 1.4 liter benzinemotor die zich als een potente 1.6 gedraagt. En de 1,7 diesel kan wel eens een heel interessante optie zijn voor leaserijders. Verder zijn de rij-eigenschappen dik voor elkaar.

Type auto en prijs

De Chevrolet Cruze Stationwagon is 468 centimeter lang, 1.80 meter breed en 148 centimeter hoog. Hij valt in dezelfde klasse als de Opel Astra Sports Tourer (uit hetzelfde GM-concern) en de Volkswagon Golf Variant. Een populair segment omdat nu eenmaal veel mensen op zoek zijn naar ruimte. De Cruze Stationwagon kan nu onder meer worden voorzien van de nagelnieuwe 1.4 liter benzinemotor of de verse 1.7 diesel. En vooral deze krachtbronnen moeten het succes van deze Cruze gaan bepalen in Nederland. Zeker omdat ze voorzien zijn van een start-stop systeem om het brandstofverbruik nog meer terug te dringen. Voor de 1.4 claimt Chevrolet een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km. En de 1.7 diesel zou het moeten kunnen doen met 4,5 l/100 km. De 1.4 topt 200 km/h en accelereert in 9,5 seconden naar 100 km/h. En de 1.7 diesel kan ook 200 km/h halen en accelereert in 10,4 seconden naar 100 km/h. Nette cijfers. De Cruze 1.4 Stationwagon in de LT-uitvoering kent een vanafprijs van € 24.895. De 1.7 turbodiesel LT gaat € 27.495 kosten.

Hoe rijdt de Chevrolet Cruze Stationwagon

Hoewel de cilinderinhoud niet overbemeten lijkt, voelt de 1.4 toch behoorlijk sterk en vlot aan. De viercilinder meet een precieze cilinderinhoud van 1.364 cm3. Hij levert 103 kW (140 pk) af en het koppel bedraagt 200 Nm. Dat is beschikbaar vanaf 1.850 r/min. Dat zijn geen slechte waarden. De motor trekt deze ruim 1.400 kilogram wegende stationwagon gemakkelijk vlot. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Die doet zijn werk naar behoren. Verder voelt de wegligging goed aan. Maar de besturing is wel een tikje vaag rond de middenstand. Het motorgeluid blijft goed binnen de perken.

De Chevrolet Cruze Stationwagon van binnen

Een stationwagon koop je voor de ruimte. Die is in deze Cruze volop aanwezig. Niet alleen voor de inzittenden. Je kunt er ook heel wat bagage in kwijt. Met alle banken in de zitstand kun je al 500 liter aan bagageruimte kwijt. Wanneer de achterbank is neergeklapt (dat kan in twee ongelijke delen) kun je er 1.478 liter aan bagage wegstouwen. Verder wemelt het nog van de bakjes en de vakjes waar je allerlei klein grut in kan opbergen. Best een praktische auto.

De Chevrolet Cruze Stationwagon en het milieu

De 1.4 liter benzinemotor heeft een CO2-uitstoot van 134 gr/km. De 1.7 diesel stoot 119 gram CO2 uit per kilometer. Voor beide modellen betaal je in het geval van lease de volle mep van 25 procent bijtelling.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.