logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Chevrolet Cruze I

Vijfdeurs Cruze aparte verschijning

Chevrolet - Cruze

De hatchback-versie van de Cruze moet Chevrolet een plekje gaan geven in de markt waar de Golf, Focus, Astra, Cee'd en i30 de dienst uitmaken. Geen gemakkelijke opgave, waarbij Chevrolet ervoor heeft gekozen vooral qua prijs te scoren. En ze zien er gelikt uit, die Cruzes: een duidelijk herkenbaar gezicht in het rijtje genoemde auto's. We rijden met het bijna-instapmodel, de LT 1.6, over de boerenweggetjes rond Barneveld.

Conclusie

De Cruze moest het tot nog toe zonder hatchback doen, en dat is in onze markt een gemis. Het is een fraaie verschijning, die uitstraling, dat hebben ze goed gedaan bij Chevrolet. Net als de leef- en bagageruimte. Het rijden met de 1.6 valt tegen: te tam, met een vering die daar niet bij past. Voor een auto die mikt op gezinnen is dit gewoon niet de optimale afstemming. Met een comfortabeler vering zou de Cruze best wel eens stand kunnen houden. Zeker als er ook nog schonere versies van gaan verschijnen.

Type auto en prijs

Chevrolet hoopt dat de deelname aan het World Touring Car Championship WTCC helpt de Cruze een sportief aura te geven. De hatchback straalt dat duidelijk uit, zowel aan de buiten- als aan de binnenkant. Toch is het een auto met ruimte, met een behoorlijk complete uitrusting en met een prijskaartje dat voor de eenvoudigste, de LS 1.6, ruim onder de twintigduizend euro blijft. De LT is de uitvoering waar Chevrolet het meeste van verwacht en die moet € 20.795 kosten. De LT 1.8 - deze motor is niet in een LS te krijgen - doet € 21.895 en voor een automaat (zestraps) moet € 2.600 bijgelegd worden. Je kunt voor hetzelfde bedrag ook de meest luxueuze LTZ kiezen. De LTZ 2.0 D moet de hot hatch van deze serie worden, die serieus sneller is dan de benzinemodellen. Hij kost dan ook € 28.695 met handbak en € 31.995 met de automaat.

Hoe rijdt de Chevrolet Cruze

Zodra je wegrijdt, is het gedaan met de sportieve aspiraties. Het lijkt een aanrader om in ieder geval voor de 1.8 te gaan, want al in zijn drie - een versnelling die je op die boerenweggetjes in een sportieve auto graag zou gebruiken - heeft de 1.6 moeite met accelereren. Daar komt bij dat het net lijkt alsof het motormanagement de motor pas bij 4000 tpm toestaat wat meer te doen, en je hebt nog 1000 omwentelingen meer nodig om met een sportieve brul vooruit te springen. Nou ja, harder op te trekken. Maar dan ben je al wel gefundenes fressen voor de vele speedcamera's in dit landelijke gebied. Als je schakelt op de momenten dat de auto je dat adviseert (vaak rond de 2000 toeren), zul je al snel aan het hoofd van een groeiende file rijden. Het onderstel is wel sportief hard gedempt, tot op het punt dat je niet echt meer prettig in de auto zit. Het had met deze motor, die vooral grijze koppies zal bekoren, best wat comfortabeler gemogen. Maar hij stuurt licht en precies, zonder al te veel over te hellen.

De Chevrolet Cruze van binnen

Verder is het eigenlijk best prettig toeven in de Cruze. De stoelen zijn net breed genoeg voor mij, en in sportieve auto's is dat vaak niet zo. Veel knoppen, een heldere display, en het ziet er goed afgewerkt uit. Er is een goede radio, met MP3- en USB-mogelijkheden, dat laatste overigens alleen in de LTZ. De klokken zijn best groot en de toerenteller trekt het meest de aandacht. Het is niet echt makkelijk om de snelheidsmeter af te lezen. De bagageruimte is niet slecht voor een hatchback. Met de stoelen omhoog kun je er 413 liter in kwijt, en dat neemt toe tot 883 liter als beide rugleuningen van de achterbank naar voren liggen. In het interieur kom je de claim 'veel auto voor je geld' echt tegen. Alleen de LS moet het achterin nog met raamslingers doen, vanaf de LT heb je een cruise control en kun je als optie een navigatiesysteem laten installeren. Dat zit standaard in de duurste versies, net als klimaatcontrole.

De Chevrolet Cruze en het milieu

Op milieugebied is de Cruze geen uitschieter. De 1.6 en 1.8 hebben nog een C-label, maar kies je een 1.8 automaat dan krijgt hij al een D-label. De diesel met handbak scoort ook niet beter dan D, met automaat wordt het zelfs een F. En leaserijders hebben te maken met een bijtelling van 25 procent, op alle modellen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.