Auto Review Citroen C4 Picasso II
Gewoon goed
Citroën - Grand C4 Picasso
Conclusie
De Grand C4 Picasso is een heerlijke reiswagen, die voor een geringe meerprijs een boel extra mogelijkheden biedt ten opzichte van de reguliere Picasso. Misschien nog wel belangrijker dan zijn extra zitplaatsen en bagageruimte is het gematigde design: ook de meer introverte automobilist zal zich thuis voelen achter het stuur van deze Citroën.Type auto en prijs
Met een lengte van ruim viereneenhalve meter is de Grand C4 Picasso een ouderwets forse ruimtewagen. Hij scheelt zo’n 20 centimeter met de standaard Picasso. Bovendien is het een zevenzitter: in de vloer van de bagageruimte gaan twee extra stoelen schuil. Er is nog een belangrijk verschil: de styling is een tikje bedeesder dan die van de gewone MPV. Dat ontwerp is tamelijk uitgesproken. Citroën rekent een meerprijs van een kleine € 2.000. De eenvoudigste Grand C4 Picasso staat daarmee voor net geen 28 mille in de prijslijst.Hoe rijdt de Citroën Grand C4 Picasso
Alle clichés kunnen uit de kast om het weggedrag van deze Citroën te omschrijven. Want ja, ook de Grand C4 Picasso komt weer dicht in de buurt van een rijdend bankstel. Elke rit is een weldaad. Waarmee we niet willen zeggen dat de auto overdreven comfortabel is: de MPV is precies stug genoeg. Alleen in snel genomen bochten heeft hij nog de neiging te gaan ‘hangen’. De fijne stoelen leveren een belangrijke bijdrage aan het rijgenot: het lijken wel twee leunstoelen voorin. Jammer dat de hoofdsteunen zo nadrukkelijk naar voren steken. Die drukken nu continu tegen je achterhoofd.De Citroën Grand C4 Picasso van binnen
Het interieur van de Grand C4 Picasso zou als blauwdruk mogen dienen voor elke zevenzitter. Het is niet alleen ruim, maar ook eenvoudig te betreden én te gebruiken. De achterste zitrij klapt weg in de bagageruimte, maar ook de reguliere achterbank – drie losse stoelen – verdwijnt desgewenst uit het zicht. Dat vergemakkelijkt de instap naar de twee extra stoelen en zorgt bovendien voor een ideale, vlakke laadvloer. Er zijn 12V-aansluitingen voor beide zitrijen en de ventilatie kan door elke passagier afzonderlijk worden ingesteld. Weliswaar biedt de Citroën plaats aan zeven personen, maar er zitten maar zes bekerhouders in. De deurvakken zijn breed, maar zitten zo laag dat je slecht bij de spullen kunt die je er in stopt. En de oplopende raamlijn ontneemt aan de achterzijde niet alleen de bestuurder het broodnodige zicht, maar ook de kinderen die er naar buiten willen kijken.De Citroën Grand C4 Picasso en het milieu
Hoe talrijk de verschillen met de gewone Picasso ook mogen zijn, onder de kap tref je in beide modellen precies dezelfde motoren aan. Het gaat om 2 benzine- en 3 dieselmotoren, met een vermogen dat uiteenloopt van 90- tot 150 pk. De zelfontbranders komen in aanmerking voor 20 procent bijtelling en hebben standaard een start/stop-systeem aan boord. De benzineversies moeten het zonder stellen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
