Auto Review Citroen C4 Picasso II
Compacter maar ruim gebleven
Citroën - C4 Picasso
Conclusie
De Citroën C4 Picasso is een fraai gelijnde mpv met prima rij-eigenschappen. Hij is lekker ruim van binnen. En hij barst uit zijn voegen van de accessoires. Verder is er veel keus aan motoren en uitvoeringen. Het moet daarom geen probleem zijn om het succes van de vorige C4 Picasso’s te evenaren.Type auto en prijs
De Citroën C4 Picasso is een mpv. Dat betekent dat de hele auto in het teken staat van ruimte. Toch zijn de buitenmaten in vergelijking met de vorige iets afgenomen. De nieuwe C4 Picasso is 443 centimeter lang, 197 centimeter breed en 161 centimeter hoog. Hij staat ook wat lager bij de grond. Dat geeft hem een krachtiger en dynamischer uiterlijk. Hij heeft overigens dezelfde lijnen als de conceptcar Technospace zoals die te zien was op de Autosalon van Geneve. Er komen vijf uitrustingsniveaus. En er zijn vijf motoren leverbaar, drie diesels en twee benzinemotoren. De vanafprijs van de Citroën C4 Picasso bedraagt € 25.790 voor de Attraction-uitvoering.Hoe rijdt de Citroën C4 Picasso
Wij rijden de benzinegestookte THP 155 in de uiterst complete Exclusive- uitvoering. De direct ingespoten viercilinder levert 115 kW (156 pk) en levert een maximale trekkracht van 240 Nm bij 1.400 r/min. Deze motor is standaard gekoppeld aan een goed schakelende zesbak. De krachtbron presteert meer dan voldoende om deze toch 1.371 kilogram zware C4 lekker van zijn plek te krijgen. Binnen tien seconden kun je al op 100 km/h zitten. En de topsnelheid bedraagt 209 km/h. Over de gehele linie doet de motor zijn werk in stilte. Het nieuwe platform waarop deze Citroën C4 Picasso staat, gaat ook worden gebruikt voor toekomstige modellen. Dit nieuwe onderstel voelt goed aan. De wegligging is dik in orde. Ook op bochtige trajecten is deze Citroën C4 Picasso niet uit het spoor te krijgen. Alsof je in een gewone personenauto rijdt. Ook het zit- en veercomfort krijgt een dikke voldoende. Het enige puntje van kritiek is dat korte oneffenheden iets te nadrukkelijk worden doorgegeven. Maar nu gebiedt de eerlijkheid ons wel te zeggen dat er onder ons exemplaar 18 inch velgen met 225/45 R banden zaten. En dat zijn best wel dunne plakjes rubber.De Citroën C4 Picasso van binnen
Er is ruimte zat binnenin deze Picasso. Zowel voorin als achterin. De benen en het hoofd hebben meer dan voldoende ruimte. En wie voor een panoramisch glazen dak kiest, krijgt ook nog eens een geweldig pak licht binnen. De voorpassagiers worden verwend met prima zittende stoelen. Achterin vind je geen bank, maar drie aparte zetels. Ze zitten redelijk maar de zittingen zijn wel een beetje hard en vlak. De kofferbak mag er ook zijn. De inhoud bedraagt maar liefst 537 liter. Je kunt er ook nog een halve verhuiswagen van maken door de leuningen van de drie separate zittingen om te klappen. De achterklep laat zich trouwens elektrisch openen. Verder is het interieur voorzien van 16 bakjes en vakjes waar je spulletjes in kunt opbergen. Het dashboard ziet er spacy uit. Maar het is wel heel erg druk. De snelheid wordt tweemaal weergegeven: digitaal en met een soort rolmaat.. Die laatste geeft een knipoog naar de snelheidsmeters van weleer zoals die in de eerste GS-en en CX-en werden toegepast. Echt goed afleesbaar is die laatste niet. Je kunt overigens ook voor een modus kiezen waarbij ronde klokken worden geprojecteerd. Verder vind je op de middenconsole een groot touchscreen.De Citroën C4 Picasso en het milieu
De benzineversies van de Citroën C4 Picasso krijgen allemaal een B- label. De bijtelling in de lease bedraagt 25 procent. De diesels zijn voorzien van een A- label en kennen een bijtelling van 20 procent in de lease.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
