Auto Review Opel Combo E
Ruimteschip, voor het hele gezin
Helaas heeft de Opel Combo (Tour/Life) als occasion niet meer de populariteit van voorgaande generaties. Nog steeds zijn dit ideale auto’s voor een groot en veeleisend gezin, door het enorme aanbod aan ruimte en flexibiliteit.
- Pluspunten
- Enorme interieurruimte
- Rijdt heel comfortabel
- Grote betrouwbaarheid
- Minpunten
- ‘Busjes-uiterlijk’
- De 1,2 liter PureTech benzinemotor heeft specifieke problematiek
Wat vindt de Wegenwacht?
- De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. Meer informatie over de Pure Tech 1.2 motor problemen vind je hier, Je leesterwat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft.
Daarnaast kent de Wegenwacht maar één euvel aan deze Opel Partner dat wel eens voorkomt. Bij rammelende geluiden uit de voorwielophanging blijkt dat er boutjes aan de stabilisatorstang zijn los gelopen. Dat kan de Wegenwacht prima ter plaatse verhelpen en in principe is dat kosteloos.
Over de Opel Combo Tour/Life
Sinds enkele jaren is Opel directe ‘familie’ van onder meer Peugeot en Citroën. Deze generatie Combo is daardoor bijna identiek aan de modellen Rifter en Berlingo van die twee merken. De merknaam op zich is daardoor niet zo veelzeggend. De mindere populariteit van dit soort auto’s in het algemeen –in Nederland!- is het gevolg van de gewijzigde berekening van de BPM bij nieuwe auto’s. Sinds de CO2–uitstoot hierin in hoge mate bepalend is, valt dat voor dergelijke modellen heel ongunstig uit. Simpel: ze zijn een stuk duurder dan voorheen.
De basis van de Combo –en de zustermodellen- is uiteraard een lichte bedrijfsauto, die bij Opel ook Combo heet, maar dan zonder verdere toevoeging. Feitelijk is het een busje met zijruiten en volledig aangekleed interieur, waardoor deze als personenauto geldt.
Uitvoeringen en varianten:
- Het is wat onhandig van Opel dat de personenauto-uitvoering van de Combo eerst ‘Tour’ werd genoemd en vervolgens, met ingang van eind 2020, ‘Life’. Het wordt nog lastiger, omdat Opel zelf niet consequent met deze aanduidingen omgaat.
- Er zijn in alle gevallen twee carrosserievarianten, een korte(re) genaamd L1 en een 35 cm langere, die wordt aangeduid als L2.
- Beide zijn nieuw leverbaar met naar keuze vijf of (tegen meerprijs) zeven zitplaatsen. Het spreekt voor zich dat de achterste passagiers in de lange versie duidelijk meer (been-) ruimte hebben.
- Er zijn twee benzine- en twee dieselvarianten van de Combo Tour/Life beschikbaar. De benzinemotor is de 1,2 liter driecilinder, afkomstig van PSA. Die is er met 81 kW/110 pk in combinatie met een handgeschakelde zes-versnellingsbak, of met 96 kW/130 pk, gekoppeld aan een achttraps automaat.
- De 1,5 liter diesel is er met 75 kW/102 pk en met 96 kW/130 pk, in alle gevallen met zes versnellingen, handgeschakeld.
- De enige uitvoeringsvariant is de behoorlijk compleet uitgeruste ‘Edition’.
De Opel Combo Tour/Life als occasion:
Helaas is de populariteit van dit soort auto’s, simpel gezegd de personenauto-versies van lichte bestelwagens, in de afgelopen jaren flink onderuit gegaan. Het aanbod is zelfs bij een groot merk als Opel vrij overzichtelijk. De Combo’s Tour en Life die als occasion te koop staan, zijn in vrijwel alle gevallen voorzien van de benzinemotor, terwijl bij de bedrijfsauto’s de diesels nog steeds het meest gewild zijn. Opmerkelijk is ook dat vrijwel de helft van alle occasions de automatische transmissie heeft en dùs de sterkere benzinemotor onder de kap heeft. Het aanbod is in hoge mate te vinden bij Opel dealers, maar naarmate de jaren vorderen, zullen ze steeds vaker òfwel bij andere merkdealers, òf bij andere auto-aanbieders zijn te vinden. Kijk op www.spoticar.nl, de occasionsite van het Stellantis-concern waartoe Opel nu behoort voor de actuele voorraad binnen de dealerorganisatie.
De proefrit:
Achter het stuur voelt de Combo aan als een grote, zware auto, terwijl dat op zich best meevalt. De testauto weegt op kenteken 1.356 kg. De zit is ook met de stoel in de laagste stand hoger dan in een normale personenauto. Daardoor voel je zijdelingse bewegingen veel sterker en dat geldt voor de passagiers nog eens extra (wagenziekte!). Het veercomfort is verbazend goed, maar verder is de hele bediening vrij doods. De uitrusting is opvallend royaal, inclusief bijvoorbeeld goede navigatie, gescheiden climate control, cruise control, achteruitrijcamera en een 360-graden camera. Ideaal!
Hèt sterke punt van de Combo is uiteraard de ruimte, maar even belangrijk is hoe die ruimte nuttig is gebruikt. Volwassenen kunnen ook best zitten op de tweede zitrij, al zullen daar in de praktijk vooral kinderen plaatsnemen. De tweede zitrij is naar keuze 40/60 gescheiden, of uitgerust met drie identieke stoelen. Heel goed: er kunnen zo drie ISOFIX-kinderzitjes naast elkaar worden geplaatst. Slim detail: het bolle spiegeltje om vanachter het stuur de achterpassagiers in de gaten te houden. In de korte versie met vijf zitplaatsen bedraagt de bagageruimte al minimaal 597 liter. Alles plat en je hebt al 2.126 liter. In het interieur zijn liefst vijftien opbergvakken beschikbaar. De grote vakken boven de voorruit zijn handig en als optie is achterin, boven de bagageruimte, ook een ‘verlaagd plafond’ beschikbaar. De twee schuifdeuren achter zijn praktisch als er weinig ruimte is en ze kunnen naast de Combo geparkeerde auto’s niet beschadigen.
De 1,2 liter benzinemotor met 81 kW is in principe sterk genoeg voor het gros van de kopers. Bij afwisselend gebruik, maar zonder belading, bereikten we een gemiddeld verbruik van 1 op 15. Dat is heel netjes, gezien onder meer het grote frontale oppervlak.
Conclusie
Het is jammer dat dit soort auto’s ‘nieuw’ te duur is geworden, waardoor er voor occasionkopers veel minder mogelijkheden zijn. Misschien is het een kwestie van even afwachten, als er door de eerste eigenaar flink op is afgeschreven, dan is dit een ideale auto voor een kinderrijk gezin.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
