Auto Review Peugeot 3008 II 1e facelift
Peugeot 3008 Hybrid: Avec une stekker!
Peugeot 3008 Blue Lease Allure Hybrid 225
- Pluspunten
- Brandstofverbruik
- Aandrijflijn
- Standaarduitrusting
- Minpunten
- Ruimte
De Peugeot 3008 is er nu ook als stekkerhybride. Die isvriendelijkvoor het milieu,omdat de uitvoering zuiniger met brandstof omspringt. Zolang je de crossover netjes aan een laadpaal hangt tenminste!
Conclusie
De Peugeot 3008 is alweer een paar jaar op de markt. Dat het voortaan een stekkerhybride is, voegtweer iets nieuws toe. De aandrijflijn is prettig in de omgang en drukt het brandstofverbruik aanzienlijk (zolang je de 3008 ook daadwerkelijk oplaadt tussendoor!).De binnenruimte is voldoende, maar deze Peugeotis zeker niet de grootste in zijn klasse. Zijn fraaie vormen en leuke oplossingen maken hem binnen dit segment echter alsnog tot een begerenswaardig alternatief.
Type auto en prijs
De Peugeot 3008 is een forse semi-terreinwagen, waarinvijf volwassenen comfortabel kunnen plaatsnemen. De auto is er met een ruime keuze aan benzine- en dieselmotoren. Sinds kort bestaat er ook een plug-in hybride versievan. Dat is de uitvoeringdie wij hier testen. De aandrijflijn bestaat uit een 1.6-liter viercilinder benzinemotor en een elektromotor. Samen zijn ze goed voor 225 pk en 360 Nm koppel. De 3008 is er in verschillende uitvoeringsniveaus, zoals GT, Active en Allure. Daar bovenop is er keuze uit wel of geen Blue Lease-uitvering. De testauto is een 3008 Hybrid in de uitvoering Blue Lease Allure. Inclusief wat opties kost hij € 45.320. De hybride heeft een batterij met een capaciteit van 13,2 kWh, goed voor een actieradius van 56 kilometer. Hijis er ook in combinatie met vierwielaandrijving. De goedkoopste 3008 kost iets meer dan 34 mille, maar dat is nog geen stekkerhybride.
Hoe rijdt de Peugeot 3008 Hybrid?
De rijeigenschappen van deze 3008 zijn prima, al is de crossoverop korte oneffenheden wat hard geveerd. Je kunt bovendien goed merkendat je met een zwaarlijvige auto onderweg bent. Vanwege de aanwezige batterijen enelektromotor legt de Peugeot dik 1.700kilogram in de schaal. Ondanks het gecombineerde vermogen van 225 pk voelt de auto niet erg levendig aan. Bij tussenacceleraties merk je soms dat de achttraps automaateen stapje terug moet doen om daadwerkelijk te versnellen. Die bak schakelt trouwens zijdezacht. Wat prettig is, is dat je zelf kan bepalen wanneer je geheel elektrisch wilt rijden. Sommige hybrides rijden eerst altijd alle stroom op en gaan zich daarna als een hybride gedragen. Deze Peugeot kun je viaeen menuutje de opdracht geven stroom te bewaren voor later. Fijn als jouw rit begint met een lang stuk snelweg (waarbij het zonde is de stroom er doorheen te jagen) en eindigt in de bebouwde kom waar anderen liever geen uitlaatgassen inademen. De automaat kun je behalve in D(rive) ook in B(rake) zetten. In die stand regenereert de aandrijflijn bij het loslaten van het gas en bij remmen nadrukkelijk energie. Op een display kun je zien dat de auto dan stroom opwekt en die opslaat in de batterij. De besturing is licht en biedt weinig gevoel. Voor normaal huis-, tuin- en keukengebruik is daar niks mis mee. De liefhebber zal echter wat meer informatie verlangen overwat zich onder de voorwielen afspeelt. Zowel op de snelweg als bij lagere snelheden is de 3008 netjes stil, al maakt zijn technische evenknie de Opel Grandland X Hybrid nog minder geluid. Die auto reageert tevens wat levendiger op bewegingen van het gaspedaal. Tot slot:de Peugeot 3008 Hybrid mag maximaal 1.250 kilogram aan de trekhaak hebben.
De Peugeot 3008 Hybrid van binnen
Een piepklein stuurwiel, een volledig digitaal instrumentarium en een aanraakscherm in combinatie met tuimelschakelaars. Het ziet er allemaal fraai uit, maaris vooral een gimmick waarmee Peugeot zich probeert te onderscheiden. De menustructuur van het infotainmentsysteem is redelijk snel te doorgronden. Wat helpt zijn de ‘pianotoetsen’, waarmee je diverse functies selecteert. Sommige functies zijn trouwens lastiger te vinden. Zo is het uitzetten van het geluidssignaal voor flitspalen een ware zoektocht door het navigatiemenu. Met een keuzeknop naast de pook van de automaat kies je voor elektrisch rijden, de sportstand of hybriderijden. Die sportstand is wat ons betreft overbodig. Hij biedt geen groot verschil met de hybridestand. De testauto is een Allure-uitvoering en heeft daarom een zeer rijke standaarduitrusting. Bovendien zijn optionele lekkernijen gemonteerd als een elektrisch bedienbare achterklep met voetbediening, verwarmde voorstoelen en de mogelijkheid voor draadloos opladen van je mobiele telefoon. Heel fijn is verder het feit dat de testauto een sterkere boordlader heeft, waarmee de laadtijd aan een publieke laadpaal wordt verkort. Binnen 2,5 uur is de batterij dan weer vol. Kost 300 euro extra maar is zeer aan te raden. De ruimte in de Peugeot 3008 Hybrid is in orde, maar het is zeker niet de ruimste in zijn klasse. De kofferbak is minimaal 395 liter groot. Klap je de achterbank weg dan ontstaat een laadruimte van 1.482 liter. Je levert daarmee 125 liter (!) ruimte in ten opzichte van een versie met een brandstofmotor.
De Peugeot 3008 Hybrid en het milieu
Bij stekkerhybrides valt of staat het gemiddelde brandstofverbruik met de discipline van de eigenaar om de auto netjes op te laden. Als je dat trouw doet, kun je gemakkelijk zuinig rijden. De gemiddelde forens reist 35 kilometer van zijn voordeur naar z'n werkplek. Omdat deze Peugeot volgens de fabrikant maximaal 56 kilometer ver komt op een lading stroom, zou je dus emissievrij naar je werk moeten kunnen rijden. Hang je de auto daar weer aan een laadpaal, dan rijd je ook naar huis zonder een druppel benzine te verbruiken. Zo kun je dus heel veel brandstof besparen en stoot je geen vuiligheid uit. Laat je het opladen achterwege, dan zal de Peugeot 3008 Hybrid vanzelfsprekend meer brandstof verstoken. Tijdens een meting zonder opladen kwamen we tot een gemiddelde score van 1 op 13,9. Door braaf te ‘stekkeren’, haalden we1 op 22! Aan een publiek laadpuntlaadt de Peugeot met een optionele 7,4 kW boordlader van leeg naar 100 procent in tweeënhalf uur. Via een normaal stopcontact (230V, 1 fase, 0-100%) duur dat 7 uur en een kwartier.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
