Auto Review Peugeot 3008 II 1e facelift
Hulpstroom voor de 3008
Hoewel de nieuwe generatie 3008 van Peugeot niet lang meer op zich laat wachten besluiten de Fransen toch nog tot een extra motorvariant. De 3008 is er voortaan ook met een mild-hybride 1.2-motor. Die wordt geleverd naast de 1.2 Pure Tech zonder mild-hybride ondersteuning.
- Pluspunten
- Brandstofverbruik
- Comfort
- Minpunten
- Niet de ruimste
Conclusie
De 1.2 driecilinder mild-hybride aandrijflijn voegt iets nuttigs toe aan het 3008-aanbod. Met deze krachtbron heb je een versie die zeer netjes omspring met brandstof. Omdat de batterij onder de bestuurdersstoel zit lever je geen bergruimte in, in de kofferbak.
Type auto en prijzen
De Peugeot 3008 is een populaire middenklasse cross-over gezinsauto. Daarvan is nu een nieuwe motorvariant verkrijgbaar, die voluit Hybrid 136 e-DCS6 heet. De aandrijflijn bestaat uit een 136 pk sterke 1.2 PureTech-driecilinder benzinemotor, die wordt bijgestaan door een 28 pk sterke elektromotor; interessant omdat zo de CO2-uitstoot met 20 gram omlaag gaat. Het geheel is verbonden met een zestraps automaat met dubbele koppeling. De mild-hybride krachtbron zou met een gemiddeld benzineverbruik van 5,6 l/100 km zo’n 15 procent zuiniger zijn dan de conventionele 1.2 benzineversie zonder mild-hybride ondersteuning.
De mild-hybride versie is er vanaf € 44.370. Een 3008 met de bekende 130 pk sterke 1.2 PureTech zonder mild-hybride ondersteuning en in combinatie met een handbak kost vanaf € 41.470. De Peugeot 3008 Hybrid 136 e-DSC6 is er ook als GT en kost dan €46.180. Wil je de auto private leasen houdt dan rekening met een maandbedrag van zo’n 550 euro per maand.
Hoe rijdt de Peugeot 3008 Hybrid 136 e-DSC6
De Peugeot 3008 is een comfortabele gezinsauto en dat geldt ook voor deze nieuwe versie. De auto is bijzonder prettig geveerd en gedempt en het is aangenaam stil aan boord, ook op snelwegtempo. Alleen bij korte oneffenheden ‘slaat’ de achteras enigszins. De besturing is licht en biedt weinig gevoel. Voor normaal huis-, tuin- en keukengebruik is daar niks mis mee. De liefhebber zal echter wat meer informatie verlangen over wat zich onder de voorwielen afspeelt.
Wat meteen opvalt is dat de auto sterk regenereert, oftewel bij afremmen remenergie omzet in stroom en die opslaat in de batterij. Op een display kun je zien dat de auto stroom opwekt en die opslaat in de batterij. Laat je het gas los dat zorgt de elektromotor voor een fikse vertraging en schakelt de brandstofmotor zichzelf uit. Bij optrekken en versnellen merk je duidelijk dat de elektromotor de benzinemotor helpt. Bijkomend voordeel is dat de benzinemotor dus minder toeren hoeft te draaien en dus minder brandstof zal verbruiken. Er is voelbaar erg veel trekkracht voorhanden en als de twee motoren samenwerken merk je dat eigenlijk niet tot nauwelijks. Louter op stroom rijden kan in de file, in kruipend verkeer en tijdens bijvoorbeeld manoeuvreren bij parkeren. De zestrapsautomaat doet zijn werk onmerkbaar. Overigens had de oude automaat acht trappen maar dankzij de trekkracht van de mild-hybride aandrijflijn kan de bak nu met twee trappen minder af.
De Peugeot 3008 Hybrid 136 e-DSC6 van binnen
De batterij van het mild-hybride systeem zit onder de bestuurdersstoel. De rest van het hybridesysteem zit gewoon onder de motorkap. Oftewel: de kofferruimte is even groot als die van de ‘gewone’ versie met 1.2-benzinemotor. Het interieur is net als bij de andere versies van de 3008. Prachtig van vormgeving en hier en daar eigenzinnig. Zo is er een piepklein stuurwiel en een aanraakscherm in combinatie met tuimelschakelaars. Het ziet er allemaal fraai uit, maar is vooral een gimmick waarmee Peugeot zich probeert te onderscheiden. De menustructuur van het infotainmentsysteem is redelijk snel te doorgronden. Sommige functies zijn trouwens lastiger te vinden. Zo is het uitzetten van het geluidssignaal voor flitspalen een ware zoektocht door het navigatiemenu. De ruimte in de Peugeot 3008 is in orde en prima bruikbaar, maar het is zeker niet de ruimste in zijn klasse. De kofferbak is minimaal 520 liter groot. Klap je de achterbank weg dan ontstaat een laadruimte van 1.482 liter.
De Peugeot 3008 Hybrid 136 e-DSC6 en het milieu
Volgens de fabrikant zou de mild-hybride aangedreven Peugeot 3008 5,7 liter per 100 kilometer bedragen, wat overeenkomt met 1 op 17,5. Dat haalden wij tijdens onze test niet. Wij kwamen tot 1 op 15,4 wat ook nog steeds keurig is. Vooral in stadsverkeer boek je winst omdat de auto dan vaak overschakelt op alleen (even) elektrisch rijden.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
