logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Twingo III

Automatisch beter

Renault - Twingo TCe 90 EDC

Als stadsauto valt de Renault Twingo tegen. Een nieuwe automaat maakt hem al een stuk interessanter.

Conclusie

De Renault Twingo biedt een beperkte binnenruimte en is niet de meest comfortabele stadsauto op de markt. Zo is de kleine Fransman best gehorig en stuurt vervelend licht. De nieuwe automaat met dubbele koppeling kan dergelijke gebreken niet verhullen, maar doet ze wel naar de achtergrond verdwijnen. Zijn naadloze – en rappe! – acceleratie tovert een glimlach op je gezicht.

Type auto en prijs

De eerste Twingo was zo'n succes, dat Renault er 21 jaar lang nauwelijks iets aan veranderde. Voor de huidige generatie van het succesmodel sloegen de Fransen de handen ineen met Smart. Het is een van de vele veranderingen die aan de stadsauto heeft plaatsgevonden. Zo heeft hij niet langer drie-, maar vijf portieren. En de motor ligt achterin. Met de komst van een nieuwe automaat heeft Renault er nog een noviteit bij: een van de weinige transmissies met dubbele koppeling in het A-segment. De dubbele koppeling, in de folder aangeduid met de letters ‘EDC’, is voorbehouden aan de sterkste motorisering. Dat kost ook wel wat: minimaal € 14.790. Bij Toyota en Volkswagen zijn automaten in deze klasse voordeliger (een Up! automaat kost zomaar een mille minder), maar zowel de Aygo als de Up! hebben een minder geavanceerde halfautomaat aan boord. Een populair alternatief als de Hyundai i10 wordt niet eens met automaat verkocht.

Hoe rijdt de Renault Twingo TCe 90 EDC

De Twingo heeft niet alleen de motor achterin, de stadsauto is ook achterwielaangedreven. Nu is de 90 pk van onze testuitvoering niet voldoende om driftend een rotonde te nemen, maar kwiek is de van een turbo voorziene driecilinder zeker. En al helemaal in combinatie met zo’n automaat met dubbele koppeling! In stadsverkeer weet de automobilist naast je niet wat hij meemaakt wanneer je bij het verkeerslicht optrekt; de Twingo EDC schakelt vrijwel naadloos op, wat een in deze klasse ongewone acceleratie tot gevolg heeft. ‘Een snelle boodschap doen’ kun je in het geval van de kleine Fransman vrij letterlijk nemen, al moet je er niet mee de snelweg op gaan. Wil je vlot een vrachtwagen inhalen, dan gaan er twee hele seconden voorbij voordat de stadsauto jouw commando opvolgt. Filerijden is ook geen onverdeeld genoegen, omdat de stadsauto vrij ‘happerig’ op het gaspedaal reageert. De zitpositie is teleurstellend. Het stuur valt alleen in hoogte te verstellen en de ruimte in de voetenbak is beperkt. Juist bij een versie met automaat breekt dat je op, want daarbij zet je jouw linkerbeen buitenspel. De Renault biedt echter geen ruimte voor dat been! Bij stevig remmen voel je de automaat nadrukkelijk terugschakelen; voor de rest doet de transmissie ongemerkt zijn werk. Dat geldt ook voor de zijwindassistent, een veiligheidssysteem dat deel uitmaakt van de standaarduitrusting. De Franse stadsauto staat hoog op zijn wielen en dat maakt hem gevoelig voor zijwind. De zijwindassistent zou eventuele overlast tot een minimum moeten beperken, maar wij merkten daar weinig van en moesten het stuur stevig beet blijven houden. Omdat de motor achterin ligt, is de Renault vervelend licht in de neus. De locatie van de krachtbron maakt de auto ook rumoerig; op de snelweg moet je harder gaan praten om nog boven het geluid van de driecilinder uit te komen. De stuuruitslag is echter stukken groter dan bij de concurrentie, wat hem in de stad uitermate wendbaar maakt. Behalve ABS en ESP staat er nog een rijstrookassistent tussen de veiligheidssystemen op de optielijst. Die is echter voorbehouden aan het duurste uitrustingsniveau.

De Renault Twingo TCe 90 EDC van binnen

Weliswaar is deze Twingo 10 centimeter korter dan zijn voorganger, maar door het verplaatsen van de motor en het vergroten van de wielbasis kunnen er nog steeds vier volwassenen mee. Ritten die langer duren dan 15 minuten zijn voor volwassen achterpassagiers niet aan te raden: de beenruimte houdt op de achterbank niet over en kies je voor het optionele roldak, dan kun je niet meer fatsoenlijk rechtop zitten. De zitting van de achterbank is vervelend kort en datzelfde euvel constateren we bij de voorstoelen. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, zijn de krachtbron en de bagageruimte niet van plek gewisseld. Je bagage vindt achterin een plaatsje. Bóvenop de motor, die best heet wordt (er zit nog wel een schot tussen, met een dikke piepschuim onderkant tegen de hitte). Bij het doen van de weekendboodschappen moet de rugleuning van de achterbank al gauw worden neergeklapt. Op die manier heb je 980 liter laadruimte tot je beschikking. Met de achterbank op zijn plek blijft daar slechts 219 liter van over. De Twingo doet kwalitatief goed aan; het interieur is opgetrokken uit fraaie materialen. Op de optielijst wemelt het bovendien van de luxe accessoires. Des te opmerkelijker is het dat je de knop van de elektrische raambediening nog gewoon zelf vast moet houden wanneer je het raam laat zakken. Dat werkt niet automatisch, zoals je ook zelf de verlichting uit moet schakelen. Zulke zaken hadden misschien handiger geweest dan bijvoorbeeld een achteruitrijcamera. Storend is de locatie van de handgreep van de kofferklep. Die zit in een uitsparing boven de achterbumper en levert je gegarandeerd vieze handen op. En als we het dan toch over de kofferklep hebben: bij nat weer loopt de regen via de achterzijde van die klep zo je bagageruimte binnen.

De Renault Twingo TCe 90 EDC en het milieu

Behalve de 90 pk sterke benzinemotor waarmee wij hebben gereden, kun je ook kiezen voor een lichter gemotoriseerde variant. Die levert 70 pk en beschikt niet over een turbo. Onze testuitvoering – met automaat - is in de folder goed voor een verbruikscijfer van 1 op 20,8. In de praktijk realiseerden wij 1 op 15,7. Het had nog een tandje spaarzamer gekund wanneer Renault de Twingo had uitgerust met een brandstofbesparend start/stop-systeem. Die functie is echter voorbehouden aan de handgeschakelde modellen. Het viel ons aan de pomp overigens op dat er na de eerste keer afslaan nog eens 10 tot 14 (!) liter extra in de benzinetank paste.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.