Auto Review BMW IX3 I (G08)
Verwassen label
BMW iX3
- Pluspunten
- Zuinig
- Stil
- Ruim
- Minpunten
- Inwisselbare rijeigenschappen
- Stevig aan de prijs
Toen BMW acht jaar geleden diens speciale label voor elektrische auto’s introduceerde, waren de verwachtingen hooggespannen. De iX3 bewijst echter, dat niet iedere EV bij de Duitsers bijzonder uitpakt. Dat laatste kun je positief én negatief uitleggen.
Conclusie
Voor bestaande klanten moet de BMW iX3 een soepele overgang vormen van een crossover met een verbrandingsmotor naar eentje met een alternatieve aandrijflijn. De elektrische semi-terreinwagen is weliswaar groot en stil, maar blinkt eerder uit in spaarzaamheid dan rijplezier. Daarmee is de iX3 een EV zoals er al zoveel zijn. Van een BMW verwacht je echter méér, al was het maar vanwege het aanzienlijke aanschafbedrag! We missen een scherp randje of op zijn minst een sloot vermogen. Nu oogt het ‘i’-label al na twee modellen verwassen. Hopelijk revancheren de Duitsers zich met de EV’s die er bij hen nog aan zitten te komen.
Type auto en prijs
Nadat de Duitsers in 2013 de i3 introduceerden, hebben we maar liefst 8 jaar op een tweede, volledig elektrische BMW moeten wachten. Zo origineel als de i3 was, zo behoudend oogt de iX3. Daar hebben ze in Beieren echter een goede reden voor. In 2025 wil BMW namelijk twaalf verschillende, volledig elektrische modellen in de showroom hebben staan. Wanneer je als fabrikant ook traditionele klanten tot zo’n alternatieve aandrijflijn wilt verleiden, is het verstandig om jouw auto’s niet allemaal een buitenissig uiterlijk mee te geven. Vandaar dat ze in München naar een bewezen succesnummer grepen: de X3 mag zich heugen in een warme belangstelling en de elektrische variant lift nu hopelijk op die populariteit mee. De achterwielaangedreven iX3 kost minimaal € 67.500. De Audi e-tron geldt als alternatief, evenals de Jaguar I-Pace. De prijzen van het drietal ontlopen elkaar niet veel, maar bij Audi en Jaguar krijg je voor dat geld een sterkere aandrijflijn én vierwielaandrijving. De grootste concurrentie komt wellicht uit eigen huis: BMW verkoopt zijn crossover namelijk ook als plug-in hybride. Die versie is € 5.000 goedkoper, levert meer vermogen en beschikt over vierwielaandrijving. Rijd je de semi-terreinwagen echter zakelijk, dan komt alleen de volledig elektrische uitvoering in aanmerking voor een gunstige bijtelling (over de eerste 40.000 euro). Bovendien heeft de iX3 een rijkere standaarduitrusting, met zaken als een panoramadak en stoelverwarming. Bij BMW krijg je 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op het batterijpakket.
Hoe rijdt de iX3
De iX3 is gebaseerd op een bestaande brandstofauto. Dat heeft nadelige gevolgen voor het gewicht: de semi-terreinwagen legt maar liefst 2.260 kilogram in de schaal. Nu hebben ze bij BMW uitstekende onderstelspecialisten werken, dus het is niet zo dat de crossover je in bochten schrik aanjaagt. Dat je van jouw plek schuift, komt eerder door de stoelen. Die pakken voor zo’n grote auto klein uit en dan had onze testuitvoering nog wel speciale sportexemplaren aan boord! De elektromotor van de iX3 is 286 pk en 400 Nm sterk. In een brandstofauto zijn dat imponerende cijfers, maar vanwege zijn forse leeggewicht ervaar je de BMW hooguit als vlot. Toch een gevoelig puntje voor een fabrikant die zichzelf als sportief manifesteert. EV’s die comfortabel en stil zijn, daarvan zijn er immers al genoeg (en ook voor heel wat minder geld!). Het laat onverlet dat de iX3 een fijne reiswagen is, met een aangenaam hoge zitpositie. Door de pook van de automaat in de ‘B’ van ‘Brake’ te zetten, kun je de iX3 met één pedaal rijden: je hoeft de remmen nauwelijks nog te gebruiken. Onze leenauto maakte een uniek motorgeluid, voorbehouden aan een duurder uitrustingsniveau. Dat geld kun jij jezelf besparen, want hoewel er een heuse filmcomponist mee aan de gang is gegaan, komt de klank nog het dichtst in de buurt van een tram die bij de halte wegrijdt. Ook wanneer je alle speciale instellingen laat voor wat ze zijn, maakt de crossover efficiënt gebruik van remenergie die anders verloren zou gaan. De BMW benut bijvoorbeeld de navigatiekaart en de camera’s van de rijhulpsystemen om te bepalen of de semi-terreinwagen snelheid afschudt wanneer je het stroompedaal loslaat, of juist een flink eind uitrolt. De Duitsers doen verder niet lullig over de beschikbare veiligheidsuitrusting. Moest je daar bij het merk voorheen voor bijbetalen; de iX3 heeft standaard alle mogelijke reddende engelen aan boord. Van adaptieve cruise control en een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de achterzijde van het voertuig tot dode hoek bescherming en actieve rijstrookondersteuning. Het glasoppervlak loopt ver naar beneden door, maar de raamstijlen zijn fors. Daardoor zie je minder om je heen dan je lief is. Een 360 graden camera biedt uitkomst, maar die moet helaas weer wél van de optielijst komen.
De iX3 van binnen
Aan de buitenzijde kun je de elektrische X3 alleen aan de dichte grille van zijn broers op benzine of diesel onderscheiden. Van binnen zijn de verschillen nog kleiner: alleen een dun blauw lijntje verraadt, dat er een elektromotor op de achteras ligt. De krachtbron in kwestie neemt nauwelijks extra ruimte in, maar voor de benodigde batterijen is dat een ander verhaal. Vandaar dat de kofferbakinhoud 40 liter kleiner uitpakt dan bij een reguliere brandstofversie. Achterin de BMW kun je nu minimaal 510- en maximaal 1.560 liter spullen kwijt. Hoewel er onder de traditionele motorkap alleen verstevigingen schuilgaan voor tijdens een eventuele botsing, hebben de Duitsers er niet voor gekozen om de loze ruimte als ‘frunk’ te benutten. Gelukkig kun je in de kofferbak jouw laadkabels kwijt in een speciaal vak onder de bagagebodem. De rugleuningen van de achterbank klap je eenvoudig neer vanuit de kofferbak. Op die manier ontstaat een oplopende laadvloer. Passagiers hebben achterin alle ruimte, mede dankzij de verstelbare rugleuning van de achterbank. Alleen in- of uitstappen valt niet mee, omdat je daarbij nadrukkelijk over de wielkuip heen moet klauteren. De middentunnel is fors, zodat er op de achterbank hooguit twee volwassenen kunnen plaatsnemen. Het aantal beschikbare stroompunten en ventilatieroosters lijkt daar ook op berekend. De achterzijde van de voorstoelen is bekleed met harde plastics. Zonde, want dit type kunststof krast snel. Gelukkig is de rest van het interieur uit hoogwaardiger materiaal opgetrokken. Je zou het bijna voor lief nemen, maar de intuïtieve bediening van het infotainmentsysteem - met behulp van een druk- en draaiknop tussen de voorstoelen - blijft een toonbeeld van voorbeeldige ergonomie.
De iX3 en het milieu
Het batterijpakket van de iX3 is 80 kWh groot, waarmee je op papier een rijbereik hebt van 459 kilometer. In de praktijk legden wij moeiteloos onze actieradiusproef van 220 kilometer af, waarna we volgens de boordcomputer nog 177 kilometer verder hadden kunnen rijden. Opvallend was het gemiddelde verbruik tijdens die rit: dat bedroeg 17,6 kWh per 100 kilometer. Opmerkelijk zuinig voor zo’n grote en zware auto! BMW gaat er dan ook prat op dat zij de energiedichtheid van het aantal accucellen zo hoog mogelijk hebben gemaakt. In gewone mensentaal komt dat er op neer, dat de iX3 verder zou moeten komen met minder batterijen. Op basis van onze verbruiksscore lijkt daar geen woord van gelogen! De iX3 heeft een maximale laadsnelheid van 150 kW. Een dergelijke snelheid haal je niet bij een publiek laadpunt, maar dankzij een 3 fasen laadmogelijkheid kun je na een nachtje slapen in ieder geval weer met een vol batterijpakket op pad.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
