Auto Review Ford Puma II
Grote verrassing
Ford Puma ST-Line X EcoBoost Hybrid 1.0 (155 pk)
- Pluspunten
- Rijgedrag
- Praktisch gebruiksgemak
- Originele toevoeging in dit deel van de markt
- Minpunten
- Bescheiden binnenruimte
Niets is wat het lijkt bij de nieuwe Ford Puma. Sowieso is het een nieuwe auto onder een vertrouwde naam, maar de kleine crossover heeft nog meer verrassingen in petto.
Conclusie
Ford slaagt er met de Puma in om een eigen plekje te creëren binnen het bomvolle segment kleine crossovers. Dat is al een prestatie op zich, maar vervolgens blijkt het model behalve een fijne rijdersauto ook nog eens verbazend praktisch. Alleen wie grote kinderen heeft, doet er verstandig aan om verder te kijken. Gelukkig kan dat bij Ford binnen de eigen showroom.
Type auto en prijs
De typenaam Puma maakt zijn rentrée in de Ford showrooms. Werd de badge eind jaren ‘90 nog op de kofferklep van een kleine sportwagen geplakt, nu prijkt -ie achterop een kleine crossover. Aan de basis ligt ook ditmaal een Ford Fiesta, waar de Puma 2.0 niet alleen zijn bodemgroep, maar ook een groot deel van het interieur mee deelt. Prijzen beginnen bij € 26.900, waarmee de Ford goedkoper is dan een rivaal als de Toyota C-HR (minimaal € 27.995). De Amerikaanse semi-terreinwagen heeft vanaf de goedkoopste uitvoering een elektrische hulpmotor aan boord, al gaat het in dit geval om een startmotor. Die slaat remenergie op, om de Puma een zetje te kunnen geven tijdens het optrekken of accelereren. Sailant detail is, dat Ford in dit deel van de markt al twee crossovers aanbiedt: de EcoSport en Fiesta Active. Die zijn beide een paar duizend euro goedkoper dan de nieuweling.
Hoe rijdt de Puma
Je moet maar durven: de naam van een oude sportwagen aan een moderne carrosserievorm schenken, die het midden houdt tussen een personenauto en een terreinauto. De Amerikanen waren dat aanvankelijk ook niet van plan, maar het typeplaatje scoorde als een malle tijdens een verkennend klantonderzoek. Daarop ging Ford alsnog overstag. De Puma is niet de zoveelste crossover, merkten wij tijdens onze eerste kennismaking. Het onderstel van de Fiesta draagt in combinatie met de directe besturing en een heerlijke handbak zorg voor een aanstekelijke rijbeleving, waarvoor je bij de concurrentie (nog) niet terecht kunt.Wil je het een keertje rustig aan doen, dan heb je juist een slechte aan de Puma: zakt het toerental onder de 1.500 stuks, dan protesteert de krachtbron dusdanig luid, dat het motorgeluid door heel de auto resoneert. Dat is een rotgehoor!Wij maakten onze testkilometers met de meest krachtige benzinemotor: een 155 pk sterke driecilinder, goed voor 190 Nm koppel en een trekgewicht van 1.100 kilogram. De driepitter laat zich sowieso goed horen, maar bij het vaart maken kun je die ronk nog als ‘sportief’ bestempelen. Onze Puma had het woordje ‘hybrid’ op de kofferklep staan: de benzinemotor krijgt ondersteuning van een kleine elektromotor, die assisteert bij het optrekken of accelereren. Ook slaat de Ford remenergie op. Dat is even wennen, want laat je het gaspedaal los, dan rolt de crossover dus niet uit maar remt af. Van alle beschikbare uitrustingsniveau’s heeft de Nederlandse importeur de hoogste verwachtingen van de door ons gereden ST-Line X: een sportief uitgedoste uitvoering, zoals het merk die van bijna al zijn modellen aanbiedt. De standaard sportstoelen hebben een vlakke zitting, waardoor lange inzittenden minder steun aan hun benen hebben als ze zouden wensen. Ben je inderdaad boven de 1.90 meter, zwicht dan niet voor het aangeboden panoramadak: dat snoept voorin kostbare hoofdruimte af. Vanwege de dynamische lijnvoering van de Puma laat het zicht rondom te wensen over. Om iets te kunnen zien van je omgeving, is de optionele achteruitrijcamera geen overbodige luxe. Standaard beschikt de Ford over een noodstopsysteem, actieve rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning. Ook Local Hazard Information zit bij de vanafprijs inbegrepen. Dit nieuwe veiligheidssysteem stelt de Puma in staat om dankzij een draadloze internetverbinding vroegtijdig calamiteiten op de route door te geven. Fraaie techniek, maar er zit wel een addertje onder het gras. Het gaat namelijk om een abonnementsdienst en alleen het eerste jaar is gratis. Optioneel kun je de veiligheidsuitrusting van de crossover uitbreiden met adaptieve cruise control en dode hoek signalering.
De Puma van binnen
Het binnenste van de Puma biedt een vertrouwde aanblik: je kijkt uit op het instrumentarium van de Fiesta, met een infotainmentsysteem dat bovenaan de middenconsole prijkt. Fords nieuwste crossover heeft de primeur van een digitale klokkenwinkel, waarvan de mogelijkheden overigens beperkt zijn. In de huidige hoedanigheid is het in feite een veredelde boordcomputer: zo kun je bijvoorbeeld niet de navigatiekaart tussen je meters tevoorschijn toveren. Iets wat bij concurrerende fabrikanten wél tot de mogelijkheden behoort. Een Renault Captur of Nissan Juke kun je dan weer niet met massagestoelen (!) bestellen, of afritsbare bekleding voor wanneer er bij een bezoekje aan de drive-in per ongeluk frietsaus op de achterbank belandt.Beide zaken zijn overigens niet leverbaar op de door ons gereden ST-Line variant. Het grootste wapenfeit van de Puma is gelukkig op álle versies aanwezig: de bijzondere opbergruimte onderin de kofferbak. Het betreffende vak, door Ford aangeduid als Megabox, is verrassend diep, zodat je rechtop grotere voorwerpen kunt vervoeren. Stel dat je kiest voor een kamerplant, dan hoef je over wat gemorste aarde niet in te zitten: de ruimte is waterdicht en je vindt een stop onderin, zodat je dit deel van de kofferbak eenvoudig met de tuinslang kunt schoonspuiten. De bagagebodem die dit handigheidje aan het zicht onttrekt, is ook nog eens in hoogte verstelbaar en maakt op die manier een vlakke laadvloer mogelijk. Verder vinden we in de kofferbak een stroompunt en twee haakjes voor de boodschappentassen. De achterklep kun je naar wens elektrisch laten uitvoeren; een voetbeweging volstaat om hem te openen. De inhoud van de bagageruimte is met minimaal 456 liter serieus groot. De achterpassagiers komen er bekaaider vanaf: weliswaar is de wielbasis van de semi-terreinwagen 12 centimeter gegroeid ten opzichte van de Fiesta, maar wie langer is dan gemiddeld, zit met zijn kruin tegen het plafond en z’n knieën in de rug van de voorpassagier. Daarnaast ontbreken een stroompunt en ventilatieopeningen voor de inzittenden achterin.
De Puma en het milieu
Vooralsnog levert Ford de Puma in ons land met twee benzinemotoren, allebei gekoppeld aan een elektrische startmotor. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 125- tot 155 pk. Voor de topversie waarmee wij op pad konden, geeft de fabrikant een verbruikscijfer op van 1 op 22,2.Wij kwamen in de praktijk tot een score van 1 op 13,9.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
