Auto Review Ford Puma II
Keihard de lekkerste
Ooit had Radio Veronica de slogan Keihard de Lekkerste. Die kreet gaat ook op voor de Ford Puma ST. Een heel lekkere, knalhard geveerde (circuit)auto met een voorbeeldig weggedrag.
- Pluspunten
- Rijeigenschappen
- Aandrijflijn
- Kofferruimte
- Sportstoelen
- Minpunten
- Rijcomfort
- Brandstofverbruik
Conclusie
De Ford Puma ST is een zeer sportieve cross over. Het gaat te ver om hem compromisloos te noemen, maar het is wel zo dat je bewust een zekere mate van veercomfort opgeeft om er uitstekende rijeigenschappen voor terug te krijgen. De motor reageert heerlijk levendig en direct op de bewegingen van het gaspedaal, de besturing is direct en communicatief en de reminstallatie wekt vertrouwen. Tegelijkertijd is de Puma ST best praktisch. Er is genoeg ruimte voor 4 volwassenen en dankzij een grote bak in het kofferruim kun je veel spullen meenemen. Allemaal rozengeur en maneschijn dus als je van sportief rijden houdt. Er is maar één maar: de prijs. Want bijna 42 mille is natuurlijk erg veel geld voor een zo compacte auto, die je ook al hebt voor (vanaf) zo’n 26 mille.
Type auto en prijs
De Puma van Ford is een typisch hedendaagse, compacte cross-over - zeg maar een kruising tussen een SUV en een hatchback. Hij staat op de bodemgroep van de Fiesta maar dat is voor de Puma iets groter gemaakt. Een normale Puma kost vanaf € 24.575 . De ST-versie in deze test is het non-plus-ultra onder de Puma’s. Hiermee laat Ford zien hoe een sportieve versie van de Puma er wat hen betreft uitziet en voelt. In andere landen zijn er diverse versies van de Puma ST. In Nederland is er maar eentje, en die heeft vrijwel alle zaken die in andere landen optioneel zijn, standaard gemonteerd. De Puma ST kost in Nederland € 41.525. Onze testauto heeft ook nog de enige leverbare optie, het Ford Performance Pack (€ 1.115) waarin onder meer Launch Control en een gelimiteerd slipdifferentieel zitten. De testauto is gespoten in een lichtgroene metallic lak die van de daken schreeuwt: Hier ben ik! Je moet er van houden. Niet voor niets heet deze lakkleur Mean Green (Gemeen Groen). En nee, dat kost geen cent extra.
Hoe rijdt de Ford Puma ST
Het onderstel van de Puma ST is nadrukkelijk afgestemd op een snelle, sportieve rit en zelfs voor gebruik op een circuit. Dat betekent dat de dempers een straffe afstemming hebben om hobbels zo snel mogelijk te verwerken en de koets zo min mogelijk uit balans te brengen. Verbeteringen als een extra torsiestang en een stijvere achterwaartse draaibalk compenseren het hogere zwaartepunt van de Puma en geven meer stabiliteit. Het betekent in normaal Nederlands dus dat de auto knalhard is geveerd. Vervelend op verkeersdrempels en klinkertjes bij lage snelheden, fantastisch als je het onderste uit de kan wil halen. De auto kan behoorlijk hoge bochtsnelheden aan en helt dan nauwelijks over. De Recaro-sportstoelen zijn daarbij geweldig. Ze bieden zeer veel zijdelingse steun. Wel wordt de Puma ST in het grensbereik in een snel genomen bocht een tikkeltje licht aan de achterkant. Het remsysteem van de Puma ST is geoptimaliseerd met grotere voor- en achterschijfcomponenten dan bij andere Puma-modellen. De bijtkracht en de vertraging van de reminstallatie zijn dik in orde, maar de vrije slag van het rempedaal is naar onze smaak wat groot. Je moet nèt dieper trappen dan je zou willen. De besturing is erg direct en prachtig precies. Tijdens een ritje van A naar B met oma op de achterbank betekent het wel dat je de auto moet laten rollen en ‘m - overdreven gezegd - een beetje ‘zijn eigen weg’ moet laten vinden. Op de kleinste stuurbeweging reageert de Puma ST immers subiet en dat kan onrustig aanvoelen.
Omdat de testauto is uitgerust met het Ford Performance Pack heeft hij Launch Control. Dat is ontwikkeld voor gebruik op het circuit. Hiermee kun je de acceleratie vanuit stilstand maximaliseren. Stel de toerenlimiet van de motor in en het systeem zorgt er vervolgens voor dat je als een pijl uit een boog wordt gelanceerd; de sprint van 0 naar 100 km/h duurt 6,7 seconden. Niet slecht voor een compacte gezinsauto! Toch is de krachtbron relatief klein. Het is een 1,5 liter Ford EcoBoost-driecilinder motor met een turbocompressor en cilinderuitschakeling. Hij wekt 200 pk op en maximaal 320 Nm koppel. Het mechanische limited-slip differentieel optimaliseert de tractie en stabiliteit op de aangedreven voorwielen. Het differentieel werkt samen met Torque Vectoring Control om het rijgedrag te verbeteren en onderstuur te verminderen. Ondanks dat voel je bij fel optrekken nog wel in het stuurwiel dat er forse aandrijfkrachten op de voorwielen worden losgelaten. De Engelsen noemen dat treffend torque steer. De Puma ST kent vier verschillende rijmodi: Normal, Eco, Sport en Track. Elke instelling heeft invloed op het motorvermogen, de gas- en de stuurrespons en de tractie- en stabiliteitsinstellingen. Rij je in bijvoorbeeld de Eco-stand en wil je snel iemand passeren dan kun je met de Sportknop op het stuur in één keer van modus wisselen. De belangrijkste informatie over de rijstanden zie je op het digitale 12,3 inch grote instrumentenpaneel. Zaken als een actieve rijstrookassistent, een achteruitrijcamera en adaptieve cruisecontrol zijn standaard op de Puma ST aanwezig – dat mag ook wel voor die prijs - en doen hun werk prima. De Puma ST herkent snelheidsborden en past de cruise-controlsnelheid eventueel aan.
De Ford Puma ST vanbinnen
Het interieur van de Puma ST ziet er lekker sportief uit, wat vooral is te danken aan de Recaro-sportstoelen. Die zien er heel gaaf uit met hun hoge wangen en ze zitten fantastisch – zolang je niet corpulent bent. Het dashboard zelf bestaat uit twee schermen, eentje voor het instrumentarium en een grote bovenop het midden van het dashboard, voor de infotainmentfuncties. Het aanraakscherm laat zich prima bedienen al zit er een beetje vertraging op de lijn. Als je bijvoorbeeld van muzieknummer wisselt heeft de elektronica een halve tel bedenktijd nodig. Bovendien moet je net wat harder op het scherm drukken dan je verwacht. De opbergruimte is net aan. Er zijn bekerhouders en vakjes maar het is allemaal niet groot bemeten. À propos bergruimte: die is in het kofferruim dan wel weer heel erg goed. Onder de verstelbare laadvloer gaat een grote plastic bak schuil met een inhoud van 80 liter (!). Er zit zelfs een stop in de bodem. Handig als je natte spullen hebt vervoerd. Het rijcomfort is voor het type auto in orde. Natuurlijk, hij is hard geveerd maar dat weet je als je hem koopt. Wat jammer is, is het bandenrumoer op snelwegtempo. Dat had een tikje minder gemogen. Verder zijn de buitenspiegels vrij klein waardoor je een keer extra over je schouder moet kijken voor een veilige rit. De dode hoek rechtsachter – ontstaan door een zeer brede raamstijl – helpt ook al niet. De Puma ST is uitgerust met Ford SYNC 3. Dat is een systeem waarmee je je telefoon, muziek en navigatiesysteem kunt bedienen met intuïtieve spraakopdrachten. Je kunt zelfs een lijst van lokale restaurants opvragen door 'Ik heb trek' te zeggen. SYNC 3 is ook verbonden met Apple CarPlay en Android Auto en met Applink heb je toegang tot je favoriete smartphone-apps. Wat het leven aan boord echt aangenaam maakt is het B&O audiosysteem. Het heeft een muziekvermogen van 575 watt en is door gespecialiseerde geluidstechnici speciaal ontworpen voor de Puma ST. Het geluid wordt weergegeven via 10 luidsprekers en een subwoofer.
De Ford Puma ST en het milieu
Wordt er weinig van de motor gevraagd omdat je bijvoorbeeld met een constant tempo van 100 km/h op de snelweg rijdt, dan zal de krachtbron één van de drie cilinders uitschakelen om zo brandstof te besparen. Dat merk je onderweg nauwelijks. Alleen het timbre van het uitlaatgeluid verandert een klein beetje. Dat deze auto geen records verbreekt waar het het brandstofverbruik aangaat, zal niemand verbazen. Wij haalden een gemiddelde van 7,3 liter per 100 km oftewel 1 op 13,7.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford Puma.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
