Auto Review Citroen C4 III 1e facelift
Très comfortable!
De Citroën ë-C4 is een heerlijke comfortabele EV. Als je ‘m overweegt zijn er wel een paar dingen die je moet weten.
- Pluspunten
- Rijcomfort
- Stroomverbruik
- Actieradius 54 kW-versie
- Minpunten
- Kofferruimte niet erg groot
- Hoofdruimte achterin
Conclusie
De ë-C4 is een comfortabele gezinsauto. Je kiest een Citroën traditioneel omdat je veel rijcomfort wenst. Een uiterst comfortabele rit is in de ë-C4 van Citroën gegarandeerd dankzij het speciale veersysteem. Dit voorkomt dat de auto bij diep inveren de inzittenden trakteert op een schop in de rug.
Kies je voor een wat duurdere uitvoering dan krijg je ook nog eens traagschuim in de voorstoelen voor nog meer comfort. De instapversie en de versies met het kleine baterijpakket laden met één fase. Sommige mensen vinden dat geen enkel probleem. Moet je echter vaak laden aan een publieke laadpaal, dan is het wellicht handiger voor het grote batterijpakket te kiezen dat met drie fasen (dus sneller) laadt.
Ga je de auto een beetje aankleden en kies je voor het grote batterijpakket dan ben je al snel 38.000 euro kwijt.
Type auto en prijzen
De Citroën ë-C4 is een elektrische gezins-hatchback. Hij is er vanaf € 34.990. Voor dat geld heb je de Business-versie met het kleine 50 kWh batterijpakket. Die is volgens Citroën goed voor 354 km actieradius. De elektromotor wekt 136 pk op. Goed om te weten: aan een reguliere laadpaal laadt deze versie met 7,4 kW aan één fase. Niet erg, maar het kost extra tijd.
Je kunt ook kiezen voor de Extended Range-versie, goed voor 54 kWh (156 pk). Daarmee zou je 461 km ver komen op een lading stroom en laad je met 11 kW en dríe fasen. Dat batterijpakket kan ook stroom teruggeven aan elektrische apparaten die je op de auto aansluit (vehicle to load). Beide batterijversies hebben 100 kW snellaadvermogen. Dat betekent dat je van 30 naar 80 procent acculading kan opladen in zo’n 20 minuten.
Er zijn drie uitrustingsniveaus: You, Plus, Max. Verder is er de genoemde Business-versie. Vanaf de You heb je altijd Apple Carplay / Android Auto, een actieve rijstrookassistent, een actieve rem-assistent en een 10-inch infotainmentscherm. Overweeg je private leasen reken dan op een maandbedrag vanaf ongeveer € 520.
Hoe rijdt de Citroën ë-C4?
Advanced Comfort is de naam van het veersysteem dat Citroën op meerdere van zijn modellen toepast, waaronder de ë-C4. Daarbij zijn de normale veren en dempers gecombineerd met dubbele hydraulische stops: één voor compressie en één voor decompressie. Wat betekent dat? Bij een grote veerinslag wordt de demping niet opgevangen door een mechanische stop zoals bij de meeste auto's, maar nog eens extra geabsorbeerd door de hydraulische stop.
Normaal gesproken slaat de demper op zijn diepste punt normaal hard en abrupt op een mechanische (bump)stop, wat je ervaart als een behoorlijke klap in je rug. De hydraulische stop dempt die harde klap en vertraagt ook enigszins de terugverende beweging. Het resultaat is het gevoel dat alle grote en kleine hobbels worden gladgestreken. Geen reclamepraat – het werkt écht, zo hebben we ervaren. Verder is het keurig stil aan boord, wat ook bijdraagt aan het rijcomfort.
Spoiler over de achterruit
De besturing is in orde voor het type auto, maar liefhebbers van autorijden zal het opvallen dat de elektrische besturing maar weinig gevoel biedt. De knop waarmee je de rijrichting bedient reageert wat traag. Wil je van Drive naar Reverse dan moet je soms twee keer de knop richting de R duwen voordat er wat gebeurt. De parkeerstand is een drukknop. Die werkt wel meteen.
Het zicht naar achteren wordt enigszins belemmerd door een spoiler die dwars over de achterruit loopt. Na een korte gewenningsperiode valt er mee te leven. Alleen zal hij lelijk in de weg zitten bij het krabben van de achterruit.
De Citroën ë-C4 vanbinnen
Het interieur van de Citroën ë-C4 ziet er netjes en verzorgd uit. Hier en daar zijn harde plastics gebruikt. De zaken die je met je handen aanraakt zoals de deurgrepen, zijn mooi zacht bekleed. De bediening van het infotainmentsysteem is eenvoudig en intuïtief. Je kunt één keer swipen om van beeldscherm te wisselen.
Het navigatiesysteem is niet erg snel en nogal eenvoudig. Het geeft bijvoorbeeld geen filemeldingen of alternatieve routes. Gelukkig is er Apple Carplay / Android Auto zodat je Google Maps van je smartphone kan gebruiken.
De testauto heeft een head-up display. Dat is een spiegeltje bovenop het instrumentarium, waarin je de belangrijkste rijgegevens kunt aflezen zonder je ogen van de weg te halen. Andere merken projecteren deze gegevens in de voorruit maar dit volstaat ook. Het ziet er alleen wat knullig uit. In het instrumentarium zelf kun je wat extra gegevens oproepen waaronder het stroomverbruik.
Voorin is meer dan voldoende ruimte voor lijf en leden, achterin is de ruimte beperkt. Vooral de hoofdruimte is net aan, zeker wanneer je langer bent dan 1 meter 80. Bergruimte is er voor de voorste inzittenden ruim voldoende. In de middenconsole vind je een armsteun-met-vak, twee bekerhouders, een extra vak voor kleine spullen en een plek om je smartphone draadloos op te laden. De vakken in de deuren zijn ook goed bruikbaar.
De kofferbak tot slot is 380 liter groot met de achterbankleuning op z’n plek. Klap je die weg dan is er 1.250 liter ruimte. Geen spectaculair ruimte dus, maar wel goed bruikbaar. Mede ook dankzij het ontbreken van een tildrempel.
De Citroën ë-C4 en het milieu
Tijdens onze testweek scoorden we een gemiddeld stroomverbruik van14,3 kWh/100 km bij een buitentemperatuur van 15 graden Celsius. Niet verkeerd dus. Ga je lange stukken 130 km/h rijden dan kruipt het verbruik langzaam op naar 15,0 kWh, wat ook nog steeds keurig is.
De actieradius van de Extended Range batterijversie bedroeg heel soms de maximale 460 km maar meestal zo’n 400 km, wat een prima afstand is. Snelladen ging zoals je mag verwachten bij 100 kW snellaad-vermogen. Binnen half uurtje heb je weer zo’n 80 procent reikwijdte.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Citroën ë-C4.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
