logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai I20 II 1e facelift

Binnenvetter

Hyundai i20 1.0 T-GDi 100 Premium 7 DCT

Pluspunten
  • Ruimte
  • Rijcomfort
  • Transmissie
  • Veiligheidsvoorzieningen
  • Garantietermijn
Minpunten
  • Prijs
  • Uitrusting
  • Recht toe, recht aan

De sterke punten van de Hyundai i20 schuilen onderhuids. Brengt een tussentijdse op-frisbeurt ze wat meer aan de oppervlakte?

Conclusie

In het huidige B-segment vertegenwoordigt de Hyundai i20 de verstandige keuze. Hij rijdt comfortabel, biedt een boel binnenruimte én je krijgt bij de Koreanen 5 jaar fa-brieksgarantie. De automaat uit onze testauto werkt weliswaar fantastisch, maar drijft de prijs behoorlijk op. Voor het geld van een handgeschakelde versie zijn er echter ook al genoeg speelse alternatieven te koop.

Type auto en prijs

Het is de kleine gezinsauto niet aan te zien, maar de huidige modelgeneratie van de Hyundai i20 stamt alweer uit 2014. Desondanks onderging de B-segmenter recentelijk een facelift, waarbij je geen autospotter hoeft te zijn om het belangrijkste verschil op te merken. Aan de achterzijde verhuisde de kentekenplaat namelijk van onderaan de bumper naar midden op de kofferklep. Prijzen beginnen bij € 16.995. Er zijn maar weinig concurrenten die bij dat lage prijsniveau in de buurt komen, maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de standaarduitrusting bescheiden uitvalt. Wil je bijvoorbeeld cruise control en airconditioning, dan ben je op een hoger uitrustingsniveau aangewezen (inclusief het bijbehorende prijskaartje). Zelfs de duurste versie wordt standaard geleverd op 15-inch wielen, wat toch wat ielig oogt. Daar stellen de Koreanen echter 5 jaar fabrieksgarantie tegenover, waar drie stuks gebruikelijk is. Tot voor kort werd de Hyundai zowel met drie- als vijf portieren verkocht, maar de i20 Coupé keert na deze facelift niet in de showroom terug.

Hoe rijdt de i20

Bij de marktintroductie van deze tweede generatie van de i20, inmiddels alweer vijf jaar geleden, kon je kiezen uit twee benzinemotoren of een dieselversie. In 2016 deed de driecilinder turbo die ook onder de kap van onze testauto ligt, zijn intrede. Dat is inmiddels de enige krachtbron waarmee de Hyundai te verkrijgen valt. De driepitter is 100 pk en 172 Nm sterk en weet raad met een aanhanger van 950- tot 1.000 kilogram, afhankelijk van de gekozen transmissie. In ons geval is dat een automaat. Doorgaans gaat een liefhebbershart niet sneller kloppen van een Hyundai met een automaat, maar dat is in dit geval ten onrechte. Juist vanwege de transmissie! Die telt zeven verzetten en benut je de sportstand, dan hangt de i20 lekker aan het gas. Dat de automaat op zulke momenten nog even naadloos schakelt, verdient een compliment, net als het volgzame karakter van de Hyundai. Hoewel het onderstel merkbaar op comfort staat afgesteld, blijft de kleine Koreaan gedwee jouw commando’s opvolgen. Alleen de doodse besturing vormt een spelbreker, net als de vlakke zittingen van de voorstoelen. Met name lange bestuurders ondervinden daardoor weinig steun aan hun benen. De driepitter klinkt rauw, maar gezien zijn gretige karakter mag dat de pret niet drukken. Het zicht rondom is keurig, net als de rijke aanvullende veiligheidsuitrusting. Zo kun je de i20 bijvoorbeeld laten uitrusten met vermoeidheidsherkenning. Standaard zijn de hulpsystemen echter niet; bij Hyundai beschik je pas vanaf het tweede uitrus-tingsniveau over een actieve rijstrookassistent. Wie op zijn i20 meer hulpsystemen wil, kan niet anders dan de duurste versie kiezen. Pas dan heeft de kleine gezinsauto bijvoorbeeld een noodstopsysteem.

De i20 van binnen

Aan het scherm van het infotainmentsysteem kun je merken dat de Hyundai i20 minstens vijf jaar oud is. De afmetingen zijn bescheiden en het zit alleen standaard op de twee duurste uitvoeringen. De rest van het dashboard ziet er weliswaar verzorgd uit, maar ook een beetje saai. Het is bovendien vervaardigd van knalhard kunststof. In de i20 kun je 326- tot 1.042 liter aan spullen meenemen. De Koreaan beschikt over een in hoogte verstelbare bagagebodem en dat is maar goed ook, want zonder zou de tildrempel flink zijn. Op de achterbank van de i20 kunnen volwassenen goed zitten; met name de hoofdruimte is een aangename verrassing. Verder ontbreekt een middentunnel, dus als het zo uitkomt, passen er drie kinderen achterin. Helaas missen we achterin ook een stroompunt en een fatsoenlijk stel bekerhouders: nu moet je jouw drankje in de deur zetten. Daar staat het niet rechtop, dus kies liever een flesje water dan een beker koffie!

De i20 en het milieu

We schreven het al eerder: sinds 2016 leveren de Koreanen nog maar één krachtbron voor de i20. Hyundai geeft voor de gereden uitvoering (mét automaat) een verbruikscij-fer op van 1 op 20. In de dagelijkse praktijk realiseerden wij een score van 1 op 14,7.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.