logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai I20 II 1e facelift

Veel om van te houden

Hyundai - i20 1.0 T-GDI 100

De Hyundai i20 is vernieuwd en heeft nu twee nieuwe benzinemotoren. De compacte gezinsauto was al erg goed, maar met deze krachtbronnen is hij nog prettiger in de omgang.

Conclusie

De Hyundai i20 was al een aanrader vanwege zijn sterke prijs/kwaliteitsverhouding. Nu is daar een aankoopargument bij gekomen in de vorm van een serie uitstekende nieuwe benzinemotoren. Kies voor een i20 Comfort (niet de goedkoopste, maar zeker ook niet de duurste meeruitvoering) en je beschikt voor 17 mille over een fijne, stille en ruime auto.

Type auto en prijs

De Hyundai i20 is de Koreaanse tegenhanger van modellen als de Skoda Fabia en Renault Clio. De huidige generatie van de compacte gezinsauto kwam eind 2014 op de markt, maar Hyundai breidt het aanbod nu uit met een tweetal nieuwe benzinemotoren. Het gaat om driecilinders met turbo, goed voor 100 of 120 pk. De huidige krachtbronnen bieden maximaal 84 pk. Uitvoeringen met die nieuwe motoren zijn van buiten te herkennen aan een licht gewijzigde grille. De prijs is hetzelfde gebleven: de nieuwe krachtbron is dus ook gewoon verkrijgbaar vanaf € 13.995. De i20 is leverbaar met drie of vijf portieren. Alle uitvoeringen worden geleverd met 5 jaar fabrieksgarantie.

Hoe rijdt de Hyundai i20 1.0 T-GDI 100

Net als de vorige versie rijdt de Hyundai i20 T-GDI erg goed. De vering/dempingskarakteristiek is mooi comfortabel. De auto voelt nooit hard en stoterig aan, wat een compliment waard is. Sturen doet de auto erg precies en met veel gevoel. De reminstallatie doet zijn werk naar behoren en de handgeschakelde versnellingsbak schakelt vloeiend. Prettige verrassing is de 1,0 liter driecilinder turbomotor. Wij testten de 100 pk versie en die komt levendig en krachtig over. Ook bij lagere toerentallen zit er nog voldoende trekkracht in de driepitter, zodat jij je niet wezenloos hoeft te schakelen om een beetje op te schieten. Alleen helemaal onderin - onder de 1.600 toeren - mis je wat fut. De krachtbron doet zijn werk in stilte. Trek je stevig op, dan klinkt er een kenmerkende driecilinder roffel. Behalve wat bandengeruis dringt er sowieso maar weinig geluid het interieur van de Hyundai binnen. De veiligheidsuitrusting omvat naast ABS en ESP ook een rijstrookassistent. Zoals bij zoveel moderne auto’s is het zicht schuin naar achter niet bijster goed door de brede raamstijlen. Ook de voorste raamstijlen van de i20 zitten soms in de weg.

De Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 van binnen

Van binnen doet de Hyundai i20 T-GDI volwassen aan. Er zijn kwalitatief goede materialen gebruikt – geen harde plastics – en vanaf het niveau Comfort (€ 16.995) krijg je opvallend veel standaarduitrusting. We noemen een aanraakscherm met navigatie, USB-aansluitingen, parkeersensoren, volautomatische airconditioning, een achteruitrijcamera, digitale radio en cruise control. Bij veel concurrenten moet je dit soort zaken extra bij bestellen en pakt de totaalprijs vervolgens hoger uit. Je kunt eenvoudig een goede zit achter het stuur vinden en de ergonomie is uitstekend; alle bedieningen zitten op logische plekken. De deurvakken zijn erg klein, daar past niet veel in. Achterin is er voldoende ruimte voor twee volwassenen. De plek in het midden van de achterbank is eerder geschikt voor kinderen. De kofferbak meet minimaal 326 liter. Klap je de rugleuning - in ongelijke delen – naar beneden, dan ontstaat een laadruim van 1.042 liter.

De Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 en het milieu

Hyundai claimt een gemiddeld brandstofverbruik van 4,0 liter per 100 kilometer voor de eenvoudigste driecilinder. De 120 pk-versie zou 4,8 l/100 km verbruiken. Beide nieuwe motoriseringen zijn standaard voorzien van een brandstofbesparend start/stop-systeem.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.