logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Scala I

Nuchter bezien een verstandige keuze

De Skoda Scala is nuchter bezien gewoon een verstandige keuze. Goed geprijsd, ruim en comfortabel. Wat wil een mens nog meer?

Pluspunten
  • Ruimte
  • Prijs
  • Standaard actieve veiligheidssystemen
Minpunten
  • Sportonderstel erg hard

Conclusie

Skoda's bieden in vergelijking tot de concurrentie altijd veel binnenruimte en dat geldt ook weer voor deze Scala. Het is een ruime gezinsauto met goede gebruiksmogelijkheden. Het rijcomfort is dik in orde, de standaarduitrusting en afwerking ook en de prijzen zijn concurrerend. Hij is zelfs goedkoper dan de Volkswagen Golf – die bij hetzelfde moederconcern vandaan komt. Je gaat je afvragen waarom je nog zo’n duurdere en kleinere VW Golf zou willen.

Type auto en prijs

De Scala van Skoda is de opvolger van de Skoda Rapid. Het is een vijfdeurs hatchback. Hij staat op het platform van de huidige VW Polo maar omdat dat platform flexibel is in maatvoering, is de Scala niettemin groter geworden dan een Volkswagen Golf. Skoda heeft kans gezien om de wielbasis 3 centimeter langer te maken dan die van een Golf en de lengte zelfs 10 centimeter. De Scala is tevens de eerste Skoda die de nieuwe vormtaal van het merk laat zien. Of ie mooi of lelijk is moet je zelf maar beoordelen, het is in elk geval lekker fris en nieuw. Vooral de neuspartij van de diverse Skoda's begon wat gezapig te worden en dat is nu niet meer zo; het ziet er nu allemaal scherper en eigentijdser uit. Achterop wordt de naam Skoda nu voluit geschreven. Doet een beetje denken aan Volvo. Gebleven zijn de typische Skoda-foefjes: de ijskrabber in de benzineklep en de paraplu in de bestuurdersportier. En er is een nieuw foefje bijgekomen. Het dopje van het reservoir voor de ruitensproeiervloeistof verandert bij het openen in een trechtertje. Slim!

De Scala concurreert met auto's zoals de Peugeot 308, de Kia Ceed en de dus de VW Golf. Hij is er vanaf € 21.990 en daarmee is hij net zo geprijsd als de Kia Ceed en de Peugeot 308, maar hij is bijvoorbeeld goedkoper dan een VW Golf.

Hoe rijdt de Skoda Scala

De Skoda Scala rijdt keurig comfortabel. Alleen kleine oneffenheden worden wat stoterig verwerkt – maar dat wordt nooit dramatisch. Deze Skoda is prima geschikt als gezinsauto waarmee je ook op vakantie gaat - hij mag trouwens 1.200 kg aan de trekhaak hebben. De besturing is wat aan de lichte kant, maar wel keurig precies. Een parkeerassistent is leverbaar. Hou je van sportief rijden dan is er tegen meerprijs een 15 millimeter verlaagd sportonderstel leverbaar met actieve dempers en diverse rijmodi. Die hebben we uitgeprobeerd maar we kwamen tot de conclusie dat het niets extra’s toevoegt. De auto wordt er onnodig hard door geveerd.

Er is keuze uit twee benzinemotoren, een 1.0 driecilinder met 115 pk en een 1,5 liter viercilinder goed voor 150 pk. Die motor heeft cilinderuitschakeling en is altijd gekoppeld aan een zeventraps DSG automaat. De andere versies hebben een handgeschakelde zesbak. Wijreden met de 1.0 driecilinderversie en de handbak in Kroatië. En daar bleek dat deze relatief kleine motor ook in de bergen prima zijn mannetje staat. Dus voor gebruikin Nederland voldoet hij sowieso.iHij reageert alert op bewegingen van het gaspedaal en komt levendig over.

Wat de actieve veiligheid betreft: de Scala heeft standaard een rijstrookassistenten noodstopassistent die fietsers, dieren en voetgangers herkent. Adaptieve cruise control, dode hoek signalering en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de autozijnleverbaar. Verder kan de Scala in geval van een ongeluk zelf de nooddiensten bellen en is tegen meerpijs .

De Skoda Scala van binnen

Skoda claimt dat de binnenruimte van de Scala erg groot is voor zijn klasse. Zodra je instapt – vooral achterin – blijkt die bewering te kloppen. Er isveel been- en hoofdruime. Alleen is de middentunnel fors zodat je niet lekker in het midden zit achterin.

Als je achter het stuur zit zie je trouwens ook meteen dat dit een auto is die uit de Volkswagen Groep komt. De pook en handrem, de kachelbediening, de knoppen op het stuurwiel; we hebben het allemaal al eerder gezien op andere VAG-producten. Het optionele digitale instrumentarium is modern en mooi. Omdat het een digitale projectie is kun je kiezen wat je wilt zien; bijvoorbeeld behalve de meters ook de navigatiekaart. Het infotainmentscherm is er in drie maten. Vooral de grootste is prachtig. Het scherm zit – ongeacht welke maat je kiest - altijd goed hoog op het dashboard. Daardoor kun je het snel bedienen zonder je ogen van de weg te halen. De kachelbediening zit dan weer juist erg laag. De achterbak biedt 467 liter ruimte. Met de bank weggeklapt is het 1.410 liter. Hij heeft een mooie vlakke laadvloer en een dubbele bodem. En er is zelfs een elektrische achterklep, wat best bijzonder is in het C-segment.

De Skoda heeft enkele hhandigheidjes die je bij andere merken niet aantreft. Zo zit er in de bestuurderportier een paraplu verstopt, zit in het benzineklepje een ijskrabber en verandert het dopje van het reservoir voor de ruitensproeiervloeistof bij het openen in een trechtertje. Slim!

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.