Auto Review Skoda Scala I
Prijsbewuste keuze
Skoda Scala Sport Business 1.5 TSI DSG
- Pluspunten
- Geboden binnenruimte
- Opvallend stil
- Minpunten
- Achterwielophanging
- Besturing
- Duurdere uitvoeringen stevig aan de prijs
De Skoda Scala is een betaalbaar alternatief voor de Volkswagen Golf. Je moet alleen geen al te dure uitvoering van de compacte gezinsauto uitkiezen.
Conclusie
De Skoda Scala is een vriendelijke gezinsauto met een overvloed aan binnenruimte. Het gebruiksgemak wordt enigszins beperkt door de keuze voor hypermoderne stroompunten, maar dat luxeprobleem is met een bezoekje aan de lokale elektronicawinkel verholpen. De deinende achterwielophanging en doodse besturing zijn een stuk lastiger weg te poetsen, temeer daar je voor een rijk uitgeruste Scala al gauw een soortgelijk bedrag kwijt bent als je voor een Volkswagen Golf moet betalen. En die compacte middenklasser rijdt toch een stuk verfijnder.
Type auto en prijs
Toen Skoda net door het Volkswagen concern was ingelijfd, voerde het een overzichtelijk beleid: het van oorsprong Tsjechische merk bedacht een alternatief voor ieder succesvol model van de concurrentie, alleen waren de personenwagens van Skoda net wat goedkoper en heel veel groter. Die formule wordt tot op de dag van vandaag toegepast, maar toch is de Scala een vreemde eend in de bijt. Officieel is het namelijk een alternatief voor modellen als de Renault Mégane en Volkswagen Golf; een rol die bij Skoda tot voor kort nog door de Octavia werd vervuld. Blijkbaar heeft de fabrikant andere plannen met die middenklasser. Een voornemen dat overigens niet uit de lucht komt vallen, want voor de Scala was er al de Rapid. Die gezinsauto werd in twee carrosserievarianten verkocht: een sedan en een hatchback. Die laatste versie was veruit het populairst. Toen het tijd werd om over een opvolger na te denken, kwam de vierdeurs variant dan ook te vervallen. Die beslissing heeft gevolgen binnen het complete concern, want Seat voerde dezelfde auto onder de typenaam Toledo. Ook dat model heeft het veld moeten ruimen. Voor de Scala starten de ontwerpers met een wit vel papier; vandaar dat deze hatchback iets harmonieuzer oogt dan de Rapid Fastback, die nog op de sedan was gebaseerd. De kenmerkende glazen achterklep is de enige overeenkomst tussen beide modellen. Prijzen beginnen bij € 21.890. Het kan niet als een verrassing komen dat de Skoda daarmee voordeliger is dan een Mégane (vanaf € 22.990) of Golf (minimaal € 25.895). Je betaalt minder, maar krijgt meer: extra binnenruimte bijvoorbeeld, maar ook een rijkere standaard veiligheidsuitrusting.
Hoe rijdt de Scala
Volkswagen hanteert een streng beleid voor diens zustermerken: Seat is de sportieveling van het concern, Skoda maakt comfortabele personenwagens en de eigen modellen van de Duitsers vormen het compromis daartussen. Doorgaans wordt niet van die koers afgeweken, maar al bij de eerste meters in de Scala valt ons op dat deze Skoda minder overhelt dan we van het merk gewend zijn. Een blik op de specificaties leert, dat onze testauto is voorzien van een optioneel sportonderstel: dat verklaart een hoop. Wij maken onze testkilometers met een Scala die is voorzien van een viercilinder benzinemotor. De krachtbron heeft een inhoud van 1.5-liter en is goed voor 150 pk en 250 Nm koppel. Het trekgewicht bedraagt 1.250 kilogram. Dezelfde motor wordt ook geleverd in andere modellen van het Volkswagen concern: het is een plezierige, stille krachtbron die bovendien is uitgerust met cilinderuitschakeling. Wanneer er geen extra vermogen van de vierpitter wordt gevraagd, schakelt hij twee cilinders uit om het verbruik te sparen. Ingenieuze techniek, die zich ongemerkt voltrekt. De besturing zou juist wat meer op de voorgrond mogen treden. Nu doet die doods aan: je moet er op vertrouwen dat de voorwielen jouw commando’s volgen, want voelen doe je het niet. Het sportonderstel maakt, dat je met de Scala stevig de bocht om kan. Dat dit niet ten kosten gaat van het rijcomfort, is een compliment waard. Jammer genoeg gooit de achterwielophanging roet in het eten. Die is te zacht gedempt, waardoor de Skoda nadeint wanneer je een verkeersdrempel neemt. Op de snelweg is de Scala opvallend stil; je hoort alleen de wind rond de buitenspiegels. De door ons gereden Sport Business-uitvoering is standaard gekoppeld aan een zeventraps automaat, die naadloos van verzet wisselt. De Skoda beschikt over vier verschillende rijmodi: in de sportstand wordt het schakeltempo opgeschroefd. Bij dit uitrustingsniveau zijn ook een tweetal sportstoelen inbegrepen, die weliswaar voldoende zijdelingse steun bieden, maar waarvan de zitting niet kan worden gekanteld. Hoewel ze lang genoeg zijn, ervaar je de zittingen daardoor als vlak. Het zicht rondom is keurig: alleen over je schouder stuit je op een dode hoek. Standaard beschikt de Scala over een noodremsysteem en actieve rijstrookassistentie. Dat voelt alsof je met de Skoda strijd levert om het stuur. Op het dashboard zoek je vergeefs naar een bedieningsknop, maar gelukkig bestaat er een snelkoppeling op de boordcomputer om het hulpsysteem uit te schakelen. Tegen meerprijs kun je de veiligheidsuitrusting van de Scala uitbreiden met vermoeidheidsherkenning, adaptieve cruise control en dode hoek signalering.
De Scala van binnen
De Sport Business-uitvoering die wij van de importeur te leen kregen, is de een na duurste Scala die je kunt kopen. Dat zien we ook terug in het interieur, dat is opgetrokken uit zachte materialen en is opgesierd met een rode bies. Het infotainmentscherm maakt geen deel uit van de middenconsole, maar staat er los bovenop. Dat komt de overzichtelijkheid ten goede. De ergonomie is sowieso dik in orde. Wat negatief opvalt, zijn de bescheiden bekerhouders en de keuze van Skoda om USB C-aansluitingen te gebruiken. Lang niet iedereen gebruikt zulke kabels, zoals ook de optionele mogelijkheid om draadloos je smartphone op te laden, niet door ieder toestel wordt ondersteund. Dat de Tsjechen op de muziek vooruit lopen wat het de beschikbare been- en hoofdruimte op de achterbank aangaat, pakt een stuk beter uit. De middentunnel is echter fors, zodat een eventuele derde passagier niet heel comfortabel zit. Met minimaal 467- en maximaal 1.410 liter inhoud is de kofferbak fors voor dit deel van de markt. De laadruimte beschikt over haakjes om je boodschappentassen aan op te hangen, maar het is een gemiste kans dat er zelfs optioneel geen mogelijkheid bestaat om de Scala van een in hoogte verstelbare bagagebodem te voorzien. Hierdoor ontstaat er bij het neerklappen van de rugleuning van de achterbank geen vlakke laadvloer.
De Scala en het milieu
Skoda levert de Scala in ons land met drie benzinemotoren; twee driepitters en de door ons gereden viercilinder. Het vermogen loopt uiteen van 95- tot 150 pk. Onze testauto is op papier goed voor een verbruikscijfer van 1 op 20. In de praktijk kwamen wij tot een score van 1 op 17,4.
De Scala als trekauto
De wat weke achtervering van de Skoda kan zeker met een caravan aan de trekhaak tot een onplezierige rijervaring leiden. Dit smetje op zijn blazoen wordt gecompenseerd door de praktische kwaliteiten van de auto. De Scala is een goede keuze voor caravankampeerders in elke leeftijdscategorie, zij het dat de caravan niet al te zwaar mag zijn. De opgegeven toegelaten treklast van 1.200 kilo is te enthousiast – voor een zorgeloze, comfortabele rit raadt de ANWB een maximum aan van 1.100 kilo. Gelukkig biedt de riante binnenruimte van de Skoda Scala voldoende mogelijkheden om bagage die normaal gesproken in de caravan zou gaan, in de auto te vervoeren. Skoda geeft voor een vol beladen Scala met 18 inch-velgen een bandenspanning op van maar liefst 3,2 bar voor de achteras. Zo’n groot verschil tussen ‘leeg’ (2,4 bar) en ‘vol’ is zeldzaam. Met de juiste bandenspanning is de wegligging prima.
Techniek | ||
| Koersvastheid | ||
| Wegrijden op helling | ||
| Besturing | ||
| Bediening remmen | ||
| Geluidsniveau | ||
| Aansluiting 12V/usb/AUX | 1/2/0 | |
| Maximale kogeldruk (kg) | 75 | |
| Caravanmerk/model bij rijimpressie | Caravelair Antarès 450 | |
| Beladen massa (kg) | 1.110 |
Welke caravan past het beste achter de Skoda Scala?
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
