Auto Review Volkswagen Polo V
Hoge prestaties, laag verbruik
Volkswagen - Polo BlueGT
Conclusie
Volkswagen lijkt erin geslaagd te zijn de ultieme droom-GT te ontwikkelen: eentje die extreme zuinigheid weet te koppelen aan behoorlijk sportieve prestaties. De rijeigenschappen zijn uitstekend. En het sportonderstel kan een sportieve rijstijl prima aan. Verder is de kwaliteitsbeleving zeer hoog. De aanschafprijs van minimaal € 20.750 is wel behoorlijk hoog.Type auto en prijs
De Polo zit aan de top van het zogeheten A-segment. Daarin vind je ook auto’s als de Ford Fiesta, Nissan Micra en Seat Ibiza. Allemaal buitengewoon populaire hatchbacks waarvan de vanafprijs zo tussen de 11.000 en 13.000 Euro schommelt. Maar voor de nieuwe technologie van de cilinderuitschakeling waarmee deze Polo BlueGT is uitgerust, moet je toch wel fors in de buidel tasten. Daardoor is de prijs van deze Polo net iets boven de € 20.000 uit gekomen. Voor die prijs krijg je wel een heel mooie motor met cilinderuitschakeling mee. Deze Polo is de allereerste Volkswagen die met dit systeem wordt uitgerust. Als je geen vermogen vraagt, tokkelt de motor op twee cilinders verder. Deze cilinderuitschakeling heet ACT (Active Cylinder management). En het systeem werkt over een groot bereik. Tussen de 1.250 r/min. en de 4.000 r/min. kun je met twee cilinders toe. In combinatie met de relatief kleine cilinderinhoud van 1.395 cm3, start- stop systeem, regeneratief remsysteem en de nodige spoilers en diffusers komt het gemiddelde verbruik volgens Volkswagen uit op 4,6 l/100 km (1 op 21,7). In combinatie met de DSG- bak moet 4,5 l/100 km (1 op 22,2) haalbaar zijn. Terwijl de motor tegelijkertijd behoorlijk sterk is. Hij is tenslotte goed voor 103 kW (140 pk). En het maximale koppel van 220 Nm is beschikbaar vanaf 1.500 r/min.Hoe rijdt de Volkswagen Polo BlueGT
Deze Polo BlueGT voelt meer als een sportieveling aan dan een zuinigerd. Hij sprint werkelijk fantastisch van zijn plek. In 7,9 seconden zit je al op 100 km/h. En de topsnelheid bedraagt 210 km/h. Cijfers waar een gemiddelde GTI zich niet voor hoeft te schamen. Tussen de 1.250 en 4.000 r/min. wordt het ACT actief. Als je tenminste geen topvermogens vraagt. Dan rijdt je zonder problemen relaxed met 120 km/h op twee cilinders verder. Het is dat je het kunt zien op je boordcomputer als je het met twee pitten doet. Want horen doe je het niet. Ook als we ons uiterste best doen om een tweecilindergeluid te ontwaren. Knap hoe stil ze deze motor hebben gekregen. Het moment waarop twee cilinders met pauze gaan, voel je ook niet. Verder is de motor te koppelen aan een zeventraps DSG- bak of een handgeschakelde zesbak. Deze Polo heeft een sportief afgestemd onderstel. De wegligging is helemaal ok. Je hebt zelfs niet het idee met een ruim 1.200 kilogram zware auto op pad te zijn. Hij voelt zelfs bijna lichtvoetig aan.De Volkswagen Polo BlueGT van binnen
Van binnen ziet deze Polo BlueGT er heel verzorgd uit. En er zitten veel sportieve accenten op. Zo is de onderzijde van het stuurwiel afgeplat. Het dashboard straalt stevigheid en kwaliteit uit. En het instrumentarium is prima afleesbaar. Tussen de meters vind je een goed afleesbaar schermpje van de boordcomputer waarop je ook kunt zien wanneer je op twee cilinders rijdt. In de DSG-versie heb je ook nog eens flippers achter het stuurwiel waarmee je de bak kunt bedienen. Verder vind je veel chroomaccenten binnenin. Ook zit je in uitstekende sportstoelen. Ruimte is er voldoende. Zowel de voor- als de achterinzittenden vinden meer dan voldoende ruimte voor het hoofd en de benen. De kofferbak is groot genoeg. Die heeft een inhoud van 204 liter. Met de achterbank omgeklapt heb je zelfs 882 liter tot je beschikking.De Volkswagen Polo BlueGT en het milieu
De Volkswagen Polo BlueGT heeft een CO2-uitstoot van 108 gr/km. De versie met de DSG-bak komt nog iets lager uit met een CO2-uitstoot van 105 gr/km. In de lease geldt een bijtelling van 20 procent.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
