Auto Review Volkswagen Polo V
Zuinig en ruim
Volkswagen - Polo 1.2 TDI BlueMotion
Conclusie
De Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion is een ruime auto. Hij is degelijk afgewerkt. En hij is behoorlijk comfortabel. De BlueMotion-techniek doet wat hij belooft: hij maakt er een zeer zuinige auto van. 1 op 30 zul je in de praktijk van alledag niet halen. Maar een verbruik van 1 op 22 zoals wij hebben gerealiseerd, moet makkelijk haalbaar zijn. Verwacht geen topprestaties. In dit geval geldt letterlijk dat geduld een schone zaak is. De rij-eigenschappen zijn prima. En dankzij een uitgebreid modellengamma kun je de Polo zo luxe aankleden als je zelf wilt. Met recht een Auto van het Jaar 2010. En begrijpelijk dat de Volkswagen Polo in het algemeen de best verkochte auto is in het eerste halfjaar van 2011.Type auto en prijs
De Polo valt in de klasse van de compacte gezinsauto’s. Daarin vind je ondermeer ook auto’s als de Toyota Yaris, Seat Ibiza en Opel Corsa. De Polo is met zijn lengte van bijna vier meter nog een heel behoorlijke auto. En om maar even aan te geven hoe hard zulke kleintjes groeien: de huidige Polo is met zijn lengte van 397 centimeter bijna even lang als de Golf II uit begin jaren negentig. Hij is leverbaar met een keur aan motoren. Zo zijn er drie versies van de 1.2 benzinemotor leverbaar en twee 1.390 cm3 motoren (waaronder een turbo). En op dieselgebied kun je kiezen uit die ultrazuinige 1.2 TDI of een sterkere 1.6 TDI. Die laatste is er als 66 kW (90 pk) versie of als 77 kW (105 pk). De Volkswagen Polo is er al vanaf € 12.490. En een 1.2 TDI BlueMotion is er vanaf € 16.190. Maar de 1.2 TDI BlueMotion met vier portieren in de complete Comfortline-uitvoering die wij voor deze test inzetten, verwisselt voor € 17.990 van eigenaar.Hoe rijdt de Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion
De term BlueMotion betekent wel iets meer dan alleen maar een zuinige dieselmotor. Het omvat een keur aan maatregelen om het verbruik terug te dringen. Zo is deze Polo voorzien van banden met een lage rolweerstand en speciale spoilers voor, achter en op het dak om de stroomlijn te verbeteren. Er zit een start-stop systeem op. En de overbrengingen van de vijfversnellingsbak zijn aangepast. Dat laatste merk je meteen bij het rijden. Die bak neemt behoorlijk grote stappen. Dat nodigt niet uit tot sportief rijden. Maar het is wel een invitatie om spaarzaam met de brandstof om te gaan. Een indicator op het dashboard geeft aan wanneer het goede moment is aangebroken om door te schakelen. De bak schakelt overigens prima. Verder doet het goed werkende start-stopsysteem ook nog een duit in het besparende zakje. De motor kan lage toerentallen goed aan. Maar als je dan accelereert, bromt de motor wel een beetje. Eenmaal op snelheid is de driecilinder motor vrij rustig en kun je lang en comfortabel kruisen. Ondanks zijn kleine cilinderinhoud voelt hij zich op de snelweg heel erg thuis. En hij kan nog 173 km/h toppen ook. Goed om te weten dat je met deze Polo ook een aanhanger mag trekken tot een gewicht van 800 kilogram. Het onderstel voelt comfortabel aan. Alleen is de achterzijde een tikkie hard gedempt. Dat merk je vooral als je over een verkeersdrempel rijdt. In snel genomen bochten is deze Polo heel voorspelbaar. Alleen op een nat wegdek lijkt hij wat meer last van onderstuur te hebben. Maar dat heeft te maken met de speciale brandstofbesparende banden. Soms geven die iets minder grip op een nat wegdek.De Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion van binnen
De ruimte binnenin is heel behoorlijk. Voorinzittenden vinden meer dan voldoende ruimte. Maar ook de achterinzittenden hebben niets te klagen. Daar is de ruimte voor het menselijk onderstel en het hoofd meer dan voldoende. De kofferruimte heeft een behoorlijke inhoud van 270 liter. Maar die is nog gemakkelijk te vergroten. Als je de achterbankleuning omklapt (dat kan in twee ongelijke delen) dan kun je zelfs een equivalent van 1.030 liter aan goederen verstouwen. Verder is het dahsboardkastje behoorlijk. En ook in de portiervakken kun je het nodige kwijt. Je zou je bijna afvragen of je nog wel een Golf nodig hebt. Het dashboard ziet er degelijk uit. Dat is voorzien van een goed afleesbaar instrumentarium. En alle belangrijke bedieningsorganen zitten goed binnen handbereik. Een paar kritiekpuntjes zijn er ook. De knopjes van de bediening van de airco zijn aan de kleine kant. En er ontbreekt een metertje ter controle van de koelvloeistof. Dat laatste hoort er toch echt in te zitten. Verder spiegelt het dashboard nogal in de voorruit.De Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion en het milieu
De versie die onderwerp is van deze test krijgt een A-label. De 1.2 driecilinder dieselmotor verbruikt volgens fabrieksopgave 3,3 l/100 km. De CO2 uistoot komt uit op 87 g/km. Waarbij aangetekend dat deze versie Comfortline met airco 3,4 l/100 km zou verbruiken en 89 g/km uitstoot. De Polo BlueMotion is vooralsnog vrijgesteld van motorrijtuigenbelaasting. En BPM hoeft er ook niet te worden afgedragen. Voor de zakelijke rijder: de fiscale bijtelling bedraagt bij deze A-gelabelde Polo 14 procent.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
