logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Ecosport I (JK8)

Ongelijke strijd

Ford - EcoSport

De Ford EcoSport bestond al in Zuid-Amerika, maar waagt de oversteek om het in Europa op te nemen tegen semi-terreinauto’s als de Fiat 500X en Suzuki Vitara. Dat blijkt een ongelijke strijd.

Conclusie

De Ford EcoSport had niet op de Nederlandse markt gevoerd moeten worden. De van oorsprong Zuid-Amerikaanse auto mist de verfijning en het gebruiksgemak van zijn Europese concurrentie. Daar verandert zijn fijne benzinemotor helaas maar weinig aan.

Type auto en prijs

Ford waagt zich in het populaire segment van de kleine, semi-terreinwagens. Hun inzending komt uit Brazilië, waar de fabrikant voor de lokale markt al zo’n auto klaar had: deze EcoSport. De fabrikant paste voor de Europese marktintroductie alleen de motoren aan: aan deze kant van de plas vinden we een 1.0-liter benzinemotor of een zelfontbrander met 1.5-liter inhoud onder de kap. De bouwkwaliteit en het rijgedrag van de Ecosport blijven achter bij de Fords die we hier gewend zijn. Zijn vanafprijs mag met € 19.995 dan scherp worden genoemd, de SUV heeft zijn handen vol aan concurrenten als de Fiat 500X, Suzuki Vitara en Skoda Yeti. Modellen die desgewenst wél met vierwielaandrijving leverbaar zijn, in tegenstelling tot de Ford.

Hoe rijdt de Ford EcoSport

De EcoSport rijdt niet zoals we dat van het merk gewend zijn. Fords staan van oudsher bekend om hun sterke rijeigenschappen, maar deze SUV vormt een uitzondering op die regel. Aan de door ons gereden motorisering ligt het niet: de al eerder bejubelde, 1.0-liter benzinemotor weet met 125 pk genoeg gang in de EcoSport te krijgen. De semi-terreinauto beweegt zich snel en soepel door het verkeer, zolang je maar geen brug of helling op hoeft: dan valt de trekkracht onmiddellijk terug. De krachtbron doet in stilte zijn werk. Daarentegen vangt de hoge, smalle koets een hoop wind. En het is dezelfde carrosserie die in combinatie met de lichte besturing tot dat katerige weggedrag leidt. De EcoSport helt in bochten behoorlijk over en in het stuurwiel voelen we hinderlijk de aandrijfkrachten van de voorwielen terug. De zit is in ieder geval hoger dan bij de concurrentie. De A-stijlen van de Ford zijn fors. Hetzelfde geldt voor de omlijsting van de achterruit, maar een klein extra zijruitje geeft daar nog enige verlichting. Bovendien moet de EcoSport het stellen zonder een automatisch remsysteem, een dode hoek verklikker of een rijstrookassistent. Zaken die concurrenten als Fiat en Suzuki wél aanbieden.

De Ford EcoSport van binnen

Behalve het rijgedrag kun je ook aan het interieur van de EcoSport merken dat de SUV oorspronkelijk niet voor de Europese markt is ontwikkeld. Het dashboard en de deurpanelen zijn opgetrokken uit hard plastic en de afwerking is matig. Zo kun je duidelijk de stoelframes zien zitten en heeft de meest luxueuze uitvoering weliswaar een startknop, maar zit er ook nog steeds een (loos) contactslot in de stuurkolom. Verder moesten we de portieren van ons testexemplaar herhaaldelijk opnieuw dichtgooien, omdat ze slecht in het slot vielen. De zittingen van de voorstoelen zijn kort en de stoelen bieden weinig zijdelingse steun. Het reservewiel aan de achterzijde oogt dan misschien stoer, maar vormt een risico bij het fileparkeren. Bovendien zit het in de weg wanneer je jouw bagage probeert in te laden. Vanwege het gewicht van dat wiel scharniert de klep niet naar boven, maar opzij. Dat betekent dat je achter de auto veel ruimte nodig hebt. Met minimaal 333- en maximaal 1.238 liter is de bagageruimte redelijk, maar de concurrentie biedt meer liters voor je geld. De laadopening is door die zijwaartse openende achterklep wel aangenaam breed. Een handigheidje is de verstelbare rugleuning van de achterbank, waarmee je de kofferruimte desgewenst (iets) kunt vergroten. Op de achterbank kunnen twee volwassenen overigens prima zitten. Bij zijn introductie was de Ecosport in ons land aanvankelijk alleen leverbaar in het meest luxueuze uitrustingsniveau. Inmiddels biedt de importeur ook een instapmodel aan, dat het naast een boel glimmertjes vooral zonder lederen bekleding moet stellen. Cruisecontrol staat hoe dan ook op de optielijst, net als de mogelijkheid je telefoon met het infotainmentsysteem te koppelen. Tot het voorlezen van jouw SMS’jes aan toe!

De Ford EcoSport en het milieu

Ford geeft voor de door ons gereden uitvoering van de Ecosport een fabrieksverbruik op van 1 op 18,5. In de praktijk realiseerden wij een keurige 1 op 16,6. Geen van de motoren komen in aanmerking voor noemenswaardig fiscaal voordeel. Bovendien moet de SUV het zonder start/stop-systeem stellen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.