Auto Review Citroen C4 Picasso I
Papa’s ruimteschip
De Citroën C4 Picasso is als occasion even zeer een bijzondere auto als hij dat was in de nieuw-verkoop. Met dit model toonde Citroën weer de durf een auto te bouwen die er nadrukkelijk ànders uitziet dan alle andere. Dat vind je prachtig… of niet.
- Pluspunten
- Rijdt comfortabel, maar wel ‘afstandelijk’
- Eigenzinnig
- Minpunten
- Diverse bekende euvels
- Minder ruim dan verwacht
Wat vindt de Wegenwacht?
Wat vindt de Wegenwacht van de Citroën C4 Picasso als occasion?
- De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. We verwijzen u graag naar de pagina elders op deze site, die uitgebreide informatie over de 1.2 Purte Tech motorenomvat over wat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft:
- Bij de benzineversies met 1,6 liter motor (type VTi en THP) kan het voorkomen dat er koelvloeistof via de kabelboom terechtkomt in de computer van het motormanagement. Een slechte koude start en onregelmatig lopende motor zijn hiervan de eerste symptomen. Doorrijden is niet verstandig. De Wegenwacht kan de computer inwendig droogmaken en dan rest alleen de hoop dat er verder niks is aangetast door de koelvloeistof. Bij een garagebezoek moet dan worden gekeken of die minimale toestroom van koelvloeistof is te stoppen.
- De THP- of e-THP-motor (115 en 121 kW) kennen nog een paar vaker optredende probleempjes. De turbo van deze motor heeft een eigen, extra waterpomp. Door sluiting kan de zekering hiervan kapot gaan, wat op het dashboard wordt aangegeven met een knipperend acculampje. De sluiting is niet ter plekke op te lossen. Als noodgreep zal de Wegenwacht het stekkertje van deze pomp losmaken. De turbo krijgt dan minder koeling, dus is het geboden rustig naar de garage te rijden.
- Inhouden van de motor en de foutcode ‘misfire’ lijkt dramatisch, maar dat is in de regel alleen een niet goed aangebrachte olievuldop of –peilstok.
- De melding op het dashboard ‘oliedruk te laag, zet motor uit’ moet serieus worden genomen. Deze motor heeft een elektronische oliedrukregeling die defect kan raken. Als het oliepeil wel voldoende is, mag er toch niet meer met de auto worden gereden. Op transport naar de garage is dan de enige oplossing. Te lage oliedruk door te weinig olie is een kwestie van bijvullen en hopen dat er geen gevolgschade is ontstaan.
- De vacuümpomp van de rembekrachtiging kan defect raken. Hierdoor werkt de rembekrachtiging niet meer en daarmee doorrijden is gewoon niet veilig. Ook in dit geval rest niet anders dan de auto op transport zetten naar de garage.
Over de Citroën C4 Picasso
Dit is de tweede generatie van de C4 Picasso en dùs op zich een logische opvolger van zijn voorganger. Dat was al best een onderscheidende auto, maar met dit model is het Franse merk nog een stap verder gegaan als het gaat om bijzondere uiterlijke vormgeving.
Als vijfpersoons SUV neemt hij het op tegen gevestigde, meer nuchtere concurrenten. De Grand Picasso is zeventien centimeter langer en staat op een vijf centimeter grotere wielbasis. Dat geeft voldoende extra interieurruimte om ‘m als zevenzitter aan te bieden.
Uitvoeringen en varianten
- Alle technische varianten en uitvoeringen zijn er zowel in de korte als de lange uitvoering.
- Er komen vier benzinemotoren in de Picasso-serie voor.
- De oorspronkelijke basismotor is de 1,6 liter VTi 120 (88 kW/120 pk, vandaar) die begin 2015, na anderhalf jaar productie al uit het programma is genomen.
- Daarnaast was er de 1,6 liter THP 155, een nogal afwijkende 1,6 liter, met 115 kW/156 pk. Die is gevoerd tot begin 2016.
- De eerste motor is per de genoemde datum vervangen door de 96 kW/131 pk-versie van de 1,2 liter ‘PureTech’ driecilindermotor die we in menig PSA-product zien.
- De THP werd medio 2014 e-THP 165, een iets sterkere (121 kW/165 pk) versie van de genoemde 1,6, standaard gekoppeld aan een zestraps automaat. Die twee THP’s hebben dus een tijdje naast elkaar bestaan.
- Bij de diesels zien we ongeveer vergelijkbare situatie. Aanvankelijk waren er de e-HDi 90 en 115 (68 kW/92 pk en 85 kW/115 pk). De e-HDI 90 is altijd gekoppeld aan een semiautomatische transmissie.
- Die motoren zijn stapsgewijs, verschillend per uitvoering, in 2014/5 vervangen door de modernere BlueHDi 120 en 150 (88 kW/120 pk en 110 kW/150 pk).
- De diverse uitvoeringen heten op basis van compleetheid: Attraction, Business, Tendance, Intensive en Exclusive. Deze laatste is in eerste instantie alleen voorbehouden aan de sterkste motorvarianten, later aan allemaal.
- De basisversie Attraction is in 2015 vervallen.
De Citroën C4 Picasso als occasion
Binnen het hele occasionaanbod is grofweg 60% een ‘korte’ Picasso en dus 40% een Grand Picasso. Juist dat tweede percentage is opmerkelijk hoog. Met een wat groter gezin is de lange versie erg prettig, zeker als er ook nog wel eens een vriendje of vriendinnetje meerijdt.
In de nieuwverkoop zijn destijds relatief veel exemplaren in eerste instantie ingezet als zakenauto/lease-auto. Vaak waren dat juist diesels, maar die zijn grotendeels verdwenen (export…). Zo’n veertig procent van het aanbod betreft een exemplaar met automatische transmissie. Juist voor een gezinsauto is dat best een aanbeveling. Inmiddels komen beide varianten niet zo vaak meer voor bij officiële Citroën-agenten, maar daar kan natuurlijk nog best eens een mooi exemplaar opduiken. De meeste exemplaren staan bij niet-merkgebonden autobedrijven.
De proefrit
De C4 Picasso ziet er niet alleen van buiten bijzonder uit, maar ook van binnen. Het digitale instrumentatrium zit in het midden van het dashboard vèr verwijderd van de bestuurder. Het is op verschillende manieren in te delen, maar blinkt niet uit in afleesbaarheid. Opvallende zaken zijn verder de vele opbergvakken en het niet geheel ronde stuurwiel. De voorstoelen zitten geweldig, achterin is het wat krapper dan verwacht. Voor drie kinderen is er genoeg ruimte in de breedte, met drie volwassenen is de nodige inschikkelijkheid gewenst. Handig: het bolle spiegeltje bij de binnenspiegel om de kroost in de gaten te houden.
De bagageruimte is met minimaal 537 liter inhoud normaal voor zo’n auto. Nog een bijzonder aspect is de enorm ver in het dak doorlopende voorruit, dat is een enkele keer handig bij een hooggeplaatst verkeerslicht. Op de weg is de Picasso prettig comfortabel geveerd. De besturing is een tikje doods en door de hoge zit en die enorme voorruit ontstaat al gauw het gevoel in een touringcar te rijden. Hij voelt ook best kolossaal aan. Er is een systeem dat de bestuurder attendeert op de wegmarkeringen, door middel van rukjes aan de gordel. Veel mensen vinden dat irritant en schakelen het dus uit.
De adaptieve cruise control vraagt ook oplettendheid, want als het echt druk wordt en de snelheid daalt, schakelt het systeem zich uit, bij 40 km/u. De 1,2 liter driecilinder benzinemotor is op kruissnelheid mooi stil en op zich sterk genoeg, al is de Picasso toch een flinke auto voor zo’n motor. Een gemiddeld verbruik rond 1 op 15 moet realiseerbaar zijn.
Conclusie
Er bestaat véél keuze in middenklasse MPV’s als occasion. De Citroën C4 Picasso staat daarin aardig op zichzelf. Zijn bijzondere uiterlijk èn interieur maakt ‘m lastig vergelijkbaar met andere auto’s. Het is een beetje zoals we Citroën van vroeger kennen: je vindt het hélemaal het einde, of je moet er niks van hebben. Een tussenweg bestaat niet.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Citroën C4 Picasso.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
