logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes Cla-Klasse III (C174)

De sterren staan gunstig

Met de voordeligste Mercedes van het moment rijd je op één lading stroom van Friesland naar Parijs. Meteen ophalen, die nieuwe CLA? Wacht eerst even totdat je de prijs hebt gehoord…

Pluspunten
  • Groot rijbereik
  • Snel opladen
  • Stevig trekgewicht
Minpunten
  • Beperkte binnenruimte
  • Stevige prijs

Conclusie

De sterren staan gunstig voor de nieuwe Mercedes CLA. De auto heeft een fikse actieradius, een stevig trekgewicht en een ultrakorte laadsnelheid. De binnenruimte valt tegen en de designers zijn wellicht een beetje doorgeschoten met al die verstopte sterren in het ontwerp, maar de CLA is wel degelijk een EV om naar op te kijken. Helaas is -ie met zijn stevige vanafprijs maar voor weinig gezinnen weggelegd.

Type auto en prijs

743 kilometer. Dat is het rijbereik dat Mercedes-Benz opgeeft voor hun nieuwste EV: deze derde generatie van de CLA. Niet verkeerd, voor de voordeligste Mercedes op de markt! Al moeten we daar meteen een kanttekening bij plaatsen: op het moment van schrijven levert de importeur de CLA in ons land alleen als volgehangen Launch Edition, met een prijskaartje van € 58.979. Private leasen kan ook, vanaf € 749 per maand.

Zo’n Launch Edition is een AMG Line met allerhande extra’s er op. Zoals een glazen dak en een warmtepomp. Daarnaast is de batterij in deze uitvoering 85,5 kWh groot. Accucellen kosten geld, net als meer uitrusting. Naar verwachting zullen eenvoudiger CLA’s daarom minder kosten.

Technologiedrager

De oorspronkelijke Mercedes CLA zag in 2013 het levenslicht als carrosserievariant van de A-Klasse. Een vierdeurs coupé, die je niet kocht om zijn praktische gebruikseigenschappen. Dat verandert, nu die A-Klasse in de komende jaren het veld ruimt.

De nieuwste CLA is langer dan de huidige C-Klasse. Er debuteert techniek op, die niet eens verkrijgbaar is op het traditionele vlaggenschip van ‘Das Haus’; de Mercedes S-Klasse. Denk aan laden met 800 Volt of de mogelijkheid de aanwezige accucellen in te zetten als thuisbatterij. Geen wonder dat de kleine Mercedes in de race is om de titel Auto van het Jaar 2026.

Met zijn garantietermijn gooit de CLA in ieder geval geen hoge ogen. Voor problemen met de batterijen kun je marktconform acht jaar of 160.000 kilometer bij de importeur aankloppen. Is er iets aan de hand met de auto zelf, dan ben je slechts twee jaar welkom. Overigens geldt er in dat geval geen kilometerbeperking.

Hoe rijdt de CLA 250+

Onze testauto luistert naar de typenaam ‘250+’. Het is een achterwielaangedreven CLA met één enkele elektromotor, goed voor 272 pk, 335 Nm koppel en een trekgewicht van 1.500 kilogram.

De CLA is een van de weinige EV’s met een versnellingsbak. Hij heeft twee verzetten: enerzijds om sneller op te kunnen trekken, anderzijds om op de snelweg minder stroom te verbruiken. Vandaar dat bijzondere rijbereik van tegen de 800 kilometer. Mercedes verkoopt wel meer EV’s met een dergelijke actieradius, maar die auto’s hebben meer dan 100 kWh aan accucellen aan boord. De CLA ‘slechts’ 85,5 kWh.

Schakelen in een EV

Een EV met een versnellingsbak: schud ik dan door elkaar wanneer ik bij het verkeerslicht optrek? Nee hoor: het schakelen zelf voel je niet. De resulterende versnelling wel: de CLA deelt een merkbare duw in je rug uit.

Daarover gesproken: er had best iets meer gevoel mogen zitten in de besturing. Die is van zichzelf vrij licht, maar gelukkig kun je invloed uitoefenen op de mate van bekrachtiging door voor een andere rijstand te kiezen. Zoals het een Mercedes betaamt, zijn vering, demping én geluidsisolatie afgestemd op de hoogst mogelijke comfortbeleving.

Zo modern als de CLA overkomt, zo traditioneel is de aanvullende veiligheidsuitrusting. We komen op de testauto althans geen hulpsystemen tegen die we nog niet van andere auto’s kennen. Altijd plezierig: de vanuit de Europese Unie verplicht gestelde snelheidswaarschuwing schakel je eenvoudig uit door op het dashboard het icoon van het verkeersbord aan te raken of de ‘mute’-knop op het stuur een paar tellen ingedrukt te houden.

De CLA 250+ van binnen

De nieuwe CLA is een kostbare, maar ook een gróte auto: de Mercedes is 4.83 meter lang. Het is echter uitgesloten dat de vierdeurs coupé straks zowel de A- als de C-Klasse vervangt. De CLA is nooit als gezinsauto bedoeld en dat kun je nog steeds merken. De been- en hoofdruimte schiet voor volwassenen hopeloos tekort.

Daar komt bij deze elektrische versie het batterijpakket onder de inzittenden nog eens bij, waardoor je op de achterbank met opgetrokken knieën zit. Kleinere kinderen kun je achterin wel kwijt. Die hebben daar de beschikking over hun eigen stroompunten en ventilatieroosters.

Geheim wapen

De kofferbakinhoud is met 405 liter kleiner dan die van de Mercedes C-Klasse. Maar de CLA heeft een geheim wapen in de vorm van een forse frunk, waarin je nog eens 101 liter aan spullen kwijt kunt.

Het interieur van de CLA bestaat vrijwel volledig uit aanraakschermen, met alleen nog wat knoppen op het stuurwiel. Het infotainment draait op Google-software, die door Mercedes is doorontwikkeld. De toevoeging van artificiële intelligentie zorgt, dat je de CLA niet alleen kunt vragen waar je in den vreemde jouw favoriete drankje kunt drinken, maar ook of in dat etablissement bijvoorbeeld huisdieren welkom zijn.

Hè?!

In de door ons gereden auto werkte die techniek nog niet vlekkeloos; de CLA beantwoorde een dergelijke opdracht in eerste instantie met ‘Hè?!’ en verbrak de verbinding (!) na het herhalen van de vraag.

Zie je al sterretjes? Dat hoeft niet eens aan alle technische mogelijkheden te liggen. Het kan ook komen door hoe de CLA er uit ziet. De ontwerpers van Mercedes hebben in het ontwerp namelijk tot vervelens toe het merklogo laten terugkomen. Je treft de karakteristieke Mercedes-ster aan in de koplampen, achterlichten en dashboardbekleding, om maar wat te noemen.

Onze testauto heeft zelfs een front dat is versierd met 142 (!) sterretjes. De hemellichamen kunnen individueel worden verlicht voor het ‘showtje’ dat je te zien krijgt wanneer je jouw CLA van het slot haalt. De stationwagen die vanaf volgend jaar zijn opwachting maakt, kan optioneel zelfs worden uitgerust met een heuse sterrenhemel!

De CLA 250+ en het milieu

Op een later moment komt er ook nog een vierwielaangedreven, elektrische CLA in de showroom te staan. Mercedes gaat de coupé eveneens aanbieden met een mild hybride aandrijflijn. Een verbrandingsmotor dus, en het gloednieuwe platform waarop deze CLA is gebouwd blijkt zo flexibel, dat de benzine-uitvoering voorwielaangedreven zal zijn.

Vooralsnog is de kleine Mercedes uitsluitend verkrijgbaar met een 85,5 kWh groot batterijpakket, goed voor een rijbereik van 743 kilometer. Nu is dat natuurlijk een fabrieksopgave. Op het dashboard van onze testauto lazen wij een actieradius af van 607 stuks. Nog steeds niet verkeerd. Sterker nog: dat is genoeg om in één keer van Friesland naar Parijs te rijden! Het door ons gerealiseerde praktijkverbruik van 14 kWh per 100 kilometer lijkt die bewering te staven.

Wassen neus

Mercedes heeft een complete studie gemaakt van de manier waarop de CLA remenergie terugwint. Hoewel je kunt kiezen uit verschillende gradaties, is dat feitelijk een wassen neus: de Mercedes wint namelijk altijd remenergie terug, zelfs wanneer je op de snelweg een noodstop zou maken. De mechanische remmen staan in dienst van maximale efficiency; dat werpt dus daadwerkelijk zijn vruchten af!

Raakt de stroom toch nog op, dan laad je de Mercedes vliegensvlug bij dankzij z’n 800 Volt architectuur. De meeste elektrische auto’s hebben momenteel nog 400 Volt batterijen. Door die spanning te verdubbelen, kun je sneller opladen. In het geval van de CLA met tot wel 320 kiloWatt tegelijk!

Inzetbaar als thuisbatterij

Voorwaarde is wel, dat de gebruikte snellaadpaal die techniek ondersteunt. Mercedes had die afhankelijkheid kunnen voorkomen door een omvormer te monteren, maar die schittert in de CLA door afwezigheid. Niet getreurd: navigeer je met het navigatiesysteem van de auto, dan selecteert de coupé automatisch laadstations waar je gegarandeerd met de CLA terecht kunt.

Als klap op de vuurpijl is de batterij van de CLA geschikt om stroom terug te leveren aan het net. Zodra de benodigde infrastructuur voor handen is, kun je deze Mercedes dus inzetten als thuisbatterij!

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.